Ankerketting 8mm 5 meter gezocht

Re: Ankerketting 8mm 5 meter gezocht

Berichtdoor Sapper_Morton » 23 Apr 2026, 11:11

Ach, ja dat begrijp ik. Bedoel dat ik niet precies weet hoe zwaar ze zijn. Is nu puur gokken en dat is niet handig.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor Amileofhome » 23 Apr 2026, 22:04

Is het een anker voor overdag even liggen in de zon. Of overnachten? Dat is een verschil.
En inde Biesbosch kom je met enkel een touw niet door de planten heen. Oftewel waar zou je willen ankeren.
Laatste. RVS is mooi maar hoeft echt niet op zoet.
Amileofhome

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sapper_Morton » 24 Apr 2026, 10:14

Amileofhome schreef:Is het een anker voor overdag even liggen in de zon. Of overnachten? Dat is een verschil.
En inde Biesbosch kom je met enkel een touw niet door de planten heen. Oftewel waar zou je willen ankeren.
Laatste. RVS is mooi maar hoeft echt niet op zoet.

Tja, vooralsnog voor het even pauzeren of in geval van nood, als de motor uitvalt. Overnachten zal ik niet doen,
zie me al afdrijven in mijn plastic bootje richting de vaargeul. Nope, moet ik nu nog niet aan denken.

En RVS hoeft idd niet zo direct maar dat is wat je het meeste tegenkomt als je er op zoekt.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor kajoe » 24 Apr 2026, 11:15

tja je kan veel over een anker en soort hebben is ook iets persoonlijks lijkt mij .
maar een anker kan heel belangrijk zijn kijk eens naar de ongelukken en strandingen op de stenen en dat vooral als je eens pech krijgt en de motor stil valt .
niet altijd is direct iemand in de buurt aanwezig die je kan helpen .
in een kanaaltje niet zo erg of op groot water met windstilte maar met veel wind en golven op groot open water wel .
heb je dan een voldoende zwaar anker geschikt voor alle gronden en ketting /lijn genoeg word de ellende een stuk minder .
en ja moet je het niet ergens op bergen dat je er niet makkelijk bij kan .
helaas moet ik zeggen dat je vooral op stroom dus de rivieren wat beter materiaal voor handen mag hebben .
mijn ervaringen op de Rijnvaart waren soms droevig bij sommige rederij schepen ,soms wou het anker niet vallen grote brul naar voren dat andere laten vallen heeee al geprobeerd wil niet .
sommige schepen ankerden we iedere dag met 2 voorankers en een achter anker vooral op stijgers op de rijn ,
op zeeland op tij ankeren moest je zowat de totale lengte er uit gooien sterke stroom en kenterende tij en zwaar schip .
eens ankerden we op 1 anker bij Mannheim vrij vroeg schip 100meter geladen diepgang 3 meter dus met elkaar aan de lekkere slok om een uur of 3 nachts een dikke kreet we waren een dikke 300 meter met de stroom mee gedreven hardstikke fout natuurlijk geen ankerwacht weet wat er had kunnen gebeuren .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 24 Apr 2026, 13:02

Sapper_Morton schreef:Overnachten zal ik niet doen,zie me al afdrijven in mijn plastic bootje richting de vaargeul. Nope, moet ik nu nog niet aan denken.

Er zijn ook plekken waar het juist heel leuk kan zijn om te ankeren en overnachten.
Wat te denken van ankeren op het Tjeukermeer of de Beulakkerwiede of een ander meer?
En dan 's avonds de zon zien ondergaan in het westen 's morgens weer zien opkomen in het oosten vanaf het achterdek ,als de wind gedraaid is.
Je weet niet wat je dan gemist hebt.
Renegade

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Gezocht / gevraagd