Een maand geleden hebben we een Corsiva 595 tender met een Mercury 25 pk bb motor van ongeveer 2,5 jaar oud gekocht waar we erg blij mee zijn.
Voordat de boot afgeleverd werd heeft de motor een grote beurt gehad, helemaal goed dus dachten we.
Toen we er voor de eerste keer mee gingen varen op het Alkmaarder meer was er in het begin nog niet zoveel aan de hand. Wel vond ik het erg naar benzine ruiken, veel meer dan in onze vorige sloep en ik vond dat er wat meer (witte) rook uit de uitlaat kwam dan ik gewend was. Maar de motor liep prima en had een goede controlestraal.
Na een rondje om De Woude gaf ik, ongeveer 45 minuten na vertrek uit de haven, weer wat meer gas en toen begonnen de problemen.
De motor begon hevig te stotteren en leek af te slaan. Toen ik gas terug nam ging het iets beter maar hij bleef stotteren. Daarom terug naar de haven gevaren (met een stotterende motor.) In de haven voeren we stapvoets maar ineens gaf de motor uit zichzelf kort een dot gas. Gelukkig nergens tegenaan gevaren. Er was in de haven geen controlestraal meer.
Het bedrijfje waar we de boot gekocht hebben is daarna langs gekomen met een monteur. Zij hebben de benzineslang vervangen en een stukje gevaren (waren wij zelf niet bij) en dat ging probleemloos.
In het weekend daarop wilden wij weer een stukje varen. De benzine lucht was een stuk beter dan de vorige keer maar nog wel aanwezig. Er was een prima controlestraal en ik had het idee dat er wat minder rook uit de uitlaat kwam dan de vorige keer.
Vol vertrouwen weer een stukje gaan varen. Na nog geen 15 minuten varen begon de motor weer te stotteren en was er geen controlestraal meer.
Weer terug naar de haven gevaren...
Volgens de verkoper van de boot zou het komen door een blokkade in de controle uitlaat. Ik ben daarom de volgende dag naar de boot gegaan om het gaatje door te prikken.
Voordat ik het gaatje door zou gaan prikken heb ik de motor gestart om te zien of er een controlestraal was. Die bleek (zonder door te prikken) met een koude motor gewoon prima te werken...
Het lijkt er op dat het probleem pas ontstaat als de motor warm is.
De impeller en bougies zijn vervangen bij de grote beurt, dus dat zou het probleem niet kunnen zijn denk ik.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de moeite!