keerklep in brandstoffilter Peugeot Indenor 6/90

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

keerklep in brandstoffilter Peugeot Indenor 6/90

Berichtdoor Arthur4 » 18 Mrt 2026, 21:29

Goedenavond,
ik ga even door met dieselproblemen die ik aan het eind van de zomer heb gekregen, na het nodige zoekwerk weet ik dat het niet aan de opvoerpomp en ook niet aan de brandstofpomp ligt, maar moet er ergens een lek in het leidingwerk of in 1 van de 2 filterhuizen zijn. Daar ben ik mee bezig. Wolf en Eagle hebben eerder al over de keerklep in het dieselfilterhuis gesproken. Ik heb het filterhuis losgehaald om die klep te kunnen zien (en dat die inderdaad bestaat) die in retour zit die vanaf de brandstofpomp komt en op de ingang 2 van het pomphuis. De klep zit zodanig gemonteerd dat die opent als de druk van de opvoerpomp hoger zou zijn, dan de druk in het retourleiding van de brandstofpomp.
Maar nu de "grap", het klepje is met een prop of iets dergelijks helemaal dicht gemaakt en laat dus totaal geen brandstof door, nu is dit minimaal al 20 jaar zó zolang heb ik de boot al en er is inmiddels ook al zeker 3000uur mee gevaren.
Enig idee wat de reden geweest kan zijn, dan men dit heeft dicht gemaakt en wat kan daar theoretisch slecht aan zijn? Van Eagle had ik enigszins begrepen dat die klep is bedoeld om te hoge voordruk van de opvoerpomp te compenseren
Zie nog wat foto's, ik hoor graag meer over die klep.
Groeten Arthur
https://imgur.com/a/s4cCnw5
Arthur4

ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: keerklep in brandstoffilter Peugeot Indenor 6/90

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Mrt 2026, 05:22

Dat klepje is flink gemolesteerd. Het lijkt er meer op alsof iemand geprobeerd heeft het eruit te slaan.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Mrt 2026, 11:07

Arthur4 schreef:Zie nog wat foto's, ik hoor graag meer over die klep.
Groeten Arthur
https://imgur.com/a/s4cCnw5

Deze foto's staan ook al in dit draadje .
viewtopic.php?f=4&t=10001&start=10
Het lijkt mij zinvoller om in dat draadje verder te gaan,i.p.v. nieuwe draadjes te starten van het hetzelfde probleem .
Zo kun je terug lezen wat voor oplossingen er werden aangedragen.
Nu is/wordt het een zoekplaatje.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Arthur4 » 19 Mrt 2026, 11:33

goedemorgen Renegade, het klopt dat al eerder is geplaatst. Maar dat oude is min of meer opgelost enorm wel lang geworden, dat het mij zinvoller leek om nieuw te beginnen. Het gaat nu om het keerklepje en wat die precies doet en wat de consequentie is als je hem nu niet meer gebruikt.
Arthur4

info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Mrt 2026, 17:02

eagle2 schreef:Hoort zo;
In de leiding die ogenschijnlijk van de ingang naar retour loopt is een drukbegrenzer opgenomen ( zeskant met daarin kogel +veer). Deze verlaagt de (toch al lage) opvoerdruk van de opvoerpomp, om de inspuitpomp te voorzien van de juiste aanvoerdruk. De opvoerpomp van dit type levert op zich een te hoge waarde (kleine membraandiameter) waardoor de inspuitpomp in Ontluchtingsmode zou gaan (Klepje in de kopplaat van de inspuitpomp, dat op druk gestuurd wordt..).
Is meer over te zeggen, lang verhaal.... Modificatie is destijds ingevoerd door Dieseltechniek Nederland, Rotterdam (Mulder), die de MD Indenors mariniseerde voor Volvo Penta..

Gr, Eagle

Als je een keer leest wat iedereen schrijft, hoef je niet steeds opnieuw te beginnen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Joson » 20 Mrt 2026, 00:22

Als ik de foto bekijk gaat het hier niet om een indenor 6/90 want daar zit het brandstof filter aan de linkerzijde van de motor, volgens mij is dit een volvo penta md 32.
Dit als eerste, bij de Peugeot indenor dient de retour klep 2 slagen open te staan en gaat dan regtstreeks naar de tank.
Tijdens het onluchten van de motor dient de klep gesloten te worden.

John
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Berichtdoor Arthur4 » 20 Mrt 2026, 09:25

Hoi Joson, het is inderdaad een VolvoPenta MD32A, ik heb nooit geweten dat er verschil tussen zit, het blok is, zover ik weet van Peugeot en door Volvo aangepast voor op het water.
Het brandstoffilter zit rechts voor, naast de dynamo.

Die bewuste klep is bij mij dus volledig afgesloten en goed of slecht, dat is al jaren zó.
Heb je enig idee wat ik zou kunnen verwachten als ik die klep vervang door een goed werkende klep?

Nu is het zo, als ik moet ontluchten ( tank leeggevaren) dan pomp ik handmatig een aantal keer en starten lopen. Ik heb ook wel eens op de brandstofpomp zelf een nippel losgedraaid. Nooit verder iets extra's gedaan.

En Wolf1, ik lees de berichten echt wel goed, maar soms is het niet goed te begrijpen of is er wel tekst maar geen echt antwoord. Uit het verleden weet ik dat jij veel weet en kennis van zaken hebt, begrijp alleen niet zo goed waarom jij altijd zo negatief en grof moet reageren.

Arthur
Arthur4

info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Mrt 2026, 16:22

abcd
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 20 Mrt 2026, 16:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Mrt 2026, 16:22

[quote="Arthur4"]Wolf1, ik lees de berichten echt wel goed, maar soms is het niet goed te begrijpen of is er wel tekst maar geen echt antwoord. Uit het verleden weet ik dat jij veel weet en kennis van zaken hebt, begrijp alleen niet zo goed waarom jij altijd zo negatief en grof moet reageren.

Arthur als je dingen niet begrijpt, is dat geen schande ! Vertel wat je niet snapt en er is hier genoeg kennis om het je, uit te leggen !
In je eigen ideeën door blijven worstelen, net zo lang dat niemand er nog iets van snapt, en dan maar weer opnieuw beginnen is geen optie.
En ja, mijn aangeboren vriendelijkheid wordt inderdaad wel eens negatief beïnvloed door mensen die mijn in zeer nauwkeurig gekozen bewoording gestelde vraag om tot oplossing te komen voor het probleem van de vraagsteller, mijn reactie zonder enig overleg of uitleg verwijderen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Mrt 2026, 09:59

Arthur4 schreef:Hoi Joson, het is inderdaad een VolvoPenta MD32A, ik heb nooit geweten dat er verschil tussen zit, het blok is, zover ik weet van Peugeot en door Volvo aangepast voor op het water.
Arthur

Ook een verkeerde aanname, de motor is ontworpen door "Indenor" Frankrijk en werd onder andere door Peugeot in zijn automobiel gebruikt.
In de jaren 60, was de keuze in kleine dieselmotoren voor het gebruik in een bootje zeer beperkt.
Dit gat in de markt werd opgevuld door handige buurmannen die gebruikte automotoren mariniseerde, ook ontstonden er bedrijven in de buurt van Rotterdam (Bolnes en Ridderkerk) die dit, onder verschillende namen professioneel deden.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard