Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Wolf1 » 05 Okt 2025, 10:00

Budget-DIY schreef: (een vorige eigenaar was blijkbaar halverwege met een electra upgrade, met erg onlogische keuzes. Zo hebben ze een Xenteq power transfer switch geplaatst, tussen de walstroom aansluiting en de inverter. Maar de 2e aansluiting om iets te switchen, niet gebruikt. Zie ook niet in wat er te switchen zou zijn, naar de inverter toe. Dus die ga ik er tussen uit halen, en op Marktplaats zetten)

Wat vindt je van de keuze Walvoeding/Omvormer 230V ?
Zal bij jouw allemaal niet nodig zijn !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 05 Okt 2025, 11:22

Is er een Inverter aan boord, die van de 12 volt DC accuspanning 230 volt AC kan maken?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Okt 2025, 19:57

henkvd schreef:Heb het idee dat dit niet goed gaat, heet zo iets als synchroon lopen.

Dat heet een "Victron multiplus 12/1600/70-16". Het is een inverter/charger. Gemaakt om ook in off-grid opstellingen te werken. Hier kun je een willekeurige AC-in bij instellen. Je kunt daarnaast ook de AC-in limiet instellen via een app. In promotie materiaal staat er dat de range voor "230v", best wel enorm is. Hier kun je op elk moment walstroom op aansluiten. Of een generator. Of tot 6 andere (Victron multiplus) inverters. 1 willekeurige inverter zal dan ook goed gaan, wanneer de output 230v is. Die AC-in kan ook prima weg vallen, en zonder enige hinder, neemt de inverter (omvormer) de totale last over. Via de Victron Connect app, kun je de maximale AC-in ook instellen. (handig voor wanneer walstroom maar een laag wattage is) En in de app kun je ook "powerassist" instellen. Dat wil zeggen: primair AC-in gebruiken, en wanneer je dat ingestelde limiet voorbij gaat, vanuit de accu/inverter (tot 1600 watt extra) bijspringen.
eagle schreef:Is er een Inverter aan boord, die van de 12 volt DC accuspanning 230 volt AC kan maken?

Gr, Eagle

Er ligt een "Victron multiplus 12/1600/70-16" in. Van wat ik begreep uit de documentatie 1300 watt net zolang de accu's het volhouden. 1600 watt normaal/niet idioot lang. 2300 watt piek belasting (paar seconden?).
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Okt 2025, 20:12

Wolf1 schreef:Wat vindt je van de keuze Walvoeding/Omvormer 230V ?
Zal bij jouw allemaal niet nodig zijn !

Sorry, heb je als vijand staan, en zag je bericht dus in eerste instantie niet. Omdat je berichten tot op heden totaal nutteloos waren. Maar wil je graag hier ff corrigeren.

Mijn omvormer kan naadloos schakelen tussen (pure) walstroom, (pure) omvormer stroom, en een combinatie van de 2. Hierdoor is het JUIST de bedoeling dat je walstroom, rechtstreeks je inverter in gaat. (ook om dan de accu's met 70A te kunnen laden) Daarom is dit onderdeel geheel overbodig. Heb zelfs contact gezocht met Xenteq, en die gaf ook aan dat dit onderdeel geheel geen functie had.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Wolf1 » 06 Okt 2025, 09:24

Budget-DIY schreef:Mijn omvormer kan naadloos schakelen tussen (pure) walstroom, (pure) omvormer stroom, en een combinatie van de 2. Hierdoor is het JUIST de bedoeling dat je walstroom, rechtstreeks je inverter in gaat. (ook om dan de accu's met 70A te kunnen laden) Daarom is dit onderdeel geheel overbodig. Heb zelfs contact gezocht met Xenteq, en die gaf ook aan dat dit onderdeel geheel geen functie had.

Sorry, neem me niet kwalijk, heb je dagelijkse updates van hoe je een schip configureert tot een berg schroot, niet gevolgd !
Dat er zich dan, in de berg van grasmachines en kapotte ramen, ook nog een "victron multiplus" bevindt, verwonderd me.
Het gaat u goed !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Okt 2025, 10:18

Budget-DIY schreef:Sorry, heb je als vijand staan, en zag je bericht dus in eerste instantie niet. Omdat je berichten tot op heden totaal nutteloos waren. Maar wil je graag hier ff corrigeren.

Dat is me volkomen duidelijk, ik vertel je niet wat je horen wilt, en al helemaal niet, hoe geweldig je gevonden wilt worden !
Als je een heel klein beetje verstand had zou je natuurlijk jezelf eens af kunnen vragen, waarom ?
Ik neem in ieder geval de moeite te reageren, en ook kritiek kan positief zijn !
Maar je hebt gelijk ik erger me aan je. Low-butget is veel meer nadenken dan zomaar kopen, Low-butget moet in één keer goed zijn.
Het idee van een grasmachine tot DC-generator om te bouwen kan best leuk zijn, alhoewel lucht gekoeld benzine op een schip ?
Maar dan 800W uit een 4pk motor is niet low-budget !
Low-butget is zo weinig mogelijk varen en zoveel mogelijk liggen op vrijplaatsen, zonder energie van de wal, dus 2, zo groot mogelijke panelen/groepen op een service accu ! Die dan wel weer serie of parallel geschakeld kunnen worden i.v.m. schaduw of verlenging van de dag.
Zodat ook bij geen zon, alles blijft functioneren, vergeet niet de panelen zo te monteren, dat ze voor de winter naar de zon gekanteld kunnen worden (Low-butget weet je nog)
Wat jij dan nu weer met een zonnepaneel op de startaccu doet, gaat niemand begrijpen.
Kan zo nog wel even doorgaan, zet me maar weer als "vijand", veel sterkte met de schrootberg, en wees zuinig op de multiplus.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2025, 12:45

Ha ik heb die Wolf ook als vijand staan, hoef je dat domme, irrelevante gebral niet te lezen, mooie functie

Ik vind de 230v via inverter zwaar tegenvallen. Heb een 1600 vA victron, gezekerd met 100amp. Moest even een paar zaagsnedes van 3cm dikte multiplex doen, met 750 watt decoupeerzaag. Begint bij het zagen al te protesteren, en halverwege schakelde de zekering om. Kom het net aan afmaken. Daarna met de stofzuiger, 1200 watt, na 5 seconden ging weer de zekering door. Toch maar aan het land infuus. Illusie armer.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Okt 2025, 13:32

Amersfow schreef:Ha ik heb die Wolf ook als vijand staan, hoef je dat domme, irrelevante gebral niet te lezen, mooie functie

Ik vind de 230v via inverter zwaar tegenvallen. Heb een 1600 vA victron, gezekerd met 100amp. Moest even een paar zaagsnedes van 3cm dikte multiplex doen, met 750 watt decoupeerzaag. Begint bij het zagen al te protesteren, en halverwege schakelde de zekering om. Kom het net aan afmaken. Daarna met de stofzuiger, 1200 watt, na 5 seconden ging weer de zekering door. Toch maar aan het land infuus. Illusie armer.

Je blijft toch ook een "sukkel", de relevante informatie vergeet je weer te vermelden, wat was de spanning op dat moment aan de "Victron" ? ?
Voor jouw dom irrelevant gebral , maar zelfs een paard doet het niet als je hem geen eten geeft !
Dat apparaat van "Victron" voldoet keurig aan de specs ! Valt me nu weer erg tegen, van een letter eter, zelfs dat lukt je niet.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 08 Okt 2025, 14:10

Amersfow schreef:Ik vind de 230v via inverter zwaar tegenvallen. Heb een 1600 vA victron, gezekerd met 100amp. Moest even een paar zaagsnedes van 3cm dikte multiplex doen, met 750 watt decoupeerzaag. Begint bij het zagen al te protesteren, en halverwege schakelde de zekering om. Kom het net aan afmaken. Daarna met de stofzuiger, 1200 watt, na 5 seconden ging weer de zekering door. Toch maar aan het land infuus. Illusie armer.

Ik kon m'n DeWalt 900 watt haakse slijper prima gebruiken met m'n Victron multiplus. Heb ook zo'n "Parkside Afkortzaag 1500w - Kap - en verstekzaag", met een momenteel botte zaag erin. Daarmee kon ik ook gewoon wat balkjes (vurenhout) mee door halen. Heb op die momenten niet op m'n telefoon zitten te kijken, hoeveel watt er uit de accu werd getrokken.

Ik ben dus op zich wel prima tevreden met deze specifieke omvormer. Dat ik er niet mee kon lassen, had ik eigenlijk al wel gewoon verwacht. Maar dat ik (wal)stroom kan combineren met wat de inverter kan leveren, is toch een enorme bonus.

Ben m'n Chineese generator ook aan het ombouwen geweest/moet hem nog volledig testen en o.a. de frequentie nog inregelen. Er zat een 3x 220v/800watt generator aan vast geknoopt, met 1x 380v/2400watt. (dus die blaas je uiteindelijk op als je meer dan 800 watt van 1 aansluiting vraagt) Heb een "mechanisch kapotte" (was niets mis mee, behalve vieze carb) generator gekocht, die 1x 220v/2000watt doet. Ook al was er niets mis met die donor generator, m'n chineese motorblok heeft misschien een half uurtje gedraaid en heeft electrische start. Vandaar de wissel.

Wanneer ik de frequentie een beetje ok heb kunnen instellen, zou ik dus met die generator erbij, netjes 3600 watt moeten kunnen hebben aan boord.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2025, 14:22

Mijn bottleneck is de 100 amp zekering, ik dacht meer dan zo'n 1250 watt wil ik niet uit de accus trekken. Maar misschien moet ik die toch iets zwaarder uitvoeren, iets van 150amp. Weet niet hoeveel 1600 vA, 12 watt aan gebruik kan trekken. Wellicht later nogeens in verdiepen, wat ik off walstroom moest zagen is inmiddels klaar.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten