Welke weergave moet ik vertrouwen

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Welke weergave moet ik vertrouwen

Berichtdoor chaea » 06 Aug 2026, 16:43

Aquanaut bedankt voor je antwoord, jouw advies stelt mij nu helemaal gerust.

Overigens is de shunt ook wakker en gaat ook weer stapsgewijs omhoog, maar ik vertrouw nu volledig op de app :D
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Wolf1 » 08 Aug 2026, 10:04

chaea, Is het een zeil doerak ?
Die batterij wordt alleen door de zon geladen ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 09 Aug 2026, 17:02

Wolf1 schreef:chaea, Is het een zeil doerak ?
Die batterij wordt alleen door de zon geladen ?

Nee het is een Doerak 650 excl zeilen, dus gewoon de standaard 8 pk 1 pitter.
En idd, alleen de zonnepanelen laden de lifepo4 accu's, motor heeft geen dynamo.
chaea

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2026, 19:07

chaea schreef:Nee het is een Doerak 650 excl zeilen, dus gewoon de standaard 8 pk 1 pitter.
En idd, alleen de zonnepanelen laden de lifepo4 accu's, motor heeft geen dynamo.

En die slinger je aan met de hand en heeft magneet ontsteking ? Als je dan ook verder niks op de plus van de batterij hebt aangesloten zouden bijde uitlezingen gelijk moeten zijn !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 09 Aug 2026, 20:34

Handslinger is een optie maar gelukkig zit er ook een dynastart op welke een eigen start/loodaccu.
Staat niet aangesloten op de zonnepanelen, dyna neemt weinig en laad dit kleine gebruik zelf bij.

Overigens geeft de shunt weer bijna 100% aan, leek met de wat meer bewolte dagen sneller te gaan dan vol in de zon.

Maar ik zal mij er eerdaags even in verdiepen, wellicht zit iets niet goed.
chaea

Berichtdoor broekie » 15 Aug 2026, 07:32

Je zou eens op het zeilers F wat kunnen posten. Die hebben misschien meer ervaring met deze systemen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Beemer » 15 Aug 2026, 21:47

Wat Aquanout ook al melde: “normaal gedrag”. Ook simpel te verklaren: in ochtend in de bulk fase, dan na hele dag zon naar ca 14,5 v en vervolgens van absorptie naar een druppelvoeding van ca 13,5v. Maar als je einde van de dag de accu ook maar even echt aanspreekt, schiet deze snel onder de 13,5v en gaat dan naar bulk/absorptie.

Overigens: indien je een Victron MPPT en een Victron shunt hebt, koppel deze via het Victron netwerkje dan even aan elkaar. De MPPT krijgt dan via de shunt de echte accu-spanning doorgegeven, in plaats van de spanning die de MPPT zelf genereert (deze spanning is afhankelijk van de fase waarin de MPPT is). Netwerk koppeling MPPT met Shunt geeft dan een adequater reagerende MPPT.

Overigens een zware MPPT van 30 amp voor je (theoretische) 350 WP. Is die 30 amp voor uitbreiding van panelen?
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 15 Aug 2026, 22:08

Beemer schreef:Wat Aquanout ook al melde: “normaal gedrag”. Ook simpel te verklaren: in ochtend in de bulk fase, dan na hele dag zon naar ca 14,5 v en vervolgens van absorptie naar een druppelvoeding van ca 13,5v. Maar als je einde van de dag de accu ook maar even echt aanspreekt, schiet deze snel onder de 13,5v en gaat dan naar bulk/absorptie.

Overigens: indien je een Victron MPPT en een Victron shunt hebt, koppel deze via het Victron netwerkje dan even aan elkaar. De MPPT krijgt dan via de shunt de echte accu-spanning doorgegeven, in plaats van de spanning die de MPPT zelf genereert (deze spanning is afhankelijk van de fase waarin de MPPT is). Netwerk koppeling MPPT met Shunt geeft dan een adequater reagerende MPPT.

Overigens een zware MPPT van 30 amp voor je (theoretische) 350 WP. Is die 30 amp voor uitbreiding van panelen?

Bedankt voor je input

Ik ben een hele week niet bij de boot geweest, kan maandag weer checken.
De MPPT was onderdeel van de gehele set die ik zo heb aangeschaft, ik heb geen plannen of ruimte voor uitbreiding en is ook niet nodig omdat ik zonder problemen een volle week zonder walstroom in de natuur heb doorgebracht.
Maar ik vermoed dat de shunt maandag gewoon weer 100% aangeeft, ik ben echter meer van het mechanische dan het elektronische dus ik zal wat extra ogen vragen om mee te kijken of alles wel goed is aangesloten.
En anders komt er een Victron Shunt tussen
chaea

Berichtdoor chaea » 16 Aug 2026, 18:15

Vandaag bij een goede kameraad op de koffie geweest, koffie was heerlijk en ouderwets gezellig.
Hij meer van het land en ik van water maar beiden hebben eigenlijk dezelfde opstelling qua shunt en lifepo4, hij in de camper en ik in de boot.

Waar ik in Friesland ver in de natuur lag stond hij tussen de wolven ( neen niet de onze) op de Veluwe en de shunt deed exact hetzelfde bij hem wat hij ook bij mij deed, op hete dagen aflopen en bij bewolkte dagen oplopen.
Enige verschil is dat mijn Mppt en Zonnepanelen Victron zijn, welke dus wel normale waardes gaven.

Ik was al gerustgesteld maar dit is een bevestiging.
chaea

Berichtdoor chaea » 19 Aug 2026, 22:05

Update;

Zoals verwacht gaf de shunt afgelopen maandag 100% aan.

Victron we Thrust 8-)
chaea

Vorige

Terug naar Elektronica