Iedereen bedankt voor de uitgebreide reacties. erg waardevol! Ik probeer even op alles terug te komen.
@Peter Jansen,
Bedankt voor het welkom heten

Ik ben al wel even lid hoor, maar nu ook actief in andere sub-groepen door onze Hooveld.
Onze eerste indruk van de Hooveld is goed, lijkt inderdaad een zeer solide schip hoewel we geen ervaring hebben met andere stalen boten.
Bedankt voor de bevestiging van het koelsysteem. Heb de oude eigenaar een bericht gestuurd en weet nu welke koelvloeistof hij gebruikt. Een beetje een miscommunicatie dus wbt het type koelsysteem. Wel door buitenwater maar indirect. De impeller is onlangs trouwens vervangen.
De motor blijft schommelen tussen de 45-60 graden celcius afhankelijk van belasting (Als de meter juist functioneert). Ik heb tot nu toe voornamelijk rustig gevaren en met ondersteuning van electropods.
@Patick55,
Ik ga de temperatuur goed monitoren tijdens hogere belasting. Bedankt voor je tip. Bouwjaar motor bij ons is denk ik 1978 met inmiddels 2300 vaaruren.
@Heuvels,
Ik heb er eigenlijk nog te weinig op gelet. we hebben de boot nu krap twee weken en denk een uur of 20 gevaren. Ik ga er dit weekend even goed op letten. Ik zie dat een vervangende thermostaat opent bij 75 graden dus dat is wel de minimale temperatuur die ik verwacht na opwarmen.
@Sapper_Morton,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb me voor aanschaf ook aardig ingelezen over de Indenor en inderdaad gelezen over de cillinderbussen. Ik geloof niet dat dit voor nu bij onze motor aan de orde is, olie ziet er netjes uit. Koelvloeistof pijl ga ik monitoren. De vorige eigenaar was erg eerlijk en benoemde ook eventuele gebreken. Over de motor was hij louter positief. Hij liet de motor onderhouden, ik ben van plan dit zelf te gaan doen. Ik heb met Diesels geen ervaring maar wel de nodige ervaring met benzine motoren.
@Blacktoppie,
Als ik weer bij de boot ben ga ik eens goed kijken waar alle componenten zitten en hoe e.e.a. aangesloten en verbonden zit. De pijpenbundel is het deel in de warmtewisselaar? Zit deze in het reservoir boven op waas je de KVS toevoegt?
Ja de eigenaar vertelde luchtfilters geplaatst te hebben om het motorgeluid een beetje te dempen. Het geluid nu is prima. Wellicht dat ik dit ooit eens wat professioneler aanpak, dit lijken wel Karcher stoffilters en ik weet niet in hoeverre deze de motorloop beïnvloeden.
@Renegade,
Ideaal deze tekening en de link naar een nieuwe thermostaat. Deze past voor een DTP-40? De slang waar de pijl bij staat is poreus bij onze motor, maar er ligt een nieuwe klaar. Denk dat ik sowieso even de thermostaat bestel en deze dan direct mee vervang nu het toch los moet. Aangezien het een hoog punt van de motor is volstaat denk ik het los draaien met een bak er onder en valt de hoeveelheid KVS die er uit komt mee? Verder geen pakkingen zo te zien enkel een rubber slang aangedraaid met twee klemmen.
Bedankt voor de uitleg over het koeltraject. Ga alles even volgen/nalopen zaterdag.
Is de Volvo Penta afwijkend van de indenor?
@Hooveld960,
Bedankt! We zijn erg blij met de boot. Ik heb me van te voren goed ingelezen in de Hoovelds en zag vooral lovende berichten. Lijkt me een erg solide gebouwde boot. De 960 moet helemaal ruim zijn.
Van de Facebook groep zijn we al lid, ik heb daar al informatie gezocht voor de aanschaf. Ik zal ons en de boot eerdaags eens voorstellen.