De Libel, ik stel u voor aan mijn Doerak 650 project :-)

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

De Libel, ik stel u voor aan mijn Doerak 650 project :-)

Berichtdoor chaea » 13 Dec 2025, 00:04

Na al heel wat jaren geen foto's meer te hebben geposted kom ik erachter dat het toch wel heel erg tijdperk gloeilamp is hier :roll:
Enfin, ik start het project toch op ofwel in woord want in daad ben ik al sinds mei 2023 bezig met deze Doerak 650 met nummer 241.

Niks anders dan een stompzinnige wens om er ooit eens helemaal vanaf casco op te knappen, meerdere keren tegen mijzelf gezegd het niet te doen ivm intensiviteit van eerdere bootprojecten.
Maarja dat stugge Friese bloed van mij :lol:

Daarom stel ik u voor aan de Libel, een Doerak 650 die alle vooroordelen heeft waargemaakt m.b.t koop een boot...
Nu kan ik wel zeggen dat mijn pokken danig gezout zijn maar deze madam had meerdere verassingen in petto waardoor het lood me al niet eens meer in mijn schoenen zat.

Voor nu een foto van de Libel hoe ik hem kocht, en nee de foto is niet scheef maar het is echt de boot zelf.
Alles zwaar achterstallig, binnenin duidelijk vocht in alles gedateerd, het doorzakken naar 1 kant leek te duiden op 2 op elkaar gestapelde 180 AH accu's.
Alles zat vastgeschroefd met platte jaren 70 schroeven, de beruchte stukken kon ik niet controleren omdat de platen gewoonweg vastgerot zaten, omdat ik meerdere 650's heb gezien incl de zwakke plekken aldaar gevisualiseerd wat daar nu echt mis kon zijn.
De motor, uiteraard een Yanmar PMX8 en was starten lopen, en liep perfect.

Een kleine onderhandeling en voor een zeer redelijke kleine prijs de Doerak overgenomen, normaal vaar ik over maar deze vertrouwde ik niet helemaal dus op wegtransport (achteraf zeer verstandige keuze).

Afbeelding
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: De Libel, ik stel u voor aan mijn Doerak 650 project :-)

Berichtdoor chaea » 13 Dec 2025, 00:11

Dit weekend wil ik voor dit jaar de laatste punten op mijn werkzaamheden zetten voor dit jaar, thuis ga ik veelal aflakken van losse delen en met de elektronica bezig wat ik in maart 2026 wil inbouwen.
Vanaf volgende week zie ik vrije tijd om met terugwerkende kracht mijn werkzaamheden hier neer te zetten :D
chaea

Berichtdoor pascall » 13 Dec 2025, 06:35

Leuk dat je ons meeneemt op dit avontuur, laat maar komen!
Deze iconische dame heeft een goed baasje getroffen, mooi project waarin je rijkelijke kennis kan welvaren.

Succes!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 13 Dec 2025, 11:38

Wat zijn de plannen? Restauratie met electrische upgrades? Andere indeling? Of puur behoud van wat er nog is?
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor stefan » 13 Dec 2025, 12:31

Leuk zeg! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 13 Dec 2025, 16:17

Leuk dat je ons meeneemt op dit avontuur, laat maar komen!
Deze iconische dame heeft een goed baasje getroffen, mooi project waarin je rijkelijke kennis kan welvaren.

Dank, en idd kan en kon ik bouwen op opgedane kennis, en heb er echt een hele bult van bijgekregen afgelopen 2 jaar :lol:

Wat zijn de plannen? Restauratie met electrische upgrades? Andere indeling? Of puur behoud van wat er nog is?

In principe moest het wel een herkenbare Doerak 650 blijven, wens van mij was wel een deels vast dak op de kajuit.
Uiteraard komen de door mij gewenste updates, gewoon om lekker onbezorgd een weekend weg te kunnen of gewoon een dag met vrienden of familie.
Dus ja er komen updates op de boot, zal ze in de loop van dit project plaatsen.
De indeling blijft in principe gelijk, de iconische stapelbedden incl paal heb ik wel verwijderd, vooral die paal doet je de weg naar de voordeur belemmeren en die stapelbedden waren niet meer van deze tijd.
Maar ik zou zeggen volg het project ;)

Leuk zeg! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken!

Ik ook :lol:
chaea

Berichtdoor pascall » 13 Dec 2025, 16:29

Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden, 2023, waar sta je nu met het project wat voltooiing betreft?
Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 13 Dec 2025, 16:41

pascall schreef:Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden, 2023, waar sta je nu met het project wat voltooiing betreft?
Mvg,

Pascal.

Het nieuwe interieur zit er inmiddels in, buitenom was in februari dit jaar al klaar.
Ben nu op het achterdek bezig met de luiken etc, vandaag veel laswerk verricht om alles naar mijn zin te maken.
Wil dit voor woensdag afronden, dan gaan de dekluiken mee naar huis waar ik ze netjes maak met de kantenfrees en in meerdere lagen lak ga zetten.
Dan ga ik mij ook richten op de elektronica, ik stel de omvormer thuis op zodat ik deze in maart zo in kan bouwen en aansluiten

Mijn absolute streven is om dit jaar te kunnen genieten ( wat ik vorig jaar al wou maarja probleempjes)
chaea

Berichtdoor chaea » 13 Dec 2025, 17:03

Na de koop heb ik met de verkoopster en de jachthaven aldaar afgesproken dat leden van de reddingsbrigade de boot naar een kraan een paar kilometer verderop slepen, de kraan in de haven schijnt niet geschikt te zijn.
Ook durft de verkoopster zelf niet te varen en om nu weer 200 km heen en 200 km terug af te leggen om alleen de boot een stukje te overvaren is mij iets te gek, de dame in de haven wees mij op de reddingsbrigade die willen slepen als ik een gift wil doen, helemaal top.
De dieplader chauffeur zegt zich te redden dus geen stress, dus het helemaal uit handen gegeven. ( ook wel eens lekker)

De dag van aankomst vanuit Limburg in jachthaven de Welle Heerenveen, zo op het oog ziet de Libel er op wat vunzigheid na nog niet zo slecht uit.
Ook de bodem ziet er goed uit, her en der wat mosseltjes maar geen rare putcorrossie of andere op het oog vervelende zaken.
Wat wel duidelijk opvalt is de aangekoekte kalkaanslag van de waterlijn, de boot ligt al heel lang scheef in het water is de simpele conclusie.
De havenmeester takelt hem direct het water weer in en we laten de boot een 15 minuten in de takels hangen voor de zekerheid, de boot zakt direct weer scheef maar op het niveau wat hij in Limburg ook had.
Het is ook een hele aparte constructie om 2 zware accu's gestapeld op 1 kant te herbergen, maar ergens zint het me toch niet.
Enfin, de Yanmar slaat direct weer aan waarop de haven meester zegt dat hij geen koeling ziet, ik stel hem gerust want het is buizenkoeling :lol:
Rustig vaar ik de Libel naar haar nieuwe plek, leg aan en ga blij naar huis met mijn kop vol plannen en een mooi budget om dit tot een mooi eind te brengen(d8 ik :roll: )

Afbeelding
chaea

Berichtdoor chaea » 13 Dec 2025, 18:12

De Yanmar PMX 8 is vooral een erg simpele motor, 1 cilinder en in al zijn eenvoud een mooi voorbeeld hoe een diesel werkt.
Je moet de kleppen lichten en je slingert hem aan, gelukkig was deze uitgevoerd met een dynastart want 1 of andere grapjurk had een stang gelast om het dekluik te ondersteunen langs, hierdoor was er geen ruimte meer om de motor aan te slingeren. Aangezien er 2 180 AH startaccu's :shock: op het Yanmaretje stonden aangesloten was een tekort aan spanning geen issue.
De Yanmar was bedoeld om simpel met de hand te bedienen, op bijv zeilboten of open vletjes maar niet echt voor de Doerak, toch hebben alle 650 modellen er 1 gekregen en Eista heeft ze vernuftig aangepast zodat ze van afstand te bedienen waren.
Zoals op de foto rood omcirkeld de gashendel, die daar absoluut niet hoort, deze zit op de motor en dmv een kleine gasleveler kon je dan gas geven en de motor stoppen.
De rood omcirkelde pook hoort daar wel, zo kan je soepel van neutraal naar voor en achteruit.

Voor de rest is het oud en gedateerd wat je op deze foto ziet, en totaal niet hoe een 650 eruit hoort te zien, wel een mooie bijkomstigheid, er bleek een vrij nieuwe omvormer achter het oude hout te zitten.
Wel een chinees ding maar hij werkte prima, samen met nog wat zaken aan boord heb ik deze verkocht op MP om zo wat geld terug te halen, ik kwam zo uit op 1600 aanschaf voor deze boot.

Afbeelding

Voor de rest was alles sleets en stonk het vooral naar heel veel vocht, zowel in achter als in de kajuit.

Afbeelding

Wel was alles qua indeling in de kajuit nog aardig origineel.

Afbeelding

De bedoeling was om in gedeeltes de boot te gaan opknappen, eerst een goede schoonmaakbeurt en doorluchten.
De Kap was behoorlijk vuil en de ramen waren door de zon aangetast, ook lieten stiksels en ritsen los maar het stof zelf was /is nog in goede staat.
Deze kap heb ik opgestuurd om te laten wassen, impregneren en opnieuw stikken plus vernieuwen raam partijen.
De karakteristieke voordeur kon ik alvast restaureren en terugplaatsen was het plan, en zo kon ik de zomer van 2023 nog genieten van de Libel was het plan.
De winter zou ik een klusloods huren om alles opnieuw in de verf te zetten en interieur opnieuw in te bouwen.

Maar helaas het liep anders, totaal anders want het was schrik op schrik met deze oude dame.
chaea

Volgende

Terug naar Projecten