Wat een heerlijk weer, helaas is het einde in zicht.

algemene discussies

Re: Wat een heerlijk weer, helaas is het einde in zicht.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jan 2014, 14:43

Bericht door R.C.Grootveld » vr 01 jun 2012, 12:21

quichot schreef:
Maar dat leunen in je eigen hekgolf op het PM-kanaal: wel eens achter je gekeken?

Tja, het verschil tussen een (half)glijder en een waterverplaatser .....
Ik zie het ook vaak, je vaart even hard, achter mij zie je hooguit wat rimpels, achter zo'n (half)glijder een hekgolf die m'n stuurautomaat overuren laat maken......

En hoewel ik iedereen zijn plezier gun, ben ik van mening dat (half)glijders eigenlijk ongeschikt zijn voor vaarten resp. kanalen als in Friesland. Dat zijn schepen voor de grote wateren en rivieren. Dat is ook één van de reden, waarom wij destijds uiteindelijk toch voor een waterverplaatser hebben gehozen, hoewel we zeer gecharmeerd waren van de Noorse Nimbus.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 05 Jan 2014, 14:43

Bericht door klaas » vr 01 jun 2012, 23:30

"quichot Waar het mag en kan lijkt het mij trouwens best leuk, maar ik vaar dan ook met een schuit waar ik met hangen en wurgen 13 km/h uit kan persen.
@chaea, lekker snel blijven varen waar het kan, mij hoor je daar niet over. Maar dat leunen in je eigen hekgolf op het PM-kanaal: wel eens achter je gekeken?

ehe, tja ik vaar ook met een schuit, langedijker,maar haal als het moet er nu een km of 15 makkelijk uit, en dat wordt straks nog ffies meer. maar golven maken dat valt best mee, komt waarschijnlijk door het lijntje, maar goed straks gaat het nog wat harder als het moet.
zoniet, dan ga ik heerlijk besparen op de diesel, en dat is wel fijn voor de omzet.
iets minder diesel kosten.
kwil toch de groente en aardappelen vlot thuis hebben. :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 14:43

Bericht door vuuren1 » za 02 jun 2012, 20:18

Het zal -even- duren voordat je de verlenging met een kleine besparing op de brandstof hebt terugverdiend ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 05 Jan 2014, 14:43

Bericht door Popeye » za 02 jun 2012, 20:38

vuuren1 schreef:
Het zal -even- duren voordat je de verlenging met een kleine besparing op de brandstof hebt terugverdiend ;)

Hij kan natuurlijk meer in één keer meenemen, dus hoeft minder vaak heen en weer. Kassa! :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Jan 2014, 14:44

Bericht door Jan Huibers » za 02 jun 2012, 21:15

Afgelopen woensdag ook nog lekker gevaren, was eigenlijk niet voor plezier alleen. De lesauto heel de dag in de garage voor de 180.000km beurt dus kon ik meevaren voor de aanpassing van de schroef (spoed is te groot kwam Hans bij de keuring achter)

Halverwege de ochtend vertrokken uit Dinteloord, Sluizen door en het Hollands diep op naar richting Dordt, ff zwaaien naar de mensen in die rare zit-in-een-waterdichte-broek-bootjes... Komen we bij Jooren aan blijkt er even een klein misverstandje te zijn ontstaan over hoe de schroef aangeleverd zou worden, Jooren dacht vanuit de kofferbak van de auto, de oude eigenaar van de boot dacht met de boot er nog aan vast.... Dus zijn we maar weer omgedraait want door Dordt in Stoom evenement konden we niet ff snel dokken. maar twas lekker weer dus terugvaren maar.

Komen we weer aan bij de Vollekraksluizen, duikt er opeens een brandstoftoevoer probleem op... En omdat Hans tijdens de keuring 2 dagen ervoor al opmerkte dat het brandstoffilter er erg vuil uitzag (dieselbacterie?) had de oude eigenaar gelukkig al een nieuw filter aan boord gelegd, even uit de vaargeul laten waaien en het anker eronder en een nieuw filter erop gezet want stationair lopen was het enige wat de motor nog deed, zodra je vooruit schakelde sloeg de motor af.
Daarna nog ruzie gehad met de ketting-uit-het-tandwiel-wipper-dingetje op de ankerlier, die botste telkens tegen een rand, nog ff met de hand geprobeerd, neej toch te zwaar dus dat ding eraf gehaald, recht gebogen, erop gezet en toen werkte het weer.

Voor de kat z'n viool naar dordt gevaren, maar wat was et lekker weer zeg... En lol gehad!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 14:44

Bericht door vuuren1 » za 02 jun 2012, 23:29

De vervuiling in het glas leek nog mee te vallen, toch vond ik het een zeker punt van aandacht.
Ofwel het aanpakken van de tank.

Zo snel brandstofproblemen krijgen na aankoop riekt naar de misdaad..
Als je bijna meteen al een toevoerprobleem hebt wist de eigenaar mogelijk vast wel eerder dat de tank vuil was en heeft hij (voor de verkoop) een vers filter geplaatst.
Zoiets is moeilijk aan te tonen en o.a. daarom bouw ik een prijsreductie in na mijn advies bij een keuring,
Verkopers zijn altijd erg aardig maar een bepaalde mate van wantrouwen is niet ongezond..

Bij oudere en ogenschijnlijk nette boten dekt 15-20% van de vraagprijs afhalen meestal de tegenvallers.
(behalve als er een nieuwe motor in moet)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Jan 2014, 14:44

Bericht door Jan Huibers » zo 03 jun 2012, 00:48

Wat is nu de allerbeste aanpak voor dit probleem?

De boot gaat nu bij Stevens in Dinteloord het water uit en dan brengen ze de schroef weg, dan bel ik er nog even achteraan voor de zekerheid dat ze het nu wel goed gaan berekenen. Kunnen we gelijk de anode's in de beunkoeler controleren want die zitten er nu dik 5 jaar in.

Als dat allemaal klaar is gaan ze de boot opleveren en krijg ik waarschijnlijk een busje troep voor de bacterie en een paar extra brandstoffilters mee..

Ik had het zelf in me hoofd om de tank zo'n beetje leeg te varen richting Leerdam, dan mangat openmaken, de resterende diesel eruit laten lopen (ik zag een soort van aftapkraan, alleen ff uitvinden waar dat naartoe gaat) en de tank schoonmaken...

Maar waarmee?? En hoe zit het met de leidingen??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 14:45

Bericht door vuuren1 » zo 03 jun 2012, 21:34

Jan.

De beste aanpak weet je al: Tank openmaken, leeghalen en dan eens kijken wat er voor modder op de bodem ligt.
Het vuil er met een plamuurmes uithalen en daarna met heet water en zeeppoeder uitsoppen (zet eerst wel even de kranen van de tankaansluitingen dicht!).
Daarna controleren of het vlak niet teveel is ingeroest (het is immers een dubbele bodem tank).
Als dat goed blijkt dan spoelen (liefst met heet water) en laten drogen totdat alles er schraal en droog uitziet.
In de leidingen zal niet veel troep zitten wat een filter niet op kan vangen, die kan je laten zitten.
Dan alle filters vervangen, ontluchten en je kan er weer lang tegenaan.
(ik ben er vanuit gegaan dat de tank geen inwendige coating bevat)

Eerst leeg varen (of op groter water varen) zou ik niet aanraden omdat het nu al haast geen toeval kon zijn dat de motor stil is gevallen.
Met wat geslinger komt die rommel los en lopen de filters dicht.
Een flesje 'troep' alleen helpt echt niet meer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:45

Bericht door ... » di 05 jun 2012, 20:41

@Quichot,

Mijn heckgolf valt reuze mee, ook hield ik tijdens de terugvaart 100% rekening met de nog aanwezige watersporters en vissers.
Het was mij ook niet om de snelheid van doen maar meer om de ietwat dreigende lucht en opkomende wind en de kleine kids die aan boord waren.
Achteraf viel het gelukkig mee maar heb vorig jaar op het slotermeer met mijn Tukker iets soortgelijks meegemaakt en toen ging het echt behoorlijk ruw, vond ik wel leuk maar mijn moeder en neefje van 4 waren doodsbang en dat wil ik eigenlijk niemand aandoen.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:45

Bericht door quichot » wo 06 jun 2012, 12:51

@chaea, vaak zie je het misgaan als glijders net zo'n beetje tegen planeren aanhangen. Dan ontstaat echt zo'n kuil. Dat zie ik nog wel eens gebeuren op plaatsen waar snelvaren niet mag, en de schippers 'op het randje' (lees: nét er overheen! :evil: ) gaan varen. Meestal zijn dat wat grotere kajuitglijders. Dan denk ik altijd, trek dan je gas helemaal open, dat is minder hinderlijk. Maar ja, de klpd hè! ;)
Uiteraard kan ik dat bij jouw boot niet beoordelen, maar jijzelf gelukkig wel! Goede vaart! :)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende