Steunzeil

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Steunzeil

Berichtdoor bassie77 » 10 Okt 2026, 07:25

Hi allen,

Ik heb een kotter. Er zit een mast op van 5 meter, maar zonder giek / zeil. Dus eigenlijk alleen voor de looks zullen we maar zeggen. Ik zit te denken om deze met een steunzeil uit te rusten omdat wij voornemens zijn naar Denemarken te varen.

Hebben jullie daar ervaring mee? Hoe groot moet zo'n zeil zijn? En heeft het echt nut.

Dank alvast,

groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Re: Steunzeil

Berichtdoor Oeverloos » 10 Okt 2026, 09:46

Ja op de vlet waar ik mee vaar zit ook een steunzeil. Dat had achteraf wel groter gemogen.
Het kan niet groot genoeg zijn.
Het heeft waarneembaar effect, vooral als het stevig waait. Maar dan heb je eigenlijk met je kotter niets te zoeken op de zee.
Als je onderweg bent en de wind steekt op, zet op tijd je steunzeil bij, want als je zeeziek bent dan wordt het hem niet meer.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 10 Okt 2026, 11:16

Ik dacht dat zo'n steunzeil vooral zinvol was met ankeren, om het slingeren te verminderen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 10 Okt 2026, 16:33

heuvels schreef:Ik dacht dat zo'n steunzeil vooral zinvol was met ankeren, om het slingeren te verminderen.

Hoe moet ik dat nu weten ? Is van zoveel dingen afhankelijk gewicht schip, zwaartepunt, oppervlak bovenwater, enz. enz.
Zou er een giek aan hangen van 3m tot 4m dan kom je met je 8m mast, op ongeveer 15² zeil, de giek geeft dan de mogelijkheid om je steunzeil te reven, en zo uit te vinden wat je nodig hebt, bij welke windkracht, richting, en golfslag, om je schip op één oor te houden !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 10 Okt 2026, 16:57

Ik heb een steunzeil op mijn boot. Ik vaar ook naar Zweden en Noorwegen. Maar ik heb het steunzeil in 18 jaar nog nooit gebruikt. En de reden is dat ik tijdens slecht weer niet naar buiten wil gaan omdat dit teveel risico"s met zich meebrengt. Wanneer er bijv. een lijntje ergens blijft hangen of je moet de stand van het zeil aanpassen dan zal je aan dek moeten. Even uitglijden of struikelen oid is op een zwaar slingerend schip zo gebeurd en dat risico vind ik te groot. Ik slinger wel een beetje harder, maar ik blijf wel binnen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 10 Okt 2026, 17:38

SimondeDanser schreef: Even uitglijden of struikelen oid is op een zwaar slingerend schip zo gebeurd en dat risico vind ik te groot. Ik slinger wel een beetje harder, maar ik blijf wel binnen.

Dat zeil was nu juist bedoeld om niet te slingeren ! ! !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen