Ik heb ook eens last gehad van irritante trillingen. En er was aan de boot/motor niets gewijzigd. Het was in zo'n beetje hetzelfde toerengebied als ts. En daarbij gingen er ook dingen aan boord meerammelen. Hier hebben we anderhalf seizoen naar gezocht. Was je op de ene plaats in de boot dan was een bepaald punt vanwaar het geluid leek te komen verdacht. Was je op een andere plaats dan werd er weer een ander punt verdacht. Contactgeluid verplaatst zich door de hele boot heen en op een zeker moment weet je het niet meer. Na lang vergeefs zoeken hebben we onze zoektocht maar gestaakt.
Tot ik op een zeker moment een wat uitgebreidere controle aan de motor uitvoerde en daarbij ook de motorsteunen controleerde. Het bleek dat één van de moeren aan de bovenzijde van een motorsteun los was gedraaid. Hoe weet ik niet. Maar na het vastdraaien was het hele probleem opgelost.
Moraal van dit verhaal. Er hoeft maar een kleine oorzaak te zijn.
In het geval van ts begrijp ik dat dus niet alleen zijn schroef is veranderd, maar de gehele aandrijflijn achter de keerkoppeling. Daar door zijn er al veel mogelijke oorzaken en hoeft het probleem dus niet uit de schroef te komen.
Overigens vind ik de afstand tussen gland en flens op kk heel erg weinig. Het feit dat dit voorheen ook zo was kan geen excuus zijn. Wanneer de motor staat te trillen kan hij heel gemakkelijk trillingen op de boot overgeven doordat de schroefas op zo'n korte afstand helemaal niets mee zal geven. Dus ik denk dat je buiten de schroef ook de rest van de nieuwe aandrijving kritisch zult moeten bekijken.