huishoudaccu overladen of kortsluiting

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

huishoudaccu overladen of kortsluiting

Berichtdoor Patrick55 » 04 Jul 2026, 18:33

Dag allen.

Bij aankomst op de boot vandaag hangt er een indringende vervelende geur.
Bij het openleggen van de accuruimte is er een sterke geur.
Ik hoor ook in de buurt van een accu een licht geknetter.
Ik verdenk in eerste instantie de startaccu. Dit is een loodaccu met controle doppen. Die maak ik los maar zie overval zuur in de vlakken en ook geen geborrel. Naast deze accu staat één van de twee huishoudaccu's. Er zijn er twee van en het zijn gesloten types. Daar komt licht geknetter uit en de accu is warm. Ik koppelde hem los van de massa en na enige tijd verdwijnt het geknetter en langzaam koelt hij ook af. Ik ga er dus van. uit dat deze accu overleden is. Ik heb een batterijtester maar wou hem nu nog niet testen. Deze beide accus zijn vier jaar oud. De factuur van de aankoop van de vorige eigenaar zat er bij aankoop bij. De tweede huishoudaccu was koud. Ik zal ze allebei vervangen.
de gegevens van de accu's zijn: Varta LFD140 12V, RC284 119Ah.

Deze batterijen worden opgeladen en gebruikt door een omvormer van Mastervolt Mass Combi12/1600-60. Dit alles is destijds geÏnstalleerd door een profeisionele firma. Factuur zat bij aankoop boot.

Op deze accu's zijn sinds drie jaar drie zonnepanelen aangesloten via een MPPT 100 I 30. Het hele zonnepanelensyteem is aangekocht bij de vakhandel. De combinatie tussen panelen een regelaar zou dus correct moeten zijn.
Ik installeerde dit echter zelf. Alles werkt normaal gezien goed.Wat ik wel heb gedaan is de MPPT aangsloten op één van de twee huishoudaccu. Deze staan parallel met elkaar verbonden maar staan meer dan een meter van elkaar.. Het is net deze huishoudaccu waar de MPPT op is aangesloten die oververhit is geraakt. Kan dit de oorzaak zijn? Is het beter om elke huishoudaccu aan te sluiten afzonderlijk aan te sluiten met de MPPT. Eens er twee nieuwe accu's staan kan ik beginne meten wat er gebeurt bij het opladen.

Er zijn twee nieuwe accu's onderweg maar ik wil vermijden dat er door een eventuele verkeerde aansluiting vroegtijdig opnieuw problemen ontstaan.

Mvg

Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: huishoudaccu overladen of kortsluiting

Berichtdoor Wolf1 » 04 Jul 2026, 21:59

Patrick55 schreef: De tweede huishoudaccu was koud. Ik zal ze allebei vervangen.
de gegevens van de accu's zijn: Varta LFD140 12V, RC284 119Ah.

Deze batterijen worden opgeladen en gebruikt door een omvormer van Mastervolt Mass Combi12/1600-60. Dit alles is destijds geÏnstalleerd door een profeisionele firma. Factuur zat bij aankoop boot.

Op deze accu's zijn sinds drie jaar drie zonnepanelen aangesloten via een MPPT 100 I 30. Het hele zonnepanelensyteem is aangekocht bij de vakhandel. De combinatie tussen panelen een regelaar zou dus correct moeten zijn.
Ik installeerde dit echter zelf. Alles werkt normaal gezien goed.Wat ik wel heb gedaan is de MPPT aangsloten op één van de twee huishoudaccu. Deze staan parallel met elkaar verbonden maar staan meer dan een meter van elkaar.. Het is net deze huishoudaccu waar de MPPT op is aangesloten die oververhit is geraakt. Kan dit de oorzaak zijn? Is het beter om elke huishoudaccu aan te sluiten afzonderlijk aan te sluiten met de MPPT. Eens er twee nieuwe accu's staan kan ik beginne meten wat er gebeurt bij het opladen.

Er zijn twee nieuwe accu's onderweg maar ik wil vermijden dat er door een eventuele verkeerde aansluiting vroegtijdig opnieuw problemen ontstaan.
Mvg Patrick

Patrick accu's parallel gaat niet je hebt altijd 2x de cappaciteit van de slechtste en 2x0=0 !
Waarom, daarom niet 1 accu van 240 Ah ?
Of 6 x 2V cellen in serie?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gewoonmich » 05 Jul 2026, 06:31

@Patrick55, ook de genoemde Varta is een loodaccu. Hoewel deze onderhoudsvrij genoemd wordt, is deze loodaccu met zuur tussen de loodplaten zeker niet volledig onderhoudsvrij. Bij dit type accu bestaat bovendien de kans dat de loodplaten kromtrekken. Waarschijnlijk is dat in jouw geval gebeurd.

Wat Wolf zegt, waarom wil je twee accu's van 120 Ah gebruiken, terwijl ze zo ver uit elkaar staan?
Waarom niet één accu van 240 Ah of zelfs een grotere? Ik denk dat 240 Ah voor een combinatie met een Combi van 1600 VA eigenlijk ook aan de krappe kant is.

Ik zou bovendien kiezen voor een AGM of gelaccu. Ook daarin zit accuzuur, maar dat is opgenomen in glasvezelmatten (AGM) of gebonden in gel. Daardoor is de kans op kortsluiting een stuk kleiner. Bovendien is de gasvorming veel geringer.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor Patrick55 » 05 Jul 2026, 10:49

Dag Wolf en Mich.

We hebben de boot drie jaar geleden gekocht. De situatie was zoals nu. Tot op heden geen problemen ondervonden. Met de drie zonnepanelen zijn we zelf in bewolkt weer stroomonafhankelijk. De omvormer gaat pas aan als het echt nodig is. Enkel de tv staat op 230v maar gebruiken we zelden. Compressorkoelkast is 12v.
Wolf. De huidige plaats van de twee huishoudbatterijen is beperkt. De huishoudbatterij naast de startbatterij kan maar net.
Ik bekijk deze winter even hoe het anders en daarna beter kan. Aanpassingen zorgen voor een berg kabelwerk. Kan allemaal wel maar moeilijk in een druk vaarseizoen. Het is even wat het is.ik bekijk even hoe ze de laadkabels van de omvormer aangesloten hebben. Of ze de plus aan de ene accu hebben gelegd en de min aan de andere accu ligt. Nu hangt er net nog iets teveel geur in het motorruim om daar nu lang in te gaan liggen met mijn hoofd.
Bedankt voor de hulp alvast.
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor Wolf1 » 05 Jul 2026, 11:44

De capaciteit van 2V cellen wordt bepaald door de hoogte !
Litium neemt maar de helft van het volume van lood en zijn voor 12V maar 4 cellen, de BMS hoefd alleen maar in de buurt van de accu te hangen,
je grootste uitdaging is dan wel de aanpassingen aan de dynamo !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 05 Jul 2026, 11:47

Waarom niet één accu van 240 Ah of zelfs een grotere?

Heb je er wel eens aan gedacht ,dat het ook nog "tilbaar" moet zijn in krappe ruimten?
Een 230 a 240 Ah accu zit al gauw op ruim 60 kilo.
Een Banner truck accu van 230 Ah weegt 63 kg.

Daar komt bij dat je zelden een accubak op een boot hebt waar zo'n joekel van een accu in een accubak past.
In mijn vorige boot een Doerak 850 AK ,zaten 2 accu bakken waar in ieders een accu van 140Ah in paste.
Zonder sloop of breekwerk krijg je daar eenvoudig weg geen 230Ah accu in.

Ik zou bovendien kiezen voor een AGM of gelaccu. Ook daarin zit accuzuur, maar dat is opgenomen in glasvezelmatten (AGM) of gebonden in gel.

Inderdaad , op een boot is het verstandig om minimaal AGM accu's en zowiezo geen open loodzuuraccu's met vuldoppen te gebruiken.
Accuzuur is niet bevordelijk voor de stalen huid van de boot.

Patrick55 schreef:Wat ik wel heb gedaan is de MPPT aangesloten op één van de twee huishoudaccu. Deze staan parallel met elkaar verbonden maar staan meer dan een meter van elkaar.. Het is net deze huishoudaccu waar de MPPT op is aangesloten die oververhit is geraakt. Kan dit de oorzaak zijn? Is het beter om elke huishoudaccu aan te sluiten afzonderlijk aan te sluiten met de MPPT.

Voor zover mijn kennis rijkt moet je nooit bij 2 accu's ,de ene doorladen via de andere.
Gebruik dan een argofet of een gelijkwaardig artikel.
Daar kun je 2 of meerdere accu's op aansluiten,naar gelang welke uitvoering je aanschaft.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 05 Jul 2026, 12:42

als ik zo dingen lees over accu aansluitingen doe ik het al van af 1975 helemaal verkeerd maar heb nog nooit ellende gehad wat accu laden betreft niet met 1 of met meerdere dynamos niet via de agrofet niet via de mppt en zonne panelen ,,vroeger laden we op het grote schip meest 24 volt en dan 8 x 245 amp huishoud en 2x 145 voor de start ook 24 volt de huishoud werd geladen door eerst een 400 amp gelijkstroom regelaar maar dat ging na een tijd fout dus werd het 2x90 wisselstroom plus 1x 24 v start .
er ging dus maar 1 draadje van de dynamo naar de eerste accu en via die de rest nooit problemen maar nu dus met mijn bootje 4x240 geladen via de agrofet 3 banken 1x naar huishoud 1x naar start 145 en 1x naar kopschroef 145 amp en apart nog via de mppt 2x100 w naar de huishoud dit alles nu 12 volt .
tot op heden staan de accu,s op mijn bootje nu 6 jaar feestelijk te werken hopelijk nog wat jaren .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 05 Jul 2026, 15:20

Voor zo ver mijn kennis reikt is het geen probleem om 2 accu's, mits ze maar gelijk zijn qua capaciteit en voltage, parallel te schakelen.
Dit wordt heel vaak gedaan om idd te voorkomen dat je met een loeizware accu aan de slag moet en je moet er ook de ruimte voor hebben.

In de transportwereld zie je bij vrachtwagens om die reden ook 2 x 24 volt accu's die parallel staan geschakeld. Dit heeft alles met ruimte
te maken aan de zijkant van het chassis, die is beperkt. En voor de oplettende lezer, er zijn ook configuraties waarbij er 2 x 12 volt accu's
in serie worden geschakeld in combinatie met balancer voor het gelijkmatig laden.

Het is wel aan te raden om bij een parallel geschakelde configuratie tussen elke accu apart een mega zekering te zetten voor het geval er
1 accu defect raakt. Dan blaas je de zekering op van één van de accu's i.p.v. dat beide accu's het loodje leggen.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor Renegade » 05 Jul 2026, 16:23

[quote="Sapper_Morton"]In de transportwereld zie je bij vrachtwagens om die reden ook 2 x 24 volt accu's die parallel staan geschakeld.
2 x 12 volt in serie zul je bedoelen,maar waar in een vrachtwagen 2 x 24V gebruikt wordt , dat zal dan enkel en alleen bij vrachtwagens die zelfvoorzienend qua mogelijkheden ,zoals een los- en laadklep.
Velen hebben een doorlaadkabel tussen de truck en oplegger om de accu's bij te laden tjjdens het rijden.
Een truck heeft doorgaans 2 x 180Ah voor de lichtere tot 2 x 230Ah voor de zwaardere van 12V in serie staan.
Zelfs een grotere meeneem stapelaar heeft 2 stuks van 12V ,puur omdat deze gangbaarder zijn.
Voor zover ik weet heeft een electrische heftruck een accu van 48V.
Daar kunnen dus in die uitneembare bak ,2 stuks van 24V zitten
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Jul 2026, 21:34

Sapper_Morton schreef:Voor zo ver mijn kennis reikt is het geen probleem om 2 accu's, mits ze maar gelijk zijn qua capaciteit en voltage, parallel te schakelen.

Eigenwijs is ook wijs, en je mag het allemaal zo maken als je zelf wilt, be my guest, heb je uit gelegd waarom het niet gaat, en naar mate de leeftijd zal het probleem vanzelf groeien !
Alle 24V groepen in een vrachtwachen worden daarom ook gescheiden geladen en gebruikt !
Je produceert hier wel meer waar, de bakker geen brood van bakt, en als ik je corriceer brand ik je tot je enkels af, ik lees het als dat je daarom vraagt !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra