verlengen van mijn schuit

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: verlengen van mijn schuit

Berichtdoor Klaas » 28 Feb 2012, 23:19

het staal heb ik nu wel binnen en indd hans het is gestraalt en met een hechtlaag afgewerkt.
heb het uiteindelijk wel maar via de werf besteld. Het goedkopere wat ik dacht te vinden was nl niet gestraald en verder onbehandeld.
nu is het straks punten lassen en steeds uithameren en kan ik daarna meteen beginnen met de coating lagen,moet alleen even gaan kijken hoe ik overga naar het oude staal.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 23:21

Bericht door klaas » do 31 mei 2012, 21:56

oke, komende dinsdag of woensdag gaat de de schuit naar binnen om de groei en andere veranderingen mee temaken.
moet ik even een andere schuit gebruiken om toch te kunnen varen naar de tuin. alles groeid nu zo hard, maar mijn afzet is ook super te noemen.
was in den beginnen moeilijk maar nu gaat het super.
wasoverigens weer heerlijk rustig op het water, ik heb wel medelijde met mijn bootje hoor, een week niet varen. want ik hoop dat dan alles klaar weer is en we weer dobberen.
maar dan 2,5 meter langer een zwaarder schroef en as een motor met nieuwe filters, een verhoogd nieuw dek, wat reparaties aan het bestaande oude staal en als het helemaal lukt een verlengt voordek.
zal jullie uiteraard op de hoogte houden van de vorderingen en veranderingen met behulp van foto's
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 23:21

Bericht door klaas » zo 10 jun 2012, 09:58

tja ehe pfff,
ja had ik zo in gedachten afgelopen week naar binnen te kunnen, heb ik het zelf te druk, raakt de werf niet leeg daar mensen hun boot nog binnen hebben liggen en deze niet ophalen daar het maar geen echt zomer wil worden.
nog geen ruimte, maar als het goed is gaan er 2 weg deze week, en kan ik nu echt naar binnen. alles schuift wat op. tis niet aars.
we kijken er erg naar uit.
het is nu duidelijker wat er kan en gaat gebeuren, in het kort. na het schoonmaken van de huid ed, wilde ik er een groter schroef onder, ik heb in overleg besloten dat niet te doen, ik heb er nu al een redelijk schroef onder en trek nu al flink aan water waardoor ik in ondiepe sloten snel de bodem raakt. groter schroef zal me nog eerder de bodem doen laten raken daar ik op ondiep en klein water zonder gas al een kleine kuil trek, en dat is niet handig ik moet nl wel in de kleine sloten kunnen blijven komen om klanten te bedienen.
wel wil ik eens en studie maken van van mijn roer daar ik bij het achteruitvaren meer grip krijg op het schip en er eerder druk komt op het roer en er daarop meteen kan worden gecorigeerd. Dit is wel handig als ik moet manuvreren bij het aanleggen voor klanten.
het is nu wel duidelijk dat er 2,5 meter schip tussen komt. verder krijgen we er een voordek op van circa een meter in de lengte in de bolling van het scheepje.
daarop laat ik links en rechts een u lassen waar een bord in kan staan tbv van reclame.
verder wel klein ondehoud aan de motor, filters en olie enzo.
dan coaten zwart schilderen met rode rand en groene waterrand. en weer zwemmen.
het zal dan vanuit zichzelf waarschijlijk al sneller gaan varen daar de boot en de motor weer in gelijke evenwicht zijn. nadat de hatz welke ongeveer 130 kilo woog er uit ging en de albin er in bracht ik om en nabij de 130 kilo meer gewicht achterin. en dat komt nu ruim terug door de lengte en het extra bovendek.
bij de tewaterlating of als we beginnen met varen willen we de krant er bij halen om het bedrijf van ons in de pikter te zetten.
zo dat was even een stand van zaken nu.
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 23:22

Bericht door klaas » zo 17 jun 2012, 10:35

na weer een week vertraging gaat het dan morgen echt gebeuren, maandagmiddag mag ze naar binnen, eerst schoonmaken vervolgens door midden slijpen waarschijnlijk dinsdag morgen en dan dinsdagmiddag kan ik beginnen met het het schoonslijpen van de lasranden. Teer verwijderen enzo.
dan bodem aanhechten de wanden en de boorden. ook nog een stuk boordrand vervangen. bovendek er op en we gaan weer varen, maar dan 2,5 meter langer dan nu.
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Dec 2013, 23:22

Bericht door Jan Huibers » ma 18 jun 2012, 15:42

Heb je al bedacht hoe je het voorschip precies recht en goed voor het achterschip ga leggen voor je de verlenging ertussen ga maken Klaas?

Heb anders wel een tip voor je of mischien zou je het zelf ook zo doen:

Als je het punt bepaald hebt waar die overmidden moet maar voordat je gaat slijpen of branden effe 2 strippen of hoeklijnen overdwars op je schuit voor en achter de plek waar je overmidden gaat. Hoe meer ze overdwars uitsteken des te preciezer kun je later meten. Let er goed op dat die strippen of hoeklijnen PRECIES evenwijdig aan elkaar lopen... Doe dit met kruislings te meten!!! Las die strippen of hoeklijnen ff vast en na het overmiddenhalen en nadat je de boel 2,5mtr uitelkaar geschoven hebt kun je dus weer kruislings gaan meten... Zodra de afstanden dus precies kloppen met elkaar (kruislings links en rechts) heb je het spul recht voor elkaar....

De strips of hoeklijnen zorgen er ook voor dat je schuit niet iets 'uit elkaar of uit elkaar springt'

Moet je nog wel opletten of er geen hoogteverschil inzit of dat de neus afhangt ofzo... Maar daar zijn ook truc's voor

Maar die oude baas op de werf zal er ook wel ideetjes over hebben....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 23:22

Bericht door klaas » ma 18 jun 2012, 18:24

indd, klopt wat je zegt, het diogonalen doe je ook met het stellen van kozijnen, als deze gelijk zijn zijn de hoeken haaks en staat de het evenwijdig tegen overelkaar, alleen bij een deur moet je ook rekening houden met hoe de deur zelf is, en kun je soms nog iets moeten nastellen.Maar dat heb je met een schuit niet.
verder is de schuit op zijn diepste punt ook op zijn breedst. dus das een prettige bijeenkomst.
maargoed, even over de stand van zaken.

ZE LIGT BINNEN, JOEHOE \:D/ .
zal zo foto´s plaatsen.
nu met een vervangende schuit naar huis en straks naar het land.
bij het overzetten van de kratten en de bosmaaier vertelde de baas even tussendoor dat deze niet zo hard kan als mijn eigen schuit, ik oké.
je heb zeker een kwartier langervaren nodig naar lutjebroek, ik weer oké.
vaar ik weg en wat denkje, is deze schuit net zo snel als mijn schuit op zijn stationair. dus stukke langzamer, maar ach tis voor een weekje.
morgen ochtend maar weer 04,15 mijn bed uit, ben ik weer om 6 uur op het eiland om half 9 uiterlijk naar de werf varen. uitruimen en dan zal ze waarschijnlijk al in 2 stukken raken.
pffff dan wordt er waarschijnlijk woensdag weer gelast, maar dan ben ik met een andere klus bezig, ook nog met een woning bezig in zwaag. een klus van een paar weken ff tussendoor. in de avonden naar het land, zaterdag eerst aan de schuit verven
maarja, ik moet ook nog een paar andere zaken afhandelen welke ook weer erg stropen, en ik naar sinty nog steeds niets kan doen, balen dus, dus ik hoop dat dit weer eens volgens planning loopt en dat van Sinty ook nu eens rond komt. dan naar het land weer, zondag nog een dag en dan maandag weer schuit ophalen omwisselen. zo is de planning nu.en nu maar :smt023 dat alles weer zo zal lopen.
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 23:25

Bericht door klaas » ma 18 jun 2012, 18:56

haar laaste tochtje in deze vorm, op weg naar de werf vanaf het land, en weer was de dag veel te kort, of ik doe/wil te veel. :D
Afbeelding

op de helling,
Afbeelding

en ze ligt binnen,
Afbeelding

en de kant waar de schuit morgen kennis gaat maken met de slijptol.
Afbeelding

het vervangend vervoer
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 23:26

Bericht door klaas » wo 20 jun 2012, 07:18

zo het is zover, ze ligt in 2 stukken, en ik heb een deel boordrand er afgeslepen om dat meteen mee te vervangen.
ik dacht dat ik eerst gister de hele buitenkant en onderwater moest schoon maken, maar er zat geen mosseltje onder, de bodem was nog heel mooi glad.
toen begonne met het uitruimen en schoon maken.de schuit op zijn kant, en de bodem goed schoon gemaakt.motor kast er af achterdek er uit, daar de derrie weggehaalt, daar zat toch een zootje vieze bagger.onder de motor zelf vrijwel niets, maar op de plek waar de oude motor heeft gestaan was een hele berg troep weer los gekomen. dit wilde vorige keer niet zo schoon worden maar is dus toch met tijd los geweekt.
toen potivicaal het grotere schroef naast mijn huidige schroef gelegt en alvast de schroef bout er af gehaalt, komt de oude baas voorbij, "hij moet en wil een ander schroef"was de opmerking."past niet"
ik uiteraard "ja eigelijk wel en dat niet passen is niet zo moeilijk op te lossen gewoon het sleep ijzer iets laten zakken en het past. alleen de as dikte zal mis aangepast moeten worden." kijkt me eens aan.......
verder onderwerp weer met rust gelaten.vandaag maar weer kijken of ik iets voorelkaar krijg.
verder na het schoonmaken begonnen met het schoon slijpen van de randen, vandaag daar maar weer mee verder. De start van mijn andere klus maar een dag uitgesteld.

het te slijpen vak,
Afbeelding

doorgeslepen,

Afbeelding

en in twee stukken
Afbeelding

en de boordrand er af.
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 23:36

Bericht door klaas » do 21 jun 2012, 16:58
Hier dan wat foto´s van gister, vandaag niets gedaan aan de schuit, wel met de klus in zwaag en zo direct weer varen naar het land, weer een bestelling oogsten.

Afbeelding

de bodem er weer in
en hier onder weer de boord aan de stuurboordkant
Afbeelding

Afbeelding

nu de bakboord zijde weer een rand heeft heb ik hier heb ik de andere rand er afgeslepen, deze was nog veel slechter als ik had verwacht, en voor de kracht is ook beter om de nieuwe boordrand verder door te laten lopen.

Afbeelding

Afbeelding

hieronder een kleine indruk van de lengte nu, bijna 11 meter schuit.
Afbeelding

Afbeelding

net wat ik zei vandaag en morgen heb ik geen tijd, zal zaterdag wel weer worden, maar ik heb zoon vermoeden dat de oude baas wel door gaat, dus ik ben erg nieuwsgierig dat als ik vrijdagavond daar heen ga om de schuit om te ruilen, deze is nl voor het weekend verhuurd, dus dan mag ik oefen met een schuit van klein 11 meter.
gister wel een bijna probleem gehad.
deze schuit waar ik nu mee vaar heeft duidelijk een kleindere tank, ff geen rekening mee gehouden, dus ik gisteravond, weer richten de tuin, ongeveer halfweg valt ineens het toeren tal even terug. ik denk "he, o jee" ik de motor uitzetten de tank even openen en schrik, tank bijna leeg, ik bellen, overleg besluit het niet te gokken en leg aan, thuis gaat er iemend onderweg met diesel, en pfff na een ruim uur is de diesel er tanken en weer starten. en de motor wilde niet direct maar starte wel uiteindelijk gelukkig.
maar ja toen was het dus diep in de nacht dat ik thuis was.
vanmorgen weer vroeg uit veren gegaan nu naar zwaag woning maken, goot bakken ophangen, nu ff snel eten en weer varen, er gaat echt geen dag voorbij dat ik niet vaar, al denk ik morgen niet zo lang weg te gaan. ik wil eigelijk eens om 10 uur thuis te zijn, maar ben bang dat dat wel anders zal uitpakken.
gelukig heb ik medicatie welke nu mij steeds deel energie geeft, lijkt wel een verslaving, maar ik kan ook zonder, doe ik af en toe ook even een paar dagen, maar het is wel fijn als je iets heb waar je op door kan draaien.
Gebruikers-avatar
Klaas

info:

Berichtdoor stentor950 » 25 Dec 2013, 23:37

Bericht door stentor950 » do 21 jun 2012, 20:21

Je bent er maar druk mee zeg, naast al het andere als ik het goed begrijp. Bij je verhaal over het meten, kom ik één ding tegen dat ik niet kan plaatsen. Je hebt het dan over : overmidden. Ik heb het hele internet naar deze term afgezocht maar daar niets over kunnen vinden. Kun je mij op weg helpen?

Mooie klus trouwens.

Succes met de afronding er van.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten