broekie schreef:Als je nagenoeg altijd in de haven aan de walstroom ben aangesloten en gaat je 220 V netwerk over de omvormer, is het dan niet verstandiger om een apart 220 V systeem te creëren direct op de walstroom?
De accu's en omvormer heb je in feite niet nodig, maar blijven voortdurend actief.
Hoe kun je zoiets het beste realiseren?
Mijn broer verblijft veel op zijn schip in de haven en heeft regelmatig kapotte accu's. Ze zullen sulfateren.
Gaat hij op vakantie, accu's plat bij de eerste overnachting zonder walstroom.
Ik heb al eens geadviseerd om die walstroom af en toe los te koppelen en de accu's laten werken. %0% leegtrekken en weer opladen.
Dat gebeurd in de praktijk te weinig, hij is daar niet mee bezig.
Kan de techniek dit vervangen?
In m'n projectboot heb ik een best luxe Victron Multiplus. Dit is een omvormer en lader in 1. Heeft veel instellingen, waaronder ook "walstroom gebruiken/accu's laden mits accu's onder XXX % komen te staan". Als je dan met b.v. wat zonnepaneeltjes de accu's boven de ingestelde waarde oplaad, gaat de omvormer eerst stroom uit de accu trekken, voordat hij switcht naar walstroom. En deze percentages/voltages, zijn in te stellen. (schrik niet van de prijzen voor deze apparaten, die zijn best wel enorm)
Je schrijft ook iets over "sulfateren". Geen idee wat dat precies zou zijn, Maar het klinkt als een lood-zuur/AGM accu. Geen idee hoeveel capaciteit je broer nodig is, maar misschien toch eens kijken naar LiFePo4 accu's? Die zijn natuurlijk wel een stuk duurder dan lood-zuur of AGM accu's. Maar schijnt wel echt de moeite waard te zijn.
Als je handig genoeg bent, zou je er zelfs voor kunnen kiezen om zelf een LiFePo4 accu te bouwen. En het is niet eens zo heel erg moeilijk. Zelf heb ik b.v. een 2.2 kwh (36v/60Ah) fiets accu gemaakt, en een 3.6 kwh 12v accu voor in m'n boot. Die boot accu heeft me ongeveer 300 euro aan materiaal en accu cellen gekost. Deze accu heeft ook Bluetooth, en je kan er van alles bij instellen en opzoeken. Een vergelijkbare accu met vergelijkbare kwaliteit cellen kant en klaar kopen, is een veelvoud tov zelfbouw.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.