Vandaag dan toch eindelijk (!) het eerste echte raam eruit gepakt. Dit lijkt me 1 van de makkelijkere ramen te zijn om te maken. En het raam lekte ook flink. (25% van de kit rand lag blijkbaar los, en de schuim band tussen het aluminium frame en het plexiglas, was als een spons...) Ik weet niet hoe goed het zichtbaar is op de foto's, maar het plexiglas is heel erg slecht uitgezaagd, en past eigenlijk ook niet eens mooi. Ik had gehoopt dat ik het oude glas kon gebruiken als mal, maar dat wordt em dus niet.
Mocht iemand een erg budget vriendelijke manier weten om meer van dit soort aluminium raam frames schoon te maken, dan hoor ik het graag. Ik ben er nu mee het bad in gegaan, en heb alle verf rommel, kit en lijm resten er met een mes en dasty af weten te schrapen. (te groot voor in de gootsteen, en in bad/nat, spat de verf niet meer alle kanten op) Deze methode is niet aan te raden wanneer je er zelf bij in zit, want al die kit en lijm resten, die gaan aan je lichaamshaar plakken. Resultaat is dat je een 30% lichaamshaar wax sessie kunt verwachten.
De volgende stap voor het maken van het raam, is dus het raam zelf maken. Ik ga proberen om een rechthoek uit te snijden. Daarna ga ik er dubbelzijdige tape op plakken, en er een stuk papier op leggen. Met een beetje geluk kan ik dan de maat goed aftekenen. Ik verwacht dat ik de rondingen dan heel mooi kan afwerken mbv m'n flex met glas-snij-schijf erop.
Foto's slaapkamer raam, links.
PS: Op sommige plekken zitten wat krassen op het aluminium. Ik zit er aan te denken om die krassen er uit te gaan schuren met 800 grit nat schuurpapier. Maar ik gok dat de finish dan anders wordt. Heeft iemand hier suggesties?