Walstroom of direct 220 V netwerk.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Walstroom of direct 220 V netwerk.

Berichtdoor broekie » 06 Dec 2025, 15:50

Als je nagenoeg altijd in de haven aan de walstroom ben aangesloten en gaat je 220 V netwerk over de omvormer, is het dan niet verstandiger om een apart 220 V systeem te creëren direct op de walstroom?
De accu's en omvormer heb je in feite niet nodig, maar blijven voortdurend actief.
Hoe kun je zoiets het beste realiseren?
Mijn broer verblijft veel op zijn schip in de haven en heeft regelmatig kapotte accu's. Ze zullen sulfateren.
Gaat hij op vakantie, accu's plat bij de eerste overnachting zonder walstroom.

Ik heb al eens geadviseerd om die walstroom af en toe los te koppelen en de accu's laten werken. %0% leegtrekken en weer opladen.
Dat gebeurd in de praktijk te weinig, hij is daar niet mee bezig.
Kan de techniek dit vervangen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Walstroom of direct 220 V netwerk.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Dec 2025, 18:27

Broekie, je zult zelf wel begrijpen, hoe meer je, je accu's gebruikt hoe harder ze slijten !
Bij alle moderne walstroom systemen met combi "omvormer/lader" gaat via de batterijen, hiermee kunnen we, aan alle gestelde eisen van polariteit en aarde voldoen.
Willen we buiten de accu's om de walstroom doorschakelen, naar het boordnet, gaat dit heel moeilijk worden zonder het gebruik van een scheidingstrafo.
Vaar zelf met zo'n systeem onder CvO, en wordt nog steeds geaccepteerd, doordat niemand kijkt hoe het werkt, zolang ze door meten maar kunnen zien dat het werkt !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 06 Dec 2025, 22:33

broekie schreef:Als je nagenoeg altijd in de haven aan de walstroom ben aangesloten en gaat je 220 V netwerk over de omvormer, is het dan niet verstandiger om een apart 220 V systeem te creëren direct op de walstroom?
De accu's en omvormer heb je in feite niet nodig, maar blijven voortdurend actief.
Hoe kun je zoiets het beste realiseren?
Mijn broer verblijft veel op zijn schip in de haven en heeft regelmatig kapotte accu's. Ze zullen sulfateren.
Gaat hij op vakantie, accu's plat bij de eerste overnachting zonder walstroom.

Ik heb al eens geadviseerd om die walstroom af en toe los te koppelen en de accu's laten werken. %0% leegtrekken en weer opladen.
Dat gebeurd in de praktijk te weinig, hij is daar niet mee bezig.
Kan de techniek dit vervangen?

In m'n projectboot heb ik een best luxe Victron Multiplus. Dit is een omvormer en lader in 1. Heeft veel instellingen, waaronder ook "walstroom gebruiken/accu's laden mits accu's onder XXX % komen te staan". Als je dan met b.v. wat zonnepaneeltjes de accu's boven de ingestelde waarde oplaad, gaat de omvormer eerst stroom uit de accu trekken, voordat hij switcht naar walstroom. En deze percentages/voltages, zijn in te stellen. (schrik niet van de prijzen voor deze apparaten, die zijn best wel enorm)

Je schrijft ook iets over "sulfateren". Geen idee wat dat precies zou zijn, Maar het klinkt als een lood-zuur/AGM accu. Geen idee hoeveel capaciteit je broer nodig is, maar misschien toch eens kijken naar LiFePo4 accu's? Die zijn natuurlijk wel een stuk duurder dan lood-zuur of AGM accu's. Maar schijnt wel echt de moeite waard te zijn.

Als je handig genoeg bent, zou je er zelfs voor kunnen kiezen om zelf een LiFePo4 accu te bouwen. En het is niet eens zo heel erg moeilijk. Zelf heb ik b.v. een 2.2 kwh (36v/60Ah) fiets accu gemaakt, en een 3.6 kwh 12v accu voor in m'n boot. Die boot accu heeft me ongeveer 300 euro aan materiaal en accu cellen gekost. Deze accu heeft ook Bluetooth, en je kan er van alles bij instellen en opzoeken. Een vergelijkbare accu met vergelijkbare kwaliteit cellen kant en klaar kopen, is een veelvoud tov zelfbouw.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Dec 2025, 00:34

broekie schreef:Als je nagenoeg altijd in de haven aan de walstroom ben aangesloten en gaat je 220 V netwerk over de omvormer

Uh..
Bij mij niet hoor.
Als ik aan de walstroom hang, dan gaat de 230V via de combi direct naar het 230V boordnet en wordt de accu geladen.

Wat jij beschrijft, kan m.i. alleen als je een gescheiden lader en omvormer hebt zonder omschakelrelais.
Dan hangt de accu permanent aan de lader en wordt je 230V net permanent gevoed via de omvormer.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2025, 07:59

Dank voor de info. Ik had me nog niet eerder verdiept in deze materie.
Zelf heb ik alleen walstroom aangesloten als ik moet laden of wat langer aan boord ben. We varen veel en liggen ook vrij. Als de huishoud naar 60% zakt starten we de generator om de boel op te laden.
Zo houd ik de accu's al 11 jaar up to date. Nu in de winter is alles vol geladen en staat alles uit. Ben niet veel aan boord.
In februari geeft ik de start accu's eventueel een lading. Huishoud accu's hangen aan 2 x 50 Wp panelen als ik op de monitor zie dat ze wat kunnen gebruiken. Anders schakel ik ook deze uit.
Als ik af en toe aan boord ben brand de kachel en die neemt wat stroom af.

Ik ga een kijken wat voor lader/omvormer combinatie mijn broer heeft. Het is van Victron. Kijken of dit in te stellen is zoals Budget-DIY schrijft.
Het is in ieder geval geen quattroo. Hij heeft wel een generator, dus hoe dat zit zal ik uitzoeken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

Berichtdoor Pieterse » 07 Dec 2025, 09:46

Onze boot hangt de hele winter aan de walstroom zonder problemen.
Accu's zijn nu negen jaar oud.
De Victron heeft een schakelpaneel met een drie standen schakelaar. Charche only, een midden stand en een stand voor de omvormer. Bij ons staat hij op charche only. Kan het zijn dat hij bij je broer op omvormer staat? Als dan de walstroom tijdelijk uitvalt trekt hij de accu's leeg. Het is maar een idee.
Groet, John
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor kajoe » 07 Dec 2025, 10:15

ik lig vrijwel nooit aan de walstroom de 2 x 100wp houden de accus 4x245 amp in de winter vol daar bij ook nog de 2 accu,s vn 145 amp start en kopschroef dus geen wal stroom nodig trouwens de hele zomer ook niet .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2025, 11:08

broekie schreef:
Ik ga een kijken wat voor lader/omvormer combinatie mijn broer heeft. Het is van Victron. Kijken of dit in te stellen is zoals Budget-DIY schrijft.
Het is in ieder geval geen quattroo. Hij heeft wel een generator, dus hoe dat zit zal ik uitzoeken.

Je vertelt niets over de aanwezigheid van de scheidingstrafo ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 07 Dec 2025, 19:06

Was vandaag even aan boord. Het is dus een Mastervolt installatie. Ik dacht Victron.
Welke units weet ik nog niet, maar hij heeft een CE boekwerk, dus dat ga ik bekijken.
De installatie en componenten staan beschreven.
Vandaag was het de F1 die de aandacht had. :)

Of er een scheidingstrafo is geplaatst weet ik ook nog niet.
De kerstverlichting werkt wel. Maar dat terzijde.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

Berichtdoor ErikH2 » 07 Dec 2025, 20:28

Afbeelding

Wel een oplossing waar je bij moet blijven nadenken en niet moet vergeten dat ding te bedienen. Automatisch is er ook wel wat te verzinnen met een handje relais'

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Terug naar Scheepselektra