Wijziging reductie keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Wijziging reductie keerkoppeling

Berichtdoor Broertje » 10 Jan 2014, 16:20

Zijn jullie er al uit wat jullie doen guerto?
Broertje

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2014, 22:37

Guerto schreef:Momenteel druk aan het orienteren op een vervanger voor onze defecte Peugeot Indenor. Daarbij hou ik vooralsnog alle opties open (nieuw, revisie, tweedehands). De huidige keerkoppeling is een Hurth hbw15 2r. Reductie 1:2 neem ik aan. Wat zal het effect zijn als ik een andere motor monteer met gelijkwaardig vermogen, maar dan met een TMC 60E keerkoppeling met reductie 1:2,5?
De gemonteerde schroef onder de Doerak is een 19R12. Daarnaast is er nu een Vetus Uniflex flexibele koppeling gemonteerd, deze zou ik graag willen behouden, indien mogelijk/zinvol. Valt hier zo wat over te zeggen of zijn er dan meer gegevens nodig?

Groet,
Geert

Bij een 19x12 schroef is 2:1 merkwaardig omdat die maten nogal fors zijn voor de genoemde reductie.
Welk type Indenor is het en wat was het maximaal belaste toerental?

Ik zou voor nieuw gaan en een Uniflex past ook op een TMC 60.

De huidige schroef kan je laten verzetten voor een andere motor met een 2,5:1 reductie (die ruimte zit er wel in)

Overigens leveren die Indenor motoren nooit wat men opgaf.
Een Vetus Mitsubishi van 42 PK presteert ongeveer hetzelfde als een als 62 pk opgegeven Indenor..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Guerto » 12 Jan 2014, 16:12

Hans, de Peugeot is een xdp-490. Maximaal toerental onbelast 3000 toeren. Belast is het max. toerental ongeveer 2500 toeren. Bij normaal varen nooit last gehad van een met een knal inschakelende keerkoppeling. Wel als ik na een vaartocht de boot achteruit de box in vaar. Bij het klapje vooruit / klapje achteruit manouvreren ging de keerkoppeling uiteindelijk met een knal inschakelen.

Maar goed, Waar het mij nu om gaat is de vraag of de combinatie van een TMC60E 2,5 : 1 in combinatie met een Vetus Uniflex en de genoemde 19x12 schroef zal resulteren in het elke keer met een klap inschakelen van de keerkoppeling. Je hebt hier ooit een keer een opmerking over gemaakt in een oud onderwerp wat ik vond in het archief van het oude forum. Toen ging het in combinatie met een mitsubishi 42 PK. Nu in mijn geval gaat het om een Yanmar 4tnv88.

Ik hoop dat je hier nog wat over kunt zeggen.
Bedankt, Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto

ligplaats: Burgum
info:

Berichtdoor enzoishet » 12 Jan 2014, 18:19

Hallo Geert,

Wellicht ben ik de draad een beetje kwijt (excuus daarvoor) maar waarom zou u een andere keerkoppeling willen en waarom over gaan naar een verandering van de schroef ?

Ik meen dat u om budget technische redenen niet voor een nieuwe motor kunt/wil kiezen echter vraag ik me af waarom u niet verder kunt of wilt met de huidige Hurth en dezelfde schroef ?

Wellicht kun je de tmc verkopen of de motor kopen zonder deze Kk en een aanbouwhuis laten monteren tbv uw eigen Hurth ??

Een Hurth is een prima keerkoppeling en die hoor je altijd. Het klappen is dus overeenkomstig met deze keerkopeling.

Hoe harder de Huth klapt hoe beter hij eigenlijk is. Zelf is het overstapoen naar een hydrolische keerkoppeling een oplossing echter dient u rekening te houden met de mogelijke trap wijziging en de reductie verandering maar dit was dacht ik al besproken door Hans van Vuuren.

Maar goed dit neemt ook allemaal kosten met zich mee waarvan ik dacht dat die juist niey welkom zijn ??

Groet Ton,
enzoishet

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 20:17

Guerto schreef:Hans, de Peugeot is een xdp-490. Maximaal toerental onbelast 3000 toeren. Belast is het max. toerental ongeveer 2500 toeren. Bij normaal varen nooit last gehad van een met een knal inschakelende keerkoppeling. Wel als ik na een vaartocht de boot achteruit de box in vaar. Bij het klapje vooruit / klapje achteruit manouvreren ging de keerkoppeling uiteindelijk met een knal inschakelen.

Maar goed, Waar het mij nu om gaat is de vraag of de combinatie van een TMC60E 2,5 : 1 in combinatie met een Vetus Uniflex en de genoemde 19x12 schroef zal resulteren in het elke keer met een klap inschakelen van de keerkoppeling. Je hebt hier ooit een keer een opmerking over gemaakt in een oud onderwerp wat ik vond in het archief van het oude forum. Toen ging het in combinatie met een mitsubishi 42 PK. Nu in mijn geval gaat het om een Yanmar 4tnv88.

Ik hoop dat je hier nog wat over kunt zeggen.
Bedankt, Geert

Geert,

2.5:1 met een TMC 60 en een bijbehorende forse schroef is niet optimaal.
Alles boven de 2:1 met een mechanische keerkoppeling is niet aan te bevelen (behalve de mechanische koppeling van de Yanmar 54 pk, die schakelt voorbeeldig).
Merkwaardig is dat de Yanmar koppeling een bijna kopie is van een TMC 40 (maar zal wel zijn gemodificeerd).

Als er een soepele flexibele askoppeling i.c.m. een goede demperplaat (R&D marine of Centa) wordt toegepast gaat het beter omdat een goedkope demperplaat met stalen veren i.c.m. een homokineet erg hard is om de inschakelklap op te kunnen vangen.

Drie ervaringsfeiten uit de praktijk:
1:
Vetus M4-17 42 pk/3000 rpm, tmc 60 2,5R, 18x14 4-blad schroef, veren demperplaat en homokineet:
Bouten van homokineet losgelopen na 400 uur.
Demperplaat uit elkaar gespat, 700 uur.
Keerkoppeling kwam los van het aanbuouwhuis, 800 uur.

2:
Mitsubishi 42 pk (vervanger geweest voor een Indenor):
Keerkoppeling kwam los van het aanbouwhuis, 300 uur.

3:
VW Golf 1.9 diesel 50 pk, 300 rpm, TMC260, 2,5R, 20x? 3-blad schroef, veren demperplaat en homokineet:
Homokineetas gebroken, 750 uur.

De meeste problemen werden veroorzaakt door de mechanische TMC koppeling en de grote klappen bij het schakelen.
In het laatste geval moeten het torsietrillingen zijn geweest omdat de verkeerde / te matig demping in de aandrijflijn resonanties kan veroorzaken die elkaar zelfs zodanig versterken dat er een as breekt.
Opgelost met een dual stage plaat van R&D marine.

Yanmar doet het wél goed met zijn miniatuur mechanische keerkoppeling (Volvo heb ik geen ervaring mee).
Yanmar is dan ook geen heel goedkope motor maar wel goed samengesteld.

VW-Marine is niet eens leverbaar met een mechanische koppeling.
Die hebben ook een "nadeel", daar merk je niet van dat je de motor inschakelt (ook niet met een 3:1 reductie en een 24 inch schroef)..

Conclusie:
-Moet het goedkoop? Dan niet boven de 2:1 reductie met een mechanische koppeling.
-Ook geen TMC 345 r2:1 (Hydraulische koppeling, knalt ook..).
-ZF25 hydraulisch wel, schakelt voorbeeldig.
-Prijsverschil tussen mechanisch en de hydraulische ZF25* bij een nieuwe Yanmar motor: 400-450 euro.

*Dan kan je als het schroefraam het toelaat zelfs naar 3:1 en is de boel stiller en meer efficient.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 14 Jan 2014, 08:34

mbt een tm 345 nodig ik ieder die belangstelling heeft uit, mn schip ligt tot half april op de kant maar daarna kan men kijken en luisteren hoe dat schakelt

5 cil 85 pk Nanni , Tm 345a 2:1 en een 19x14 5 blads schroef. Vulkan demperplaat en Centa AGM flex koppeling
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 14 Jan 2014, 11:14

sogna mi schreef:mbt een tm 345 nodig ik ieder die belangstelling heeft uit, mn schip ligt tot half april op de kant maar daarna kan men kijken en luisteren hoe dat schakelt

5 cil 85 pk Nanni , Tm 345a 2:1 en een 19x14 5 blads schroef. Vulkan demperplaat en Centa AGM flex koppeling

Staan er straks na half april 200 forumleden op je boot te luisteren... Die willen ook allemaal koffie... Hahahaha
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor sogna mi » 14 Jan 2014, 12:04

als ze mooi weer meebrengen hihihi
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2014, 23:06

sogna mi schreef:mbt een tm 345 nodig ik ieder die belangstelling heeft uit, mn schip ligt tot half april op de kant maar daarna kan men kijken en luisteren hoe dat schakelt

Tuurlijk kan dat zo zijn omdat de combinatie van het geheel kennelijk klopt.
Daarbij (niet onbelangrijk) is een 2:1 reductie anders dan 2.5:1 (zoals in mijn voorbeeld).
Maar voor de 2.5:1 met een 23 duims schroef heb ik zelf een truuk om de koppeling zacht te laten schakelen (inschakelen duurt dan 1 sec. langer).

Herhaling: Bij een 2:1 reductie kan ook een mechanische keerkoppeling worden toegepast.
Daarboven kan het uiteindelijk problemen geven.
Met een TM-345 is niks mis maar haalt het niet t.o.v. een ZF-25.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 16 Jan 2014, 08:46

He vertragen van het inschakelmoment voor de tm 345, was meen ik toch de inbus onder de schakelliever Hans ?? Ik heb dat nog niet gedaan maar wellicht ook nog een extra verbetering.

De 345 schakelt trouwens merkbaar beter bij het toepassen van een 20w40 ipv het alternatief 15w40 wat vaak word toegepast.
sogna mi

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard