Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 23 Okt 2025, 14:35

Nog een stap die genomen moet worden, het bootje aangedragen voor een taxatie door een erkend taxateur.
Nu er een nieuwe motor in staat is de waarde gestegen.
Door te laten taxateren wordt het taxatiebedrag uitgekeerd tijdens totaal verlies, dit in tegen stelling zonder taxatierapport, dan wordt de dagwaarde uitgekeerd.
Het taxatierapport is drie tot vijf jaar geldig afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Okt 2025, 05:55

De eerste geluidsmetingen verricht.

De metingen zijn verricht op de stuurstoel met de stuurhut volledig afgesloten,.
De metingen verricht in de eenheid db (A), dB(A) is de eenheid waarin de sterkte van het geluid in verreweg de meeste gevallen wordt weergegeven.
De dB(A) is afgeleid van de gewone decibel, maar corrigeert de geluidssterktes voor de gevoeligheid van het (menselijk) oor.

Max 42,3 db a bij stationair toerental.
Max 46,5 db a bij 9,3 km/h.
Max 50,0 db a bij 12,2 km/h.
Max 55,0 db a bij 13,0 km/h.

Ronduit zeer nette waardes, erg tevreden over, helaas geen vergelijking met de vorige motor omdat die gegeven zijn zoekgeraakt.
Maar die waardes waren een stuk hoger wat ik mij herinner en dat is in de beleving ook goed waarneembaar.
Om een vergelijking te geven in db, een normaal gesprek zit rond de 60 db.
Bijbehorend toerentallen zijn er nog niet aangekoppeld om dat in de toerentalmeter nog een afwijking in zit.
De enige aanpassing die is gedaan om het geluid te reduceren ten opzichte van de vorige opstelling is het inkapselen van het waterlock.
Het waterlock is vervaardigd uit 4mm dik rvs, ik kreeg de tip van iemand die zij dat er een groot verschil zit in een rvs of kunststof waterlock wat geluid bederft.
Dit meegenomen, en zoals eerder vermeld, het waterlock ingekapseld met een circa 10mm dikke laag glasmat met epoxy.
Het resultaat is verbluffend, zowel in als buiten, maar ook achter de boot is het verschil aanzienlijk.
Al bij al erg blij met het resultaat, geluid is erg vermoeiend en zekers op grote afstanden uitermate hinderlijk.
Aangezien we ook de nacht niet schuwen om te varen, en vrouwlief dan onder de wol ligt, is het een welkomen aanvuling.
Als de motor is ingedraaid kunnen we gaan meten bij volvermogen en kunnen we ook de tegendruk geen meten.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 12 Feb 2026, 23:32

Hi Pascal,

Hoe zijn de ervaringen tot nu toe? Is de motor ingelopen?

Ben je tevreden over het vermogen? Welk toerental loopt hij bij kruissnelheid.

Ik ben gewoon erg benieuwd naar het eindresultaat

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 13 Feb 2026, 05:28

bassie77 schreef:Hi Pascal,

Hoe zijn de ervaringen tot nu toe? Is de motor ingelopen?

Ben je tevreden over het vermogen? Welk toerental loopt hij bij kruissnelheid.

Ik ben gewoon erg benieuwd naar het eindresultaat

Groet Bas

Hoi Bas,

Nee helaas, de motor is nog niet ingelopen.
Met het invallen van de winter en de voorspelde vorst hebben we de boot winterhard gemaakt.
Uiteindelijk was het niet nodig geweest want in het zuiden van het land heeft het tot nu toe nauwelijks gewinterd, maar dat heeft wel geleidt dat er weinig met de nieuwe motor is gevaren.
Wat het vermogen betreft, dat is meer dan genoeg, het drukt het bootje over de 16km/h, iets meer dan met de 100 pk.
De kruissnelheid ligt tussen de 12 en 14 km/h, maar het bijbehorende toerental moet ik nog verschuldigd blijven, gegevens liggen aan boord, weet het niet precies uit het hoofd.
Maar tot nu toe erg tevreden over het resultaat, motor draait mooi en is zeer stil, ook hebben we nog geen kritisch toerental kunnen ontdekken.
Maar zoals gezegd, eerst nog eens flink wat uren op de motor zetten en metingen verrichten, de resultaten komen met mettertijd.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 28 Feb 2026, 17:21

Hi Pascal,

dank voor alle info. Wij staan op het punt ook een keuze te maken voor hermoterisering van de barkas. Ik neig naar dezelfde motor alhoewel ik ook de beta105T interessant vind. Deze heeft hetzelfde kubota onderblok.

Heb jij de motorsteunen zelf gemaakt? of waren die standaard af nanni? Welke homokineet heb jij gebruikt?

Alvast bedankt weer!

groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 28 Feb 2026, 17:45

Hi Pascal

nog een laatste vraag, heb je je schroef aangepast? en wat voor schroef heb je qua diameter en pitch?

dank je!

groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 28 Feb 2026, 18:28

bassie77 schreef:Hi Pascal

nog een laatste vraag, heb je je schroef aangepast? en wat voor schroef heb je qua diameter en pitch?

dank je!

groet Bas

Hoi Bas,

Wat de schroef betreft, deze is niet aangepast, het betreft een Schroef van Exalto EP-4B, 22x18 vierblads, rechts draaiend.
Deze geeft wel een minimale snelheid van 7km/h maar dat is een bewust keuze geweest, betekend op kruissnelheid een laag toerental wat voor ons 99% van het varend bestaan is.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 28 Feb 2026, 18:33

dank voor alle info. Wij staan op het punt ook een keuze te maken voor hermoterisering van de barkas. Ik neig naar dezelfde motor alhoewel ik ook de beta105T interessant vind. Deze heeft hetzelfde kubota onderblok.

Heb jij de motorsteunen zelf gemaakt? of waren die standaard af nanni? Welke homokineet heb jij gebruikt?

Alvast bedankt weer!

groet Bas

Bas, de motorsteunen zijn de standaard steunen geleverd met de motor.

De homokineet koppeling is een Aquadrive homokineet koppeling CV21 en met Aquadrive stuwdruklager CVB.21.10 tbv schroefas ø40mm.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor bassie77 » 08 Mrt 2026, 12:17

Hi Pascal,

Ik ga de motor ook bestellen. Ik zit met 1 vraag, die jij wellicht weet. Hoe breed is bij jou de kiel zeg maar waar de Carter pan en dergelijke inzakt. De maat van de steunen is me duidelijk.

Met andere woorden. Hoeveel ruimte zit er tussen de achterste motorsteun en het vliegwiel huis zeg maar. Welke hoek staat jouw motor?

Alvast bedankt weer!

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 08 Mrt 2026, 13:34

Ik ga de motor ook bestellen. Ik zit met 1 vraag, die jij wellicht weet. Hoe breed is bij jou de kiel zeg maar waar de Carter pan en dergelijke inzakt. De maat van de steunen is me duidelijk.

Met andere woorden. Hoeveel ruimte zit er tussen de achterste motorsteun en het vliegwiel huis zeg maar. Welke hoek staat jouw motor?

Alvast bedankt weer!

Groet Bas

Bas, de breedte van de kiel is bij mij gelijk aan de binnenzijde van de motorsteunen.
Ik kan zo gauw niet zeggen onder wat voor hoek de motor staat.
Op de tekening staat deze waterpas maar volgens mij is het destijds aangepast en staat deze onder een hoek.
Ik zal eens kijken of ik het kan meten.
De ruimte tussen de motorsteunen en het vliegwielhuis zal ik ook even moeten opmeten.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten