Eerste aanschaf kajuitboot

algemene discussies

Re: Eerste aanschaf kajuitboot

Berichtdoor Wolf1 » 21 Aug 2026, 14:34

Berto schreef:Blijft die langzaam varend dan is er helemaal niks aan de hand.

Dat is niet waar ! Als hij van na 1998 is heb je een CE verklaring nodig, anders onverkoopbaar of CE laten keuren.
En ons belasting systeem wil ook altijd in finger in de pap, daarvoor zal minimaal de BTW verrekend moeten worden, om het een Nederlands schip te mogen noemen.
Zou daarom de facturen voor de herstel en de tijd van arbeid toch een beetje bijhouden, komt de belasting later tot een waarde schatting, dat je geen BTW hoeft te betalen over je eigenhandig vervaardigde verbeteringen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Berto » 21 Aug 2026, 15:26

Klopt, maar een Kilkruiser 530 gebouwd in 1998 of nieuwer heb ik nog nooit gezien.

En wat betreft de papieren dacht ik dat het een Belgisch opknapproject betrof die naar NL gehaald zou worden. Maar dat is misschien mijn invulling geweest.
Berto

ligplaats: Zeewolde
info: Cigala & Bertinetti Royal Condor FuoriBordo van 1968, omgebouwd naar Center Console
Motor: Mercury 60pk EFI 2009

Berichtdoor Het Sluizenfront » 21 Aug 2026, 17:07

Het advies wat TS kreeg om de boot onder Nederlandse vlag te varen omdat dat goedkoper is, heeft te maken met dat boten, langer dan 2,50m. in Belgie geregistreerd moeten zijn en dat zij in Belgie jaarlijks worden geconfronteerd met de vaarwegvergunning die je moet hebben als de boot in het water ligt. Als Nederlandse boot moet je dat ook hebben, maar alleen als je in Vlaamse wateren ligt of vaart.
Mij is niet duidelijk of TS een Belg of een Nederlander is. Om je boot in Belgie te laten registreren moet je wel een band hebben met Belgie. De boot moet voor meer dan 50% eigendom zijn van een Belg. Het hebben van een aankoopbewijs waarop de betaalde BTW is te zien is ook handig. Als je die niet hebt moet je een BTW-verklaring hebben. Kun je niet aantonen dat er BTW is betaald over de boot, dan zul je bij een controle door de douane alsnog de BTW over de boot moeten afdragen. Dat klinkt erger dan het is. Er varen ontzettend veel boten en bootjes rond waar deze papieren niet bij zijn, zonder dat ze daar ooit problemen mee krijgen. Binnen de douane heeft men namelijk de afspraak dat boten binnen de EU daarop niet gecontroleerd worden. Kom je echter ergens de EU binnen, en je krijgt een controle, dan zijn de rapen gaar als je niets kunt aantonen. Even de zee opgaan, ook al blijf je binnen de territoriale wateren van NL., kan gevaarlijk zijn. De douane kan bij terugkomst namelijk niet zien of jij maar een stukje op zee hebt gevaren of, dat jij bijvoorbeeld van Engeland komt.
Als Nederlandse boot heb je om in Belgie te mogen varen, een ICP nodig. Dit is een pseudo eigendomsbewijs dat je in Nderland dient aan te vragen en wat steeds 2 jaar geldig is. Echter voor het aanvragen van een ICP moet je tegenwoordig ook met de billen bloot om aan te tonen dat die boot van jou is.
Dus, hoe je het wendt of keert, wil je een beetje zorgeloos met je boot varen dan zijn er toch wat documenten vereist. Ook als je een Nederlandse boot hebt die niet geregistreerd hoeft te zijn.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor L_u_c » 23 Aug 2026, 13:40

Captains,

Bedankt allemaal voor de informele berichten.

Mij lijkt het erop dat ik best een bootje zoek waarvan de documenten allemaal nog aanwezig zijn. Ik lees dan ook zeer uiteenlopende berichten maar als ik op de Belgische site ga van mobiliteit denk ik dat er toch best wat papieren worden gevraagd. Mijn zoektocht heb ik dan ook nieuw gecoördineerd naar een Belgische boot waarvan alles aanwezig is.

Wat betreft een boot gaan renoveren ben ik zowat van afgestapt want de boot waarover ik het had (juist die gele) was teveel aan werk wat tijd en geld kost. Best iets zoeken wat betaal- en vaarbaar is en misschien naderhand wat aanpassen naar eigen smaak. Alleen ken ik net niet genoeg van boten om een juiste beoordeling te kunnen doen wanneer ik boot bezichtig.
Gisteren ben ik nog gaan zien maar twijfelde of dit wel ok was. Was wel een Belgische boot met het nodige aan documenten maar kon niet goed zien hoe onder de vloer de situatie was.
Lag een beetje water in de bilge zoals jullie dat noemen maar weet niet of dat vanonder de vloer kwam of was door regen.

Deze technische materie zal ik mij nog moeten aanleren om een correcte beoordeling te kunnen maken bij het bezichtigen van een boot.

Maar toch nogmaals dank allemaal om mij het nodige aan informatie te bezorgen.
L_u_c

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 23 Aug 2026, 14:44

Als Vlaming weet ik volgende.

De verplichting om een factuur van voor 19)6 te kunne voorleggen is vervallen.
Twee jaar geleden een Pikmeer gekocht in Wijk Bij Duurstede.
Zelfs bij De Grou waar ze de Pikmeersen nog steeds de boten maken kon men mij niet helpen. Ze deden in 1984, het bouwjaar van de boot niet aan bootnummers en archieven. Voor ons was het hebben van een factuur van 1984 hebben een voorwaarde om de boot te kopen.
Na contact met schriftelijke bevestiging van de F.O.D bleek dat deze voorwaarde vervallen is als de boot in Europa gebouwd is. Voor de Pikmeer dus geen probleem om aan te tonen. De aankoop gebeurde in 2023.

Als je weinig ervaring hebt met boten is een bootkeuring echt wel aangewezen. Is er een boot die je echt aanspreekt is dit een veilige tussenweg. Het kost wat maar dan weet je tenminste wat je koopt. Die mooie gordijntjes en blinkend houtwerk binnen vervallen vlug bij wat je niet gezien hebt.
Na drie boten gekocht te hebben mag ik mij een klein beetje ervaringsdeskundige noemen vrees ik.

Mvg
Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Vorige

Terug naar Steigerpraat