Guerto schreef:Momenteel druk aan het orienteren op een vervanger voor onze defecte Peugeot Indenor. Daarbij hou ik vooralsnog alle opties open (nieuw, revisie, tweedehands). De huidige keerkoppeling is een Hurth hbw15 2r. Reductie 1:2 neem ik aan. Wat zal het effect zijn als ik een andere motor monteer met gelijkwaardig vermogen, maar dan met een TMC 60E keerkoppeling met reductie 1:2,5?
De gemonteerde schroef onder de Doerak is een 19R12. Daarnaast is er nu een Vetus Uniflex flexibele koppeling gemonteerd, deze zou ik graag willen behouden, indien mogelijk/zinvol. Valt hier zo wat over te zeggen of zijn er dan meer gegevens nodig?
Groet,
Geert
Guerto schreef:Hans, de Peugeot is een xdp-490. Maximaal toerental onbelast 3000 toeren. Belast is het max. toerental ongeveer 2500 toeren. Bij normaal varen nooit last gehad van een met een knal inschakelende keerkoppeling. Wel als ik na een vaartocht de boot achteruit de box in vaar. Bij het klapje vooruit / klapje achteruit manouvreren ging de keerkoppeling uiteindelijk met een knal inschakelen.
Maar goed, Waar het mij nu om gaat is de vraag of de combinatie van een TMC60E 2,5 : 1 in combinatie met een Vetus Uniflex en de genoemde 19x12 schroef zal resulteren in het elke keer met een klap inschakelen van de keerkoppeling. Je hebt hier ooit een keer een opmerking over gemaakt in een oud onderwerp wat ik vond in het archief van het oude forum. Toen ging het in combinatie met een mitsubishi 42 PK. Nu in mijn geval gaat het om een Yanmar 4tnv88.
Ik hoop dat je hier nog wat over kunt zeggen.
Bedankt, Geert
sogna mi schreef:mbt een tm 345 nodig ik ieder die belangstelling heeft uit, mn schip ligt tot half april op de kant maar daarna kan men kijken en luisteren hoe dat schakelt
5 cil 85 pk Nanni , Tm 345a 2:1 en een 19x14 5 blads schroef. Vulkan demperplaat en Centa AGM flex koppeling

sogna mi schreef:mbt een tm 345 nodig ik ieder die belangstelling heeft uit, mn schip ligt tot half april op de kant maar daarna kan men kijken en luisteren hoe dat schakelt
5 cil 85 pk Nanni , Tm 345a 2:1 en een 19x14 5 blads schroef. Vulkan demperplaat en Centa AGM flex koppeling
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers