Berichtdoor Patrick5 » zo 26 aug 2012, 14:07
Dag,
Omdat varen voor mij een passie is zit ik regelmatig ook op websites van Nederlandse spitenvaarders. Naar aanleiding van een opmerking van een stuurman daar rond het samenvaren met plezierjachten op de Franse Kanalen, en de gevolgen voor hen had ik hem een vraag gesteld. Dit naar de gevolgen voor hen als wij samen op die kleine kanalen zitten.Het heeft hem vooral met het waterpeil te maken.
Hieronder zijn reactie.
Patrick
Beste Patrick.
Leuk dat je de site leest en er enkele vragen over stelt.
Daar willen wij zeker wel uitleg over geven, want er zijn erg veel mensen, die niet van de juiste feiten op de hoogte zijn.
Het zit hem voornamelijk in de diepgang van de Kanalen.
Op de meeste kleine kanalen staat al heel lang te weinig water, niet voor jullie maar wel voor de vrachtvaart.
Wij liggen over een lengte van 39 meter en 5 meter breed vaak al met de kimmen (zijkanten van het schip) in de modder, zand of grind.
Wij krijgen in de kanalen geen snelheid, doordat de vaargeul smal en ondiep is.
De vaarweg lijkt vaak redelijk breed, maar de vaargeul echter is dat niet.
Onvoldoende water onder het schip betekent, dat je geen snelheid kunt creëren.
Geladen gaan wij 1.80 meter diep
Als wij een jacht achter ons hebben, die opschut in de door ons net gepasseerde sluis en wij zitten in het pand boven die bewuste sluis dan trekt die schutting water uit ons pand om de sluis waar jullie in zitten te vullen.
Met als gevolg dat wij tot stilstand komen en vaak op de bodem komen te liggen.
Pas als het water tot rust komt gaan wij weer vooruit.
Korte pandjes zijn het ergste, maar ook in de langere kanaalpanden gebeurt dit.
Daardoor lopen jachten ons steeds sneller in.
Voorbij laten kan een oplossing zijn, zij het niet dat de jachten bijna altijd later beginnen en eerder stoppen en zelfs tussentijds stoppen voor de koffie etc.
Jachten mogen op bepaalde trajecten zelfs niet eerder beginnen dan 09:00 en niet langer varen dan (tot 18:00 uur) en wij varen van 07:00 uur tot 19:00 uur.
Dus halen we de jachten weer in die ons diezelfde dag bijvoorbeeld al 2 keer voorbij gekomen zijn en de volgende dag gebeurt het zelfde weer.
Vooral in het hoogseizoen belemmert dat de vaart voor ons enorm, waardoor wij soms 2 dagen langer over een reis doen.
De ontvanger echter heeft wel een datum gesteld aan de reis en verwacht ons wel op die datum.
Als iemand er perse aan voorbij moet of wil, zeggen we dan ook vaak, dat we ze maar een keer voorbij laten, en dat ook alleen in lange panden en zeker niet vlak voor de sluis.
In de afvaart kan het prettig zijn een jacht achter ons te hebben.
Dan krijgen wij steeds een extra bak water mee uit de sluis.
Hierdoor varen we net iets sneller dan in de opvaart.
Ook omdat we ons zelf al water geven in het kanaal pand.
Kortom als je achter een vrachtschip zit en je hebt geen haast kun je vaak beter even wachten, vaak zijn we dan de volgende dag in geen velden of wegen te bekennen.
Voor jullie vaart het ook veel prettiger. Tegen de tijd, dat jullie achterop lopen is er vaak ook weer een sluis.
We begrijpen goed dat het voor jullie ook niet altijd fijn is om altijd maar te moeten drijven en niet te kunnen opschieten.
Voor jullie is het vakantie en plezieriger varen als je in samenspraak met de schipper van de vrachtvaart tot voor beide partijen goede oplossingen kunt komen.
Er staat bij de vrachtvaart altijd een marifoon aan op VHF 10.
Zorg er dus voor dat je altijd een marifoon aan boord hebt.
Zij kennen de route en kunnen hele goede aanwijzingen geven over waar passages het beste kunnen plaats vinden.
We hopen je hier mee voldoende uitleg te hebben gegeven.