4 blads schroef 2:1 keerk. Resonantie of onbalans??

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 4 blads schroef 2:1 keerk. Resonantie of onbalans??

Berichtdoor KarelST950 » 08 Jul 2026, 22:09

Oeverloos,
Zingen daar lijkt het in ieder geval niet op. De schroef heeft ook anti zing randen.
KarelST950

Berichtdoor eagle » 08 Jul 2026, 23:26

Los van eea is 20cm lengte voor een 30mm as kort, bij een vaste binnengland..Stijf stuk as.
De Centaflex is niet radiaal flexibel. Alleen Hoek (en torsie ) flexibel; 3 Gr. Dan dwingt de as het rotatiecentrum van de aandrijving; As wordt op buigen belast. De achterste motorsteunen kunnen hun werk niet doen.. Niet fijn!
Een Bullflex kan dat wel..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 05:16

Meer ruimte is er gewoon niet in de boot. Anders zou ik er zeer waarschijnlijk voor gekozen hebben de boel verder uit elkaar te zetten. Op buigen belasten zou wellicht ook trilling kunnen geven?
Wanneer de schroefaskoker ruimer was, kon er een flexibel gland op. Een ruimere koker plaatsen dat gaat echter niet zomaar in deze situatie. Daarvoor moest dan ook bij de scheg alles anders. Schroefdraad loopt door en door.
Een bullflex zou dus beter kunnen zijn?
Wat ik wel weet en al vaak zat uitgetest en bekeken heb: in zijn vooruit aan de kant gas geven en weer los etc om te kijken hoeveel de motor van zijn plek wil. Dat valt eigenlijk best mee..
Met die oude flex werd de as nog veel meer op buiging belast en was deze gekke klacht er niet.
KarelST950

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 05:49

Wat ik ook al langer geleden geprobeerd heb is het moedwillig iets opdraaien van de voorste steunen om hem onder een hoek te dwingen en te kijken of dan de resonantie anders wordt of verdwijnt, maar nee. Alles weer netjes uitgelijnd. Deze koppelingen zouden een hoek moeten kunnen opvangen tevens.
KarelST950

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2026, 10:20

Lees het nou nog eens...

Los van eea is 20cm lengte voor een 30mm as kort, bij een vaste binnengland..Stijf stuk as.
De Centaflex is niet radiaal flexibel. Alleen Hoek (en torsie ) flexibel; 3 Gr. Dan dwingt de as het rotatiecentrum van de aandrijving; As wordt op buigen belast. De achterste motorsteunen kunnen hun werk niet doen.. Niet fijn!

Gr. Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2026, 10:35

Als het massa-veer systemen zijn die oscilleren. gebeurt dat op de Eigenfrequentie; 1e harmonische. Kun je met het toerental de amplitude wijzigen? (piek opzoeken)

Verandert de toonhoogte met het toerental?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor KarelST950 » 09 Jul 2026, 10:45

eagle schreef:Lees het nou nog eens...

Gr. Eagle

Dat snap ik. Maar er zitbnu een centa tussen
KarelST950

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jul 2026, 11:03

Op 20cm zou 2x Centaflex kunnen ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 09 Jul 2026, 11:08

KarelST950 schreef:Moet ik dan bij deellast , zeg 1500 of 1750, ook vrezen voor te te hoge uitlaattemperaturen?
Op dat moment heb je vermogen over.
Dan over belasten we toch nog niks.?

Ik lees al een poosje mee.
Heb geen verstand van boten ,maar wel van voertuigen.

Volgens mij loopt de uitlaattemperatuur onevenredig op in elk toerental ,als het verzet( lees ratio) niet klopt tussen motor eindoverbrenging.
De motor moet dan meer werken ,dan wanneer het op zijn slofjes kan bijbenen.
Dat veroorzaakt meer trillingen.
Het maakt niet in welk voertuig of vaartuig de motor staat.
Ik laat het wel uit mijn hoofd om langere tijd volgas te draaien met de huidige combinatie. Omdat ik weet dat hij iets te zwaar staat. Los van het feit dat het ook geen enkel nut geeft. Kost je waarschijnlijk 8-9 liter per uur.

Dat deugt ook niet,want dat zou wel moeten kunnen.
Te meer omdat je denkt dat er dan teveel verbruik zou zijn.
Dat is een teken dat de motor het zwaar heeft .
Dat heeft het in elk toerengebied omdat je ratio , motor-keerkoppeling-schroef niet klopt.
De motor kan zijn gunstigste koppelmoment niet bereiken in elk toerengebied,omdat deze vermogen tekort komt bij deze setting.
Als de motor nu de schroef al niet zijn vol vermogen haalt ,draaiende in water, wat denk je dat er gebeurd in een prutsloot?
Een motor moet zijn max vermogen en max koppel ( bij dieselmotoren) kunnen halen in elk toerengebied.
Kan dat niet ,dan laat je vermogen onbenut ,doordat de verhoudingen niet kloppen,en zijn max toerental niet haalt.

De mensen willen geen lawaai hebben,geen hogere toeren en toch sneller varen.
Dat kan maar op één manier.
Een motor ervoor die meer vermogen leveren kan.

En als je nu al voor jezelf weet dat de schroef te zwaar staat,zou ik dat eerst maar eens aanpassen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 09 Jul 2026, 11:34

De schroefas heeft nu Drie lagers, waarvan er twee vast staan opgesteld; het binnen- en het buitenlager.
Het derde lager is de Centa, maar die beweegt, samen met de machine, wegens de flexibele motorsteunen. Dat pikt de as niet! Op die korte afstand is hij de baas (stijf), dus belet hij met geweld de beweging van de motor!

Of: Het Binnenlager moet weg. (zou ik doen... De as moet wel ruimte in de koker hebben, om de motorbewegingen te kunnen volgen zonder de koker te raken..)

Of: De Centa moet weg.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard