Als je een beetje handig bent met een pc is Sketch-Up een heel mooi programma. Kun je prachtige 3D tekeningen in maken. Leg je hout op de nieuwe steigers en je kunt de haven volleggen met boten. Je download dan een boot met het programma, geeft die de maten die jij wilt en je legt em waar je hem hebben wil.
Geen hout op de steigers. Als die nat zijn kun je nog behoorlijk op je plaat gaan. Wij hebben op de steigers roosters , en op de hoofdsteiger geperforeerde , gegalvaniseerde stalen loopplaten. Geen onderhoud en stabiel. Wat betreft de steigers naast de boot , die zijn bij ons zo'n 6meter. Geen bolders , want daar kun je achter blijven hangen met je voet met alle gevolgen van dien. We hebben halve ovale ogen op de steiger gelast en daar heb ik vaste landvasten aangemaakt met sluitingen. Op het midden , voor en achter zo'n oog. Zo ligt mijn boot vast met een voortros , een achtertros en een voor-en achter spring. Dus in het midden is ook belangrijk.
Pleysant, Persoonlijk heeft dat ook niet mijn voorkeur. Het is toch kunststof. Is wel onderhoudsvrij , maar als het nat is heb je nog geen volle grip met het verkeerde schoeisel. En niet iedereen draagt bootschoenen De haven moet niet onnodig claims om de oren krijgen als er iemand lelijk ten val komt.
composiet is geen vol kunststof maar hout vermengd met kunststof als ik het goed heb, en als het nat word word het stroever, in Gennip hebben ze een lang oploopsteyger van composiet waar de vinger steygers aanvast zitten.
Mm, op mijn steiger bij huis heb ik hardhout; ik maak het jaarlijks schoon, maar met profief is het toch spek - en spekglad als het regent. Kunststof is wellicht goed alternatief.
Houten steiger dek delen zijn te bestellen met groeven gevuld met een kunsthars met antislip, hoe meer groeven, hoe duurder. Qua antislip komt dit overeen met epoxy roosters, hoewel epoxy roosters nog altijd de beste zijn wat antislip betreft.