Aanschaf boot, maar `Ik ben een complete beginner` :)

algemene discussies

Aanschaf boot, maar `Ik ben een complete beginner` :)

Berichtdoor Jaap020 » 15 Okt 2025, 15:29

Hoi allemaal,

Ik ben Jaap en ik woon in de buurt van Amsterdam. Ik ben een complete beginner, ik heb nog nooit een boot gehad, maar ik denk erover om een kleine kajuitboot te kopen voor vakanties. Een soort kamperen op het water: slapen, koken, en een wc aan boord lijkt me wel nodig.

Het gaat me niet zozeer om snelheid of lange tochten, maar om het verblijf zelf, rustig liggen, af en toe een stukje varen, genieten van het buiten zijn.

Qua type lijkt een Doerak me wel iets, maar ik weet niet of dat het beste past bij wat ik wil. Tips over geschikte boten zijn dus welkom.

En dan de ligplaats … ook nodig natuurlijk, maar ik heb geen idee waar te beginnen. Liefst ergens in de buurt, maar wat ik tot nu toe zie is behoorlijk prijzig.

Alle advies of ervaringen over de eerste stappen aankoop, ligplaats, waar op te letten hoor ik graag.

Groet,
Jaap
Jaap020

ligplaats:
info:

Re: Aanschaf boot, maar `Ik ben een complete beginner` :)

Berichtdoor Pieterse » 15 Okt 2025, 15:40

Hoi Jaap,

Welkom op het forum. Een Doerak is denk ik een heel geschikte boot voor wat jouw wensen zijn. Verkrijgbaar in diverse maten en met veel binnenruimte.
Er zullen ongetwijfeld meer adviezen komen maar het belangrijkste is; zoek eerst een ligplaats. Deze zijn nogal schaars in jouw omgeving. Er zijn watersportverenigingen en commerciële jachthavens. De eerste zijn het goedkoopst.
Meestal is het zo dat je, zeker in het begin, veel gaat klussen om de boot naar je zin te maken. Dan is een ligplaats in de buurt wel erg handig.
Veel succes met zoeken, voor alle vragen over onderhoud of varen kun je hier terecht, er zijn er hier een aantal met veel meer kennis en ervaring dan ik.

Groet, John
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Jaap020 » 15 Okt 2025, 16:09

Hoi John,

Dank je wel voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk: ik moet eerst een ligplaats vinden voordat ik een boot koop.

Het eerste jaar (of tot de zomer) mag de boot ook best op het droge staan, want ik wil sowieso wat klussen. Ik heb al wat ideeën, vooral met zonnepanelen, dus het is handig als ik er goed bij kan. Op termijn wil ik misschien de verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor met accu’s, maar dat komt later wel.

Een ligplaats bij een watersportvereniging klinkt trouwens aantrekkelijk, zeker als dat betaalbaarder is dan de commerciële havens.

Groet,
Jaap
Jaap020

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Okt 2025, 16:27

Is een beetje kip en het ei. Voor de lengte van de ligplaats moet je eigenlijk weten hoe groot je boot is. Maar verstandig eerst ligplaats te zoeken. Ik ben bestuurder van de WSV in ons dorp, er is een wachtlijst van een paar jaar. In commerciële havens kun je tegenwoordig zo terecht. Amsterdam is aan het leeglopen vanwege de eis voor 0-uitstoot, eromheen zal het wel druk zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 15 Okt 2025, 17:08

Jaap020 schreef:Hoi allemaal,

Ik ben Jaap en ik woon in de buurt van Amsterdam. Ik ben een complete beginner, ik heb nog nooit een boot gehad, maar ik denk erover om een kleine kajuitboot te kopen voor vakanties. Een soort kamperen op het water: slapen, koken, en een wc aan boord lijkt me wel nodig.

Het gaat me niet zozeer om snelheid of lange tochten, maar om het verblijf zelf, rustig liggen, af en toe een stukje varen, genieten van het buiten zijn.

Qua type lijkt een Doerak me wel iets, maar ik weet niet of dat het beste past bij wat ik wil. Tips over geschikte boten zijn dus welkom.

En dan de ligplaats … ook nodig natuurlijk, maar ik heb geen idee waar te beginnen. Liefst ergens in de buurt, maar wat ik tot nu toe zie is behoorlijk prijzig.

Alle advies of ervaringen over de eerste stappen aankoop, ligplaats, waar op te letten hoor ik graag.

Groet,
Jaap

Ik heb meerdere Doeraken gehad ( en heeeeeel veel andere merken) en is toch wel mijn favoriet als het op betaalbaar en waar voor je geld gaat.
Momenteel renoveer ik een 650, dat is m.i. het meest gangbare model voor beginners. Vaak nog met de orginele PMX8 motor, een hele berg ruimte op een klein oppervlakte en zeer makkelijk bevaarbaar.

Maar pas op, ondanks dat ze oersterk zijn deze modellen tussen de 40 en 50 jaar oud en met achterstallig onderhoud zullen er behoorlijke gebreken zijn.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Jaap020 » 15 Okt 2025, 17:31

Amersfow schreef:Is een beetje kip en het ei. Voor de lengte van de ligplaats moet je eigenlijk weten hoe groot je boot is. Maar verstandig eerst ligplaats te zoeken. Ik ben bestuurder van de WSV in ons dorp, er is een wachtlijst van een paar jaar. In commerciële havens kun je tegenwoordig zo terecht. Amsterdam is aan het leeglopen vanwege de eis voor 0-uitstoot, eromheen zal het wel druk zijn.

Ik ben op zoek naar een niet al te grote boot; +/- 8 meter is denk ik wel groot genoeg. Ben net even gaan zoeken naar watersportverenigingen, en ja, ik zie soms erg lange wachtlijsten. Die '0-uitstoot' kan voor mij misschien wel goed uitpakken, ik bedoel dat er daardoor ligplaatsen vrij komen :) Voordat ik een boot koop wil ik wel graag weten wat een ligplaats per jaar gaat kosten. En eventueel wat het kost om de boot in de winter op de wal. misschien zelfs overdekt, te stallen.
Jaap020

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jaap020 » 15 Okt 2025, 17:42

chaea schreef:Ik heb meerdere Doeraken gehad ( en heeeeeel veel andere merken) en is toch wel mijn favoriet als het op betaalbaar en waar voor je geld gaat.
Momenteel renoveer ik een 650, dat is m.i. het meest gangbare model voor beginners. Vaak nog met de orginele PMX8 motor, een hele berg ruimte op een klein oppervlakte en zeer makkelijk bevaarbaar.

Maar pas op, ondanks dat ze oersterk zijn deze modellen tussen de 40 en 50 jaar oud en met achterstallig onderhoud zullen er behoorlijke gebreken zijn.

Ah, een echte Doerak-kenner! Ja, een 650 is voor mij denk ik al wel groot genoeg en waarvoor ik hem wil gebruiken. Ze zijn al behoorlijk op leeftijd, vandaar dat ik ook denk aan een 'romp-keuring' (als dat zo heet) voordat ik hem koop. De romp is het belangrijkste denk ik, ik wil wel dat-ie blijft drijven :)
Jaap020

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 15 Okt 2025, 19:04

Een Doerak is geshoopeerd, dat is een vorm van verzinken.
Buitenaf is de huid meestal in prima conditie, grote verassi g zit hem meestal binnenin op het laagste punt, vooral bij de wc en keuken.

Mijn tip, investeer gewoon wat meer bij de aanschaf en koop geen opknapper( of het nu een Doerak is of een ander model). Opknappen is als je het goed doet ( en niet aankloot met dubbelglas en grasmachinemotoren) vele malen duurder dan aanschaf van een net en gecontroleerd model.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Wolf1 » 15 Okt 2025, 19:13

Welkom, Jaap uit Amsterdam, het is een beetje afhankelijk, wat wil je betalen en wat kan je zelf ?
Zou dat elektrisch varen nog maar even uit je hoofd zetten, behalve de praktische beperkingen, is het ook schreeuwend duur.
Maar als Amsterdammer, vraag ik me ook af is een bootje dan nog wel zo leuk ? In de stad mag je niet meer varen , en als je ergen buiten de stad stil wil liggen kost het al gouw €2.50 p/m.
Met deze redenen is er zat te vinden, heb ze zelfs soms voor niets ! Beloof niet dat je er zo mee naar huis kunt varen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 15 Okt 2025, 21:22

Doeraken zijn mooie schepen. We hebben jaren een 680ak in de vriendengroep gehad.. wij noemde het ruim 20 jaar terug de aula met de rukbunker(jaja ik weet het). Voor zn lengte en erg ruime boot.. zelf heb ik nu een curtevenne 830ak. Ook een werfgebouwd schip die erg ruim is ingetimmerd, en de meeste hebben zelfs een rondzit als dinette. Maar idd veel boten zijn de 40 of 50 al gepasseerd, en hebben zeker wat(onzichtbaar) achterstallig onderhoud. Staar je niet blind op 1 type boot en het aller belangrijkste laat je roze bril thuis.

Wellicht is het een idee voor je een keuze maakt eens wat botente huren om te kijken of het bevalt. Er zijn diverse soorten en maten te huur in vele regio's.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Volgende

Terug naar Steigerpraat