henkvd schreef:AC of DC spanning 12 / 24 Volt of 220 VAC die automaten zetten we er gewoon in, ze klappen er in ieder geval uit, als dat nodig is.
uitvoeringen genoeg verkrijgbaar en anders bestel je ze gewoon bv Elektramat keuze genoeg.
Amersfow schreef:Kan me niet voorstellen dat DC of AC niets uit maakt voor een zekering. Als ik mijn multimeter op DC of AC op dezelfde stroombron zet zie ik bij beiden heel wat anders. Logischerwijs zou die bij DC dan eerder uit moeten slaan. Maargoed, als het in de praktijk werkt vooral doenWaarom makkelijk als het ook moeilijk kan
(geen idee waarom TS 230V wil toepassen, misschien wel een goede reden (bv goedkoper, of staat mooier op zo'n ISO rail)).

Een AC installatie-automaat (automatische zekering of installatieautomaat) is specifiek ontworpen voor wisselstroom (AC) toepassingen, en is niet geschikt voor gelijkstroom (DC) om de volgende technische redenen:
1. Boogvorming bij het uitschakelen
Bij het verbreken van een stroomkring kan er een elektrische boog (vonk) ontstaan tussen de contacten.
AC: De stroom wisselt 50 of 60 keer per seconde van richting en gaat tweemaal per cyclus door nul. Dit betekent dat de stroom regelmatig nul wordt, wat helpt om de vlamboog natuurlijk te doven.
DC: Heeft geen nuldoorgang. De stroom blijft constant in één richting, wat betekent dat de boog blijft branden tenzij hij actief wordt onderbroken door een sterker mechanisme.
Gevolg: AC-automaten zijn vaak niet in staat de boog bij DC te doven, waardoor er brandgevaar of beschadiging ontstaat.
2. Contactmechanisme en afstanden
AC-automaten zijn gebouwd met kortere schakelafstanden tussen de contacten, omdat de boog vanzelf dooft bij nuldoorgang.
DC-automaten hebben grotere contactafstanden, speciale magnetische blussystemen of booggeleiders die helpen om de boog actief te doven.
Gevolg: Bij DC kunnen de contacten in een AC-automaat vastplakken of verbranden.
3. Thermisch-magnetische beveiliging anders afgesteld
De karakteristieken van stroomonderbreking (zoals tijd vs. stroomsterkte) verschillen bij AC en DC. Automatische zekeringen gebruiken:
Thermisch element (voor langdurige overstroom)
Magnetisch element (voor kortsluiting)
Bij DC kunnen de magnetische velden anders werken, waardoor de uitschakelkarakteristieken niet meer kloppen.
4. Nominale spanning en polariteit
Veel AC-automaten zijn slechts getest/gecertificeerd tot een bepaalde wisselspanning (bijv. 230/400V AC).
DC-spanningen gedragen zich anders, en een automaat moet daar expliciet voor gecertificeerd zijn.
Soms kan de polariteit bij DC ook uitmaken — iets waarmee AC-automaten geen rekening houden.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers