De Ankerbak

De Ankerbak

Berichtdoor piefje » 01 Jul 2026, 19:53

Beste,

Een vervelend probleem, mijn ankerbak is volgelopen en hierdoor is er water in de kajuit gekomen. Er is een behoorlijke schade o.a boegschroef, schimmelvorming etc.
Ongeveer 20 cm water op de vloer, hele dag bezig geweest om alles eruit te krijgen.
Ik ging ervanuit dat de ankerbak een gesloten geheel was nu blijkt het schot niet helemaal tot op het dek te komen.

De boot is 3 jaar oud, weet iemand wat de grote van de afvoer moet zijn van de ankerbak. Afvoer zat verstop heb behoorlijk wat moeite moeten doen om deze vrij te krijgen. Nu is de afmeting denk 8mm

Water was wel regenwater.
piefje

ligplaats: Veere
info:

Re: De Ankerbak

Berichtdoor Het Sluizenfront » 01 Jul 2026, 20:50

Ik denk dat die groote van 8mm best wel gebruikelijk is. Bij mij is die ook rond de 1cm. Ik bedenk me wel dat wat jou overkomen is een puntje van aandacht is. Ik weet niet hoever dat schot tot aan het dek komt maar bij mij zit daar ook nog een grote opening in waardoor ik via een deurtje in de lambrisering van de slaapruimte voorin, die ruimte kan inspecteren. De laatste keer dat ik dat deurtje heb open gehad is ook al weer enkele jaren geleden. Toen was alles mooi droog en nog geen roestplekje te zien, maar dat zou nu zomaar anders kunnen zijn.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor piefje » 01 Jul 2026, 21:24

Nu blijkt dat er 2 afvoeren van de speakers in het sundeck in de ankerbad uitkomen, dus debater stroomt mijn ankerbak in. Een blaadje of wat dan ook en het verstopt. Die 2 afvoeren zijn elk 12 mm.
piefje

info:

Berichtdoor Oeverloos » 01 Jul 2026, 21:38

Dat de ankerbak niet tot het dek loopt komt vaker voor. Dat een ankerbak kan overlopen in je boot ook, bijvoorbeeld als je afvoer te veel voorop zit onder de boeg en je met gang stroom op vaart tegen een getij op of bergop op een rivier. De afvoer van de ankerbak dient dus een beetje aan de zijkant te zitten van de boeg. Verder is de doorsnede van de afvoer inderdaad niet zo groot. Dat is de reden dat de ankerketting grondig moet worden afgespoeld met een waterstraal, voor die de kettingbak in gaat.
Verder moet de ankerbak geregeld worden schoongemaakt, omdat er kleideeltjes tussen de schalmen kunnen zitten die achter blijven bij het schoonspuiten en toch in de kettingbak terecht komen en daar de afvoer verstoppen.
Regenwater kan eigenlijk alleen de ankerbak in lopen via het gat waar de ketting de ankerbak in gaat. Dat is niet zo groot dat het veel water oplevert en anders bind je wat zeildoek om de ketting.
De ankerbak heeft of een luik aan dek met een stevige afsluiting, of een luikje in de punt, waarbij in de betimmering een ingang is om bij het luikje van de ankerbak te komen. Dat gebruik je om b.v. de ketting om te gooien als deze te hoog stapelt voor de inkomende ankerketting. Verder wordt dit luikje gebruikt om de kettingbak schoon te maken.
In de kettingbak hoort een oog om het bittere eind van de ketting aan vast te maken.
Hiervoor kun je een kunststof lijn nemen van twee meter, met een eind aan het oog in de kettingbak en het andere eind aan de ketting, dus als een soort slampamper.
Dan kun je de lijn doorsnijden als je voor anker ligt en onmiddellijk weg moet of als het anker onder water vast zit. Je bevestigt dan een lijn met een stootwil aan de ketting om deze later weer op te vissen.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor piefje » 01 Jul 2026, 22:53

De 2 afvoeren van het sundeck hebben er voor gezorgd dat de ankerbak afvoer verstopt.

Vraag is nu horen 2 afvoeren van het dek in de ankerbak uit tekomen.
piefje

info:

Berichtdoor Pieterse » 02 Jul 2026, 07:58

Dekafvoeren horen nooit in de ankerbak uit te komen. Zeker niet als deze maar een afvoer heeft van 8 mm.

Groet, John
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Jul 2026, 16:57

Oeverloos schreef:...In de kettingbak hoort een oog om het bittere eind van de ketting aan vast te maken.
Hiervoor kun je een kunststof lijn nemen van twee meter, met een eind aan het oog in de kettingbak en het andere eind aan de ketting, dus als een soort slampamper.
Dan kun je de lijn doorsnijden als je voor anker ligt en onmiddellijk weg moet of als het anker onder water vast zit. Je bevestigt dan een lijn met een stootwil aan de ketting om deze later weer op te vissen.

Goed idee! Bij mij zit de laatste schalm van de ankerketting met een D-sluiting bevestigd in een gat dat door een spant is geboord. In geval van nood is dat waarschijnlijk lastig los te maken, zeker als het onder enige spanning staat. Hoe dik zou je die lijn moeten nemen voor een boot van 11 ton?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2026, 17:56

Snap heel jullie probleem weer niet ! Het eind van de ketting kan toch gewoon met een sluiting onderdek's vast gezet worden !
Wil je de ketting kappen kan je gewoon de ketting een metertje opdraaien en de sluiting los maken.
Een lijn aan de ketting met een fender werkt, mits de lijn langer is als de diepte !
En dik genoeg om het gewicht van de ketting te weerstaan.
Ben noch nooit in de situatie geweest dat een anker achtergelaten moest worden, met een paar keer overvaren, rekening houdend met diete en meters uitstaande ketting (45°) kwam hij altijd wel weer los, wel 1x met een komplete auto, heeft de brandweer wezen helpen om daar weer vanaf te komen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 02 Jul 2026, 18:59

Een gewoon stukje kunststof is genoeg. De bedoeling is dat het eind ergens aan vast zit en niet per ongeluk overboord gaat. Je kunt niet ankeren aan de kunststof lijn aan het einde van de ketting.
Het oog in de kettingbak zit soms op een moeilijk te bereiken plek, via een luikje in de punt en dan naar boven als je armen lang genoeg zijn. De omstandigheden waarin jij, of een berger, of een vrijwilliger van b.v. de KNRM, de ketting achter laat zijn meestal niet de mooiste momenten aan boord. Heb een boot met je een toegangsluik naar de ankerbak aan dek, dan kun je er bij en is het simpel en wellicht overbodig.
De ketting blijft in de nestenschijf van de lier. Je kunt de ketting zo uit de ankerbak trekken en op het dek leggen tot je de kunststof lijn ziet komen. De ketting kun je dan doorsnijden, losmaken, omkeren of schoonspoelen met zoet water na het seizoen.
Om de tandwielen van de lier te ontlasten bij het ankeren, zet je de ankerketting vast op een klamp, bolder of met een kettinghaak of een geborgde stalen pen door een schalm.
Op zeilboten zie je meestal snubbers, maar op een grotere motorboot is dat niet altijd mogelijk, omdat je er niet bij kan.
Bij mij staat de lier op de rem bij het ankeren, zo’n rood geverfd wieltje op een Lofrans lier. Het nadeel is de herrie van de ketting in het kluisgat, dus een snubber/kettingklauw op de ankerketting heeft de voorkeur.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor benE » 03 Jul 2026, 06:36

Volgens mij had de ts alleen een probleem met de afvoer in de ankerbak.
Nu ontspoort het topic weer volledig met een hoop wijsheid over ankers,ankerkettingen en nestschijven ed,en weet de ts nog niets.
Als de afvoeren van het sundeck in de ankerbak af werf zo gebouwd zijn,is daar niet zoveel aan te doen.
Kan je de afvoeren in het sundeck niet afdekken met een stukje gaas of iets dergelijks?
Die afvoeren in het sundeck zie je wel vaker op dit soort schepen,omdat het sundeck verzonken in het dek ligt,en de ankerbak er vlak onder/ervoor zit.
En als je langer van boord ben de afdekhoes over het sundeck trekken,zodat er geen groter vuil in kan waaien.
Misschien kan je de afvoeren in de ankerbak vergroten,en als dat niet gaat,zal je vaker moeten controleren of er geen rommel voor de afvoeren zit.
benE

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen