Mallemok

Mallemok

Berichtdoor Cooper60 » 06 Apr 2026, 21:49

Hallo, vorig jaar een leuk stalen scheepje gekocht ter vervanging van een Noorse spitsgatter.
Het is een Mallemok 730 geworden, boot was nog niet helemaal af, afgelopen jaar dekzeil laten maken, ramen erin gezet, mastje gemaakt en geplaatst en nog wat andere kleine dingen.
Helaas iser eigenlijk niets te vinden over stalen Mallemok 730, hij heeft vanaf de zijkant gezien iets weg van een bakdekker, wel heeft hij een ronde kont ( zoals een spitsgatter) boot is circa 50 jaar oud, denk ik en met mij een aantal mensen in de haven waar ik lig.
Is er iemand hier op het forum die mij meer kan vertellen over de Mallemok 730.
Al vast bedankt, vriendelijke groet Jos.
Cooper60

ligplaats: s Hertogenbosch
info: Mallemok 730

Re: Mallemok

Berichtdoor heuvels » 06 Apr 2026, 22:26

Dit is wat Gemini er van vindt:

De Mallemok is een iconische verschijning op het water, vooral bekend als een oerdegelijke, stoere motorvlet. Het ontwerp is oorspronkelijk gebaseerd op de klassieke reddingssloep, maar dan omgetoverd tot een robuuste kruiser die perfect is voor de Nederlandse binnenwateren en kustgebieden.
Hier zijn de belangrijkste kenmerken van de Mallemok 730:
1. Bouw en Ontwerp
De 730 staat bekend om zijn overnaadse bouw (waarbij de huidplanken elkaar overlappen), wat hem die karakteristieke, krachtige uitstraling geeft. Meestal zijn ze uitgevoerd in staal, wat ze nagenoeg onverwoestbaar maakt. De "730" slaat op de lengte van het schip: 7,30 meter.
2. Vaareigenschappen
Het is een typische waterverplaatser. Verwacht geen snelheidsrecords, maar wel extreme stabiliteit.
• Koersvast: Dankzij de diepe kiel en de vorm van de romp blijft hij ook bij zijwind goed op koers.
• Motorisering: Vaak uitgerust met betrouwbare diesels (zoals een Vetus of Mitsubishi). Het brandstofverbruik is meestal zeer laag, wat het een ideale boot maakt voor lange dagtochten of weekendjes weg.
3. Comfort en Indeling
Ondanks de compacte lengte is de 730 verrassend ruim:
• Zelflozende kuip: Veel modellen hebben een ruime open kuip waar je met een flinke groep kunt zitten.
• Kajuit: De kajuit biedt meestal slaapplek voor 2 tot 4 personen, een klein kombuisje (keukentje) en vaak een chemisch of pomptoilet.
• Doorvaarthoogte: Door de lage opbouw kun je onder de meeste vaste bruggen door, wat het vaargebied enorm vergroot.

Waarom heet hij 'Mallemok'?
De naam komt van de vogel de Noordse stormvogel (in het Engels de Fulmar). Net als de vogel is de boot gebouwd om weer en wind te trotseren; hij voelt zich pas echt thuis als het water een beetje begint te hobbelen.
Kortom: De Mallemok 730 is de "Land Rover van het water". Geen poespas, enorm waardevast en een schip dat generaties lang meegaat mits je het staalwerk goed onderhoudt.

Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor pascall » 07 Apr 2026, 04:26

Welkom op het forum.

Het winnende ontwerp van de prijsvraag voor de Mallemok 750 werd op 4 april 1984 gepresenteerd door jachtontwerper Aad Volker uit Voorburg.
Motorboot.com
De prijsvraag was gericht op het ontwerpen van een motorjacht dat compact maar functioneel was. Enkele details over het winnende ontwerp en de ontwerper:
Ontwerp: De Mallemok 750 is een motorjacht van circa 7,5 meter lang, ontworpen om te voldoen aan hoge eisen van comfort en esthetiek voor zijn klasse.
Ontwerper: Aad Volker (toen 63 jaar) was een gerenommeerde ontwerper die destijds ook werkte aan grotere, miljoenen guldens kostende motorjachten.
Publicatie: Het artikel over dit winnende ontwerp verscheen oorspronkelijk in het tijdschrift Motorboot op de genoemde datum.
Motorboot.com

op de site van Motorboot.com is het artikel te lezen maar dan moet je wel inloggen/lid worden. https://www.motorboot.com/
De Mallemok is een kottermodel in zakformaat, prachtige lijnen, rondspant en niet overnaads gebouwd.
Een vriend van mij heeft er jaren een gehad, deze heeft hij gekocht in Breskens.
We hebben toen het scheepje overgevaren van Breskens naar Terneuzen, althans dat was te bedoeling.
Maar toen wij aanboort stapte en een enkel meter hadden gevaren bleek het scheepje zo onstabiel dat het niet verantwoord was om hiermee de Westerschelde mee op te varen.
De volgende dag hebben we het scheepje geballast met straatklinkers en dat resulteert in een aangename stabiliteit.
het reisje verliep daarna voorspoedig en het is jaren in zijn bezit geweest.
Hij heeft er toen een nieuwe motor in gebouwd, een Sole diesel van 35 pk.
Later heeft hij vanwege gezinsuitbreiding het scheepje verbouwd en de openkuip voorzien van een achterdek zodat er een achterkajuit ontstond.
Een zeer geslaagde verbouwing zonder de mooie lijnen van het scheepje geweld aan te doen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Cooper60 » 07 Apr 2026, 08:31

Hallo Pascall, bedankt voor je reactie, hier kan ik mee verder.
Gr Jos.
Cooper60

Berichtdoor Renegade » 07 Apr 2026, 10:10

Hier kun je een artikel kopen voor €7,95 ,die gaat over de Mallemok 750.
Mallemok 750 | 100 Procent Motorboot https://share.google/Flk7OeO7hVt3iTw2Y
Heb je er verder geen kosten aan een abonnement o.i.d. op Motorboot.
Altijd de moeite waard .
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

Berichtdoor MankeVisser » 07 Apr 2026, 15:31

Hoi

Gefeliciteerd met dit mooie schip.

Hierbij het artikel over de Mallemok.
https://imgur.com/a/eO5m2yN

Zelf heb ik ook een schip van de hand van ontwerper Aad Volkers. Hij lijkt ook wat op de MAllemok, maar is iets langer en de mast ontbreekt :-)

https://imgur.com/a/cELPOPC

Gr.
Marco
MankeVisser

ligplaats: Schagen
info: Motorjacht Wilhelmina
Volker Kotter uit 1968

Berichtdoor Cooper60 » 07 Apr 2026, 16:49

Lijkt inderdaad op mijn Mallemok.
De mijne is wel kleiner en zonder stuurhuis, maar ik zie zeker gelijkenis tussen de twee scheepjes.
Bedankt voor het artikel, erg interessant om te lezen en de tekeningen te zien, ik ga zeker mijn documentatie map ermee aanvullen.
Gr Jos Timmers.
Cooper60

Terug naar Even voorstellen