Elektra refit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra refit

Berichtdoor aatv » 09 Okt 2025, 05:17

nog ff een tip zodat je altijd de frees richting onthoudt, leg je linkerhand plat op de tafel met de vingers bij
elkaar en je duim enigszins opzij. zie je vingers als je werkstuk en je duim als de frees. daar je duim ook
naar voren wijst weet je nu aan welke kant de frees tegen je werkstuk moet en welke richting je op moet
frezen. nooit zomaar de andere richting op frezen want een kick back met 20.000 toeren of meer gaat
gegarandeerd je dag verzieken!

nou hoor ik de vraag al, maar hoe dan als je een groef gaat frezen? hier geld hetzelfde voor aangezien de juiste
kant en richting de masjiene tijdens het frezen tegen de geleider zal drukken zodat je een rechte groef houd.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor pascall » 09 Okt 2025, 06:15

aatv schreef:als je gaat frezen gebruik je altijd de ronde kant om een geleider te volgen. de gehele ronde kant kun je tijdens
het frezen draaien en je freesje zal netjes in het midden blijven. de vlakke kant is bedoeld om de masjiene stevig
neer te leggen als je klaar bent met frezen of als je een freesje wil wisselen zodat de masjiene stevig ligt. nooit
de vlakke kant gebruiken om langs een geleider te frezen want de kleinste beweging die je maakt haalt de frees uit
het midden van je werkstuk en je kunt opnieuw beginnen. iedereen die [veilig]met masjienes wil leren werken mag
gerust eens langs komen voor een workshop. gewoon ff pb sturen. tijdens het wisselen van freesjes ALTIJD de stekker
uit de wandcontactdoos halen!

greetzz aat.

Als dat de reden van een niet volledige ronde voet is vind ik dit geen meerwaarde hebben , integendeel.
Bij het verwijderen van een freesje kantelt de machine zoal niet omdat deze op de handvaten rust wat meer stabiliteit geeft dan een platte kant in de voet.

Nog een aanvullende tip voor het frezen uit de losse hand, bijvoorbeeld naamborden.
Bij het frezen van letters met rondingen, bijvoorbeeld, o,b,p, neem een punt frees al dan niet met afgevlakte top en frees enkele millimeters in het hart ven de baan in de letter.
Herhaal dit enkele keren, steeds een paar millimeter dieper tot dat de juiste diepte/breedte is bereikt.
Zo hou je de frees in bedwang, zou je in een keer naar de juiste diepte frezen gaat deze aan de haal.
Voor de rechte stukken van een letter neem je een geleider.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 15 Okt 2025, 05:16

momenteel bezig met het schuren en lakken van alle delen van de stuurstand. na diverse lagen primer en plamuurwerk
om alles zo strak mogelijk te maken zitten er reeds twee lagen ijsel DD lak op welke ik gisteren handmatig zeer glad geschuurd
heb. Ja handmatig en niet met de schuurmasjien want dan schuur je veel te veel weg. zodoende nam alleen de grote kast een
uurtje of 4 tijd in beslag met alleen schuurwerk terwijl alles al zodanig in de lak stond dat de meeste mensen het zo gelaten
hadden. ik niet dus want het is bij mij pas strak als het echt strak is want als je de lat hoog legt wordt het resultaat alleen maar
beter en je hebt iets te doen om de dag door te komen want niet meer werken is echt niet meer geinig als je de hele dag niets
te doen hebt. plaatjes volgen als alles gelakt is.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 15 Okt 2025, 05:20

Nou erg benieuwd naar Het resultaat!!
Ik neem aan dat je met waterproofschuurpapier schuurt?
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Keesl » 15 Okt 2025, 09:33

Ben ook benieuwd of aat waterproof schuurt, zelf doe ik dat altijd om een glad en strak resultaat te krijgen. Zelfs voor het lakken van houten delen heb ik een klein stofvrij tentje gemaakt in mijn schuur. Blanke lak meestal 7 lagen Epifanes. Met andere merken heb ik geen ervaring maar die zullen heus wel goed zijn.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor aatv » 16 Okt 2025, 03:53

nee aat schuurt niet waterproof, wel met goed schuurpapier tot korrel 400. en aflakken doe ik meestal in de tuinkas
of in de garage en het resultaat is meestal redelijk stofvrij. een aparte ruimte om te lakken en spuiten was wel ideaal
geweest maar aangezien het schuurwerk langzaam te veel gaat worden voor mijn artrose tengels en ik het voorwerk hierna
niet meer voor anderen ga doen weer te duur om te realiseren. niet om reclame te maken maar het schuurpapier [groene schijven]
van ecotools is echt goed. ook moet je er op letten dat je niet alles meteen met een hele fijne korrel schuurt dat doe ik
alleen voor de laatste laag. voor de andere lagen hou ik me meestal aan het advies op het blik. bv multimarine primer te fijn
schuren geeft een slechte hechting voor de lak. blanke lak gebruik ik ruwol jachtlak daar ik hier goede resultaten mee heb en
het is in iedere bouwmarkt te koop zodat ik er ook niet voor naar de watersport winkel hoef.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 16 Okt 2025, 04:04

Je mag het merk gerust noemen hoor, waarom niet?
Wat is de reden dat je niet schuurt met waterproofschuurpapier?
Voordeel is, je schuurpapier gaat vele male langer mee, schuurt veel sneller en geen stof.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 16 Okt 2025, 12:17

schuren doe ik buiten dus wat stof geeft niet, met de masjiene heb ik de stofzuiger erop. vind het met
waterproof altijd zo n zooitje worden en ik zie beter wat ik doe als ik droog schuur. mijn lak resultaten
liegen er niet om. zal er morgen wat plaatjes van maken. tevens is het door mij genoemde schuurpapier
van hele goede kwaliteit en gaat echt lang mee.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor peter jansen » 16 Okt 2025, 12:26

Grappig, ik was juist erg ontevreden over de groene van ecotools. ik deed mijn vorige boot altijd met korrel 400. De blauwe van Festool ging altijd super. mij laten verleiden tot de groene van ecotools en die bleef maar vol lopen. op de hele boot (romp) verbruikte ik 3 a 4 blauwe tegen wel 15 groene velletjes..... voor mij dus voortaan alleen nog Festool blauw
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor gewoonmich » 17 Okt 2025, 06:24

peter jansen schreef:Grappig, ik was juist erg ontevreden over de groene van ecotools. ik deed mijn vorige boot altijd met korrel 400. De blauwe van Festool ging altijd super. mij laten verleiden tot de groene van ecotools en die bleef maar vol lopen. op de hele boot (romp) verbruikte ik 3 a 4 blauwe tegen wel 15 groene velletjes..... voor mij dus voortaan alleen nog Festool blauw

Die ervaring deel ik met je.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra