Wat een heerlijk weer, helaas is het einde in zicht.

algemene discussies

Re: Wat een heerlijk weer, helaas is het einde in zicht.

Berichtdoor sinty » 05 Jan 2014, 14:53

Bericht door sinty » do 07 jun 2012, 20:36

henkvd schreef:
Ik zie snelleboten liever met 25 KM voorbij komen dan met 14 KM en een hekgolf van een meter hoog achter zich aantrekken, wetende dat een lage snelheid aanhouden voor dit soort schepen meestal ook een drama is om een beetje recht uit te varen.

zo zie ik ze ook t liefst henk, maar dan wel ergens op de noordzee en niet vlak langs een passantenplaats ;)
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:54

Bericht door ... » do 07 jun 2012, 22:40

vuuren1 schreef:
Ook als er geen snelheidsbeperkingen zijn aangegeven mag je geen hinderlijke golfslag veroorzaken.
(-hinderlijk- zal dan wel moeten inhouden dat er mogelijke schade aan schip en/of opvarenden kan worden toegebracht)

In plane is de golfslag minimaal.
Vooral de dikke inboard speedboten liggen achter erg diep door het gewicht en juist daarom komen er van die dikke heckgolven bij lages snelheden.
Daar is niks aan te doen en zolang deze watersporters zich aan de snelheidsbeperkingen houden hebben zij evenveel recht om overal te varen.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 14:54

Bericht door vuuren1 » do 07 jun 2012, 23:42

Hinderlijk is hinderlijk...

Als de golfslag in plane hinderlijk is dan valt dat evengoed onder die regel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 05 Jan 2014, 14:54

Bericht door sinty » do 07 jun 2012, 23:53

ook grote speedboten die kunnen zonder hinderlijke golfslag varen als zij een passantenhaven passeren ,t gaat denk ik ook niet om het feit of ze binnen de max snelheids gebied zitten maar meer om het rekening houden met een ander. ik kan met mijn bijboot een onwijze hekgolf trekken terwijl een wandelaar me voorbij loopt,maar zoiets haal je niet in je hoofd lijkt me .maar er blijfen altijd figuren bestaan die er een sport van maken om je savonds even uit je nest te gooien en dat heb niks met vastmaken te maken van de boot zoals in een eerder bericht geschreven werd ,maar zuiver aan het maling hebben aan een ander
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:55

Bericht door quichot » vr 08 jun 2012, 06:43

chaea schreef:
Vooral de dikke inboard speedboten liggen achter erg diep door het gewicht en juist daarom komen er van die dikke heckgolven bij lage snelheden.
Daar is niks aan te doen en zolang deze watersporters zich aan de snelheidsbeperkingen houden hebben zij evenveel recht om overal te varen.

Je zegt dus in feite dat je met zo'n type boot een vrijbrief hebt om te hinderen, want de schipper kan er immers niks aan doen dat het bij lage snelheden zo'n onhandelbaar geval is.
Wettelijk gezien heb je misschien gelijk. Maar er zit wel enig verschil tussen wettelijk iets mogen en ergens recht op hebben. Niemand kan zich het recht toeeigenen anderen te hinderen met zijn of haar verkeerde bootkeuze. En dan bedoel ik niet verkeerd in de zin van dat zo'n boot op zich niet deugd. Heerlijk om daarmee het ruime water op te zoeken, niks ten nadele van snelle motorboten. Maar als je lekker wilt rondtrekken op het binnenwater waar nergens sneller mag worden gevaren dan resp. 6, 9 en 12 km/h dan heb je willens en wetens de verkeerde boot gekozen. Prima, mag allemaal, maar van die verkeerde keuze hoeven anderen geen overlast te hebben. Bedenk dat die snelheidsborden de maximumsnelheid aangeven. Nergens staat dat je niet langzamer mag varen ;) .
Wel ben ik met je eens dat veel klagers al aanslaan op dat type boot. Je zult de waterverplaatsers de kost moeten geven die meer hinder veroorzaken. En daarbij, over een beetje hinder moeten we niet zo moeilijk doen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor sinty » 05 Jan 2014, 14:55

Bericht door sinty » vr 08 jun 2012, 13:57

@ quichot
dat is exact wat ik bedoel 8-)
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Tjeerd47 » 05 Jan 2014, 14:55

Bericht door Tjeerd47 » vr 08 jun 2012, 16:34

Blij dat ik nu weet dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb, maar hoe kan ik dit nu rechtzetten?
Boot verkopen lijkt me geen optie, niemand wil toch zo'n snelvarend schip hebben?
Kan natuurlijk de twee turbo-diesels-met-aftercoolers eruit slopen en daar een 40 jaar oude mercedes OM-hupseflupse voor inbouwen, dan hoor ik er weer wel bij :D
Denk dat ik er maar een sta-carvan van maak..
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 05 Jan 2014, 14:55

Bericht door sinty » vr 08 jun 2012, 16:51

Tjeerd47 schreef:
Blij dat ik nu weet dat ik een verkeerde keuze gemaakt heb, maar hoe kan ik dit nu rechtzetten?
Boot verkopen lijkt me geen optie, niemand wil toch zo'n snelvarend schip hebben?
Kan natuurlijk de twee turbo-diesels-met-aftercoolers eruit slopen en daar een 40 jaar oude mercedes OM-hupseflupse voor inbouwen, dan hoor ik er weer wel bij :D
Denk dat ik er maar een sta-carvan van maak..
Groet,
Tjeerd

of een waterfiets ervan maken, scheelt je nog gasolie ook ;)
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:56

Bericht door ... » vr 08 jun 2012, 18:40

Sorry hoor maar waar gaat het nu over?
Hinderlijk...wat ik als hinderlijk ervaar hoeft niet perse hinderlijk te zijn voor de buurman die naast je ligt.
Als water bij windstil amper golfslag geeft en er komt een boot langs krijg je golfslag, tja als die niet verwacht omdat je net je kop 2 neerzet is dat hinderlijk.
Maar windkracht 5 geeft ook behoorlijke golfslag ook als je aan een kade ligt, maar dat is niet hinderlijk omdat het natuurlijk is.
Er stond vorige week ook een man kwaad naar mij te gebaren (ik dacht eerst dat hij zwaaide) want ik ging volgens hem te snel, ik had nog geen 8 kmph op de teller.
Wat moet je ermee, in mijn geval niets.
Leven en laten leven zolang iedereen zich maar aan de regels houd
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jan 2014, 14:57

Bericht door R.C.Grootveld » vr 08 jun 2012, 18:56

quichot schreef:
Maar als je lekker wilt rondtrekken op het binnenwater waar nergens sneller mag worden gevaren dan resp. 6, 9 en 12 km/h dan heb je willens en wetens de verkeerde boot gekozen.

Inderdaad, daar zit het grootste probleem. Veel mensen kopen gewoon, al dan niet in een opwelling, een verkeerd schip zonder zich af te vragen wat ze met hun schip willen doen resp. wat de eigenschappen van de diverse typen schepen zijn.
(Half)glijders zijn ongeschikt voor de binnenwateren (grote rivieren, IJsselmeer etc. reken ik niet als binnenwateren)
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat