welke antivries voor drinkwater

Re: welke antivries voor drinkwater

Berichtdoor elrenegado » 07 Nov 2022, 13:52

die 1200 liter hoeft ook niet vol natuurlijk.
En de tank zelf zal niet snel bevriezen, die logt ongeveer 80cm onder de waterlijn voorin.
Maar bedoelde meer de leidingen die overal heen gaan, bv die van de wasmachine en toilet, die loopt langs de wand op een onverwarmd deel.
En aangezien we er dus niet op wonen, was ik niet van plan om continu de verwarming aan te laten.

Maar als ik e.e.a. zo lees... is het wellicht handiger om de cv wel aan te laten tot onze trip in december, althans, zodra en goede vorst dreigt te komen hem aan zetten.
En na de trip gewoon allles zover mogelijk leeg laten lopen en druk eraf.
Wellicht toch die organische erin ? daar zit niks chemish in volgens beschrijving... merk Vake
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor bert888 » 30 Okt 2025, 11:13

Welke gebruiken jullie?
Welke hoeft niet puur en is mengbaar?
bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Berichtdoor kajoe » 30 Okt 2025, 12:07

helaas men mag doen wat men wil ,,maar ik gebruik die rommel nooit zeker niet in drinkwater zo lang ik vaar of op het water zit nog nooit gedaan vind het niet gezond . maar wel leeg ik de tank ongeveer de helft dus mocht het zo hard gaan vriezen dan heeft het uitzettings ruimte genoeg wel blaas ik alle leidingen leeg plus boiler warm en koud .
ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit bevroren drinkwater heb gehad tanks van 2 tom tot 15 ton meest op het vlak liggend maar ook tegen de buiten huid aan wel bleven we toen gewoon water gebruiken tja je woont an boord .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor NicoPluijmers » 06 Mrt 2026, 18:03

Ik heb een aantal jaren op een binnenvaartschip gewoond met hele strenge winters van 1985 tm. 1988. Ik had een watertank in de stuurhut en daar heb ik een simpel aquarium verwarmingselement in gehangen. De leidingen goed geïsoleerd en nooit iets bevroren. Kost € 15,- en klaar. Zo nu en dan even de temperatuur testen. Ik heb die jaren nooit een nieuw element hoeven kopen.
NicoPluijmers

ligplaats: Kerkdriel
info: Kaagkruiser San Remo S

Vorige

Terug naar Hints en tips