Welke marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Welke marifoon

Berichtdoor kajoe » 03 Sep 2026, 14:52

tja heuvels wij waren altijd al snel in Friesland dat was de visie van hogerhand maar met uitdrukkelijke heren probeer en goed evenwicht te houden tussen scheepvaart en weg verkeer door de drukte op het water kon het voorkomen dat bepaalde bedienaren een voorkeur voor bootjes hadden en er enorme files ontstonden wij bij ons deden het gewoon steeds om en om met bootjes soms mochten die best eens even wachten en ja buiten de bedienings tijden als er grote schepen een afroep hadden mochten de jachten ook mee maar hoe dan ook je moest vaak bootjes verzamelen an dat vonden ze niet leuk .
als schipper mekkerde ik geregeld op de bedienaren van sluis en brug maar ja groot schip later toen ik zelf op sluizen en bruggen werkte kon ik ook behoorlijk pissig zijn op zowel recreanten als grote vaart nu ik zelf weer met een jachtje vaar mekker ik zowel op de bootjes als de bedienaren tja we zijn nu eenmaal hollanders dus behoor je te mekkeren .
maar goed als je enkele jaren door frankrijk en belgie gevaren hebt met een groot schip leer je eigenlijk dat mekkeren wel af eeuwig en altijd geduld bij sluizen en bruggen reizen van zomaar 3/4 maanden met veel kans op plotselinge stremmingen waar je zomaar weken voor lag . en dan valt ons landje wel mee .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor quichot » 04 Sep 2026, 09:18

Ik snap best dat bij centrale bediening een operator even niet kan reageren, maar dat is lang niet altijd geval. Het blijft heel vervelend dat je het gevoel krijgt dat ze je laten darren.
Ik weet er te weinig van, maar het is toch geen rocket science om een oproep automatisch te bevestigen?
Als ik nu 'keukentafel' intik, krijg ik straks mailtjes van keukentafelfabrikanten. Zeker met toepassing van AI lijkt het me niet zo moeilijk gelijk een oproep automatisch te beantwoorden met bijvoorbeeld: '[scheepsnaam] heeft bediening aangevraagd voor de [...]brug. Dat is al genoeg. Dat zou zelfs herhaling van je eigen oproep kunnen zijn.

Overigens: op Zuid-Willemsvaart en Wilhelminakanaal draait de centrale bediening als een trein. Wel is het voor de bedienaars prettig om bij eerste aanvraag gelijk je bestemming te melden. De operator reist dan als het ware met je mee en in de meeste gevallen hoef je je dan nergens meer te melden.
'
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor kajoe » 04 Sep 2026, 13:53

tja wat wij ook geregeld hadden dat recreanten die geen vhf hadden per telefoon belden om te melden dan opgaven al voor de brug te liggen tja monitor niets te zien dus jammer na verloop en een paar brugdraaiingen later weer telefoon waarom draait u die brug niet dus ruim 3 kwartier later tja meneer we gaan zo open ,tja ik heb gebeld bleek en km of 6/7 afstand te hebben gebeld ,zo had je er meer melden zich en lagen nog ver uit zicht ,wij zijn toen maar gestopt met di telefonisch meldingen vertelden hun druk maar op de bel ja maar dan moet ik aanleggen en dat soort dingen dar word je en beetje moe van op den duur ,dit hadden we ook met afroeppen op zaterdag en zondag voor dat de bediengstijden tijden voor de hele provincie gelijk werden sommige jachten melden zich dn voor een bepaalde tijd de brug te draaien maar waren er dan niet wij bleven dan en half uur wachten n gingen dan weer weg tja en dan kon je later nog eens . maar ja d laatste jaren ging het steeds beter omdat meer recreanten en marifoon aan schafte en er gelukkig ook beter mee konden omgaan vaak hoorde je de melding ik lig voor de brug en wil er door maar ja welke brug als er meerdere op het zelfde kanaal werkte .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Elektronica