Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Beemer » 14 Okt 2025, 16:36

Inmiddels heb ik e.e.a. gedemonteerd.
Lagerschade lijkt enorm mee te vallen. Wel zijn er duidelijk enige ‘verse’ lichte krassen te zien op de lagerschalen en (in mindere mate) op de krukastappen. Geen enkele metaal-schilfer op de carterbodem te zien.

Maar een echte oorzaak dat ik plots geen oliedruk meer kreeg, heb ik nog niet kunnen achterhalen. De aanzuigleiding heeft geen lekken of scheuren. Speling van oliepomp is ca 0,05mm (tussen tandwielen en huis). Oliekoeler is niet verstopt. (Over-)drukventielen op het oog geen defecten.

Het olieniveau was beslist bovenkant peil. Elektriek van de meters nogmaals gecontroleerd, was goed. En het gehele zomerseizoen altijd 4-5 atm oliedruk op deze motor.
Vooralsnog een raadsel! Even nadenken, hoe verder!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Okt 2025, 08:12

Beemer schreef: Vooralsnog een raadsel! Even nadenken, hoe verder!

Zien alle lagers er zo uit ? Ook de HOLA ?
En de oliepomp aandrijving is ook in orde ? De pomp draait als je tornt ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 15 Okt 2025, 10:55

Wolf1 schreef:Zien alle lagers er zo uit ? Ook de HOLA ?
En de oliepomp aandrijving is ook in orde ? De pomp draait als je tornt ?

De hoofdlagers moet ik nog loshalen. Wordt ws pas volgende week.
Aandrijving pomp, bevestiging van tandwielen op pomp is allemaal goed.
Maar de Oliepomp blijft bij mij ook de verdachte. Hoewel de speling tussen de tandwielen en het huis minimaal is, zie ik wel veel speling TUSSEN de tandwielen. Wat als de olie uit het pomphuis terug is gezakt naar de carterpan? Ok, dit type pomp is zelfaanzuigend. Maar wat bij enige slijtage, zuigt ie dan makkelijk en snel weer olie op?
Laatst gewijzigd door Beemer op 15 Okt 2025, 14:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 15 Okt 2025, 12:33

Hallo allen, De oliepomp bleef verdacht, dus nogmaals deze oliepomp open geschroefd en nu beter bekeken.
Op de 1e foto boven de pomp van de probleem-motor, onder de pomp van een reserve motor.
Op de 2e foto de beschadiging op het tandwiel van de probleem-motor uitvergroot. Pomp van de reserve motor heeft ook betere toleranties.

Afbeelding

Hier onder het slecht tandwiel uitvergroot. Zie ook de vele vreet-sporen. Alsof de pomp alleen lucht heeft gedraaid en de olie niet kreeg opgezogen. Ook het huis en deksel veel meer vreetsporen dan op de reserve pomp.
Mogelijk is dit de oorzaak van geen oliedruk bij opstarten?

Afbeelding
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 15 Okt 2025, 15:24

Beemer schreef:Hier onder het slecht tandwiel uitvergroot. Zie ook de vele vreet-sporen. Alsof de pomp alleen lucht heeft gedraaid en de olie niet kreeg opgezogen. Ook het huis en deksel veel meer vreetsporen dan op de reserve pomp.

Afgezien van die vreetsporen?
Maar wat is er dan de oorzaak van dat de vertanding aan beide zijden en punt schuin is weggesleten.
Er moet m.i. meer ten grondslag aan hebben gelegen ,dan alleen " lucht heeft gedraaid" .
De pomp heeft maar 1 draairichting tijdens dat de motor loopt.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 15 Okt 2025, 16:13

Renegade schreef:Afgezien van die vreetsporen?
Maar wat is er dan de oorzaak van dat de vertanding aan beide zijden en punt schuin is weggesleten.
Er moet m.i. meer ten grondslag aan hebben gelegen ,dan alleen " lucht heeft gedraaid" .
De pomp heeft maar 1 draairichting tijdens dat de motor loopt.

Eerst wat betreft je opmerking "aan beide zijden en punt schuin is weggesleten", deze tandwielen in een oliepomp hebben toch altijd nieuw al deze basisvorm. Hier zie ik niet zo heel veel extra slijtage, overigens een week eerder gaf diezelfde oliepomp nog dik 4 atm druk.

Je zegt: "alleen" lucht heeft gedraaid. M.i. cruciale informatie dit enkel lucht aanzuigen. Geeft aan dat mijn oliedruk probleem dus zeer waarschijnlijk in de pomp zit!

Maar wellicht een interessant feit hier! Bijzonder bij deze Hanomag motorenen is dat de oliepomp ter hoogte van de krukas is gemonteerd, dus vele centimeters boven het olieniveau :o :o Vaker zie ik zo'n pomp veel lager gemonteerd in het carterdeksel.
Ik kan me voorstellen dat een iets sleets 'zelfaanzuigend' oliepompje dan toch problemen heeft met het opzuigen van olie, dit in het geval als de olie in het tandwielkamer door stilstand naar beneden is weggezakt.
Afbeelding
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Okt 2025, 16:39

Beemer schreef: zie ik wel veel speling TUSSEN de tandwielen.
Wat als de olie uit het pomphuis terug is gezakt naar de carter pan ?
Ok, dit type pomp is zelf aanzuigend. Maar wat bij enige slijtage, zuigt ie dan makkelijk en snel weer olie op?

Pomp is kapot ! Maar waar komen die onderdelen vandaan ? Is de aanzuig niet voorzien van een gaasfilter ?
De radiale tandspeling tussen de 2 tandwielen is niet erg zolang de tanden maar mooi glad zijn, ook aan de zijkant, de speling aan alle zijkanten moet minimaal zijn. (0.025 - 0.05mm)
De 2 lagers die ik gezien heb, met deze pomp is bijzonder, hoop dat de rest er ook zo uitziet.
Maak me zorgen over het onderdeel tussen het tandwiel, lijkt wel een zuiger circlip !
Hoe zag de binnenkant van de carter pan er uit ? pomp heeft veel vuil te verwerken gehad, wat niet moet kunnen !
Heb je de oude olie nog ?
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 15 Okt 2025, 16:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 15 Okt 2025, 16:47

Nog nooit deze tandwielvorm gezien... Is geen slijtage, is origineel, maar waarom??

Is er een voetklepje in de aanzuigleiding?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 15 Okt 2025, 17:24

Wolf1 schreef:Pomp is kapot ! Maar waar komen die onderdelen vandaan ? Is de aanzuig niet voorzien van een gaasfilter ?
De radiale tandspeling tussen de 2 tandwielen is niet erg zolang de tanden maar mooi glad zijn, ook aan de zijkant, de speling aan alle zijkanten moet minimaal zijn. (0.025 - 0.05mm)
De 2 lagers die ik gezien heb, met deze pomp is bijzonder, hoop dat de rest er ook zo uitziet.
Maak me zorgen over het onderdeel tussen het tandwiel, lijkt wel een zuiger circlip !
Hoe zag de binnenkant van de carter pan er uit ? pomp heeft veel vuil te verwerken gehad, wat niet moet kunnen !
Heb je de oude olie nog ?
Carterpan was echt brandschoon, losse magneet in het laatste restje olie leverde niets op, de afgelopen olie zag er ook schoon uit, absoluut geen metaal schittering in olie. Gaasfilter eveneens schoon en zag er als nieuw uit. Die zuigerpen circlip (je doelt ws op de 1e foto van 12:33 vandaag) was de weerspiegeling van olie door Led verlichting.
Ik ververs olie in principe elke 2 jaar (is ca 2 x 100 uur), maar vorige eigenaar (30 jr terug) nooit!
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 15 Okt 2025, 17:50

eagle schreef:Nog nooit deze tandwielvorm gezien... Is geen slijtage, is origineel, maar waarom??
Is er een voetklepje in de aanzuigleiding?
Gr, Eagle

Hoi Eagle,
Ha, ha, de olietandwielen van mijn Renault Monaquatre uit 1932 hebben precies dezelfde vorm, dus ook echt allemaal oude 'meuk'. Renault was wel zo slim om de oliepomp IN de olie van het carter te monteren :D :D Even Off topic: Evengoed heb ik bij deze auto wel een externe elektrische oliepomp gemonteerd, waarmee ik eerst oliedruk op lagers (lees: oliefilm) breng voor het starten van motor :lol: :lol: Ik moet voorzichtig met deze motor omspringen: met babbit gegoten lagers, uiteraard geen onderdelen meer leverbaar. Veel, heel veel zelf moet maken/repareren (versnellingbakhuis, versnellingspook, spatborden etc, etc.)

Geen voetklepje aanwezig :( :( Zo'n 30 cm achter de pomp zit wel een kogelventiel, in theorie zou het pomphuis dus niet kunnen leeglopen. Achter dit ventiel gaan we verder naar de oliemotorkoeler, oliefilter en dan weer het blok in.
Beemer

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten