Zekeringautomaat voor 12 volt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Zekeringautomaat voor 12 volt

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2025, 17:47

Ik heb 25 jaar geleden op 1 boot PTC zekeringen gebruikt, https://www.conrad.nl/nl/p/eska-fru900- ... 25109.html Mocht ergens sluiting ontstaan, dan verbreekt die de stroom. Haal de sluiting weg, zet ff de hoofdschakelaar uit en aan en weer gaan (daarmee zijn ze gereset). Idiot proof. En de klep kan gewoon dicht blijven, alle zekeringen staan weer op aan.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 24 Sep 2025, 17:50

Met een automaat is dat dezelfde handeling
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2025, 18:14

Yup, daarom heb ik dit ook nog maar laten zitten. https://photos.app.goo.gl/F5hWN6Vnbbf8pxeV6
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 24 Sep 2025, 18:15

henkvd schreef:AC of DC spanning 12 / 24 Volt of 220 VAC die automaten zetten we er gewoon in, ze klappen er in ieder geval uit, als dat nodig is.

uitvoeringen genoeg verkrijgbaar en anders bestel je ze gewoon bv Elektramat keuze genoeg.

helemaal mee eens.
Sinds 1987 heb ik honderden zekeringautomaten geplaatst in binnenschepen, misschien wel paar duizend, ze werken gewoon, AC of DC maakt in de praktijk weinig verschil.
Ze werken elektromagnetisch op stroomspoel en thermisch met secundair bimetaal, daar maakt DC of AC niets voor uit.
De ultieme test is om op het eind van een groep even kort te sluiten, dan moet de automaat er uit gaan.

Die mickey mouse jachten paneeltjes voor de goudprijs loop ik altijd met een grote boog omheen.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2025, 18:22

Kan me niet voorstellen dat DC of AC niets uit maakt voor een zekering. Als ik mijn multimeter op DC of AC op dezelfde stroombron zet zie ik bij beiden heel wat anders. Logischerwijs zou die bij DC dan eerder uit moeten slaan. Maargoed, als het in de praktijk werkt vooral doen :D Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan :D (geen idee waarom TS 230V wil toepassen, misschien wel een goede reden (bv goedkoper, of staat mooier op zo'n ISO rail)).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 24 Sep 2025, 19:48

Amersfow schreef:Kan me niet voorstellen dat DC of AC niets uit maakt voor een zekering. Als ik mijn multimeter op DC of AC op dezelfde stroombron zet zie ik bij beiden heel wat anders. Logischerwijs zou die bij DC dan eerder uit moeten slaan. Maargoed, als het in de praktijk werkt vooral doen :D Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan :D (geen idee waarom TS 230V wil toepassen, misschien wel een goede reden (bv goedkoper, of staat mooier op zo'n ISO rail)).

Uh, ..... wederom wat is nu de inhoudelijke technisch informatieve meerwaarde van deze post?
NUL, NUL!
Ik denk dat weinigen echt geïnteresseerd zijn in al je "voorstellingsvermogen" en je (niet gestaafde) adviezen.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 24 Sep 2025, 19:50

Dan hebben ze kennelijk in de beroepssfeer kennelijk nog wat van je bij te leren, zit daar vol met die automaten, 24 V DC en 220 V AC.

Keuze is aan jou.

Afbeelding
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor ErikH2 » 24 Sep 2025, 19:59

Dit is wat ChatGPT ervan maakt, beter kan ik het niet verwoorden;

Een AC installatie-automaat (automatische zekering of installatieautomaat) is specifiek ontworpen voor wisselstroom (AC) toepassingen, en is niet geschikt voor gelijkstroom (DC) om de volgende technische redenen:

1. Boogvorming bij het uitschakelen

Bij het verbreken van een stroomkring kan er een elektrische boog (vonk) ontstaan tussen de contacten.

AC: De stroom wisselt 50 of 60 keer per seconde van richting en gaat tweemaal per cyclus door nul. Dit betekent dat de stroom regelmatig nul wordt, wat helpt om de vlamboog natuurlijk te doven.

DC: Heeft geen nuldoorgang. De stroom blijft constant in één richting, wat betekent dat de boog blijft branden tenzij hij actief wordt onderbroken door een sterker mechanisme.

Gevolg: AC-automaten zijn vaak niet in staat de boog bij DC te doven, waardoor er brandgevaar of beschadiging ontstaat.

2. Contactmechanisme en afstanden

AC-automaten zijn gebouwd met kortere schakelafstanden tussen de contacten, omdat de boog vanzelf dooft bij nuldoorgang.

DC-automaten hebben grotere contactafstanden, speciale magnetische blussystemen of booggeleiders die helpen om de boog actief te doven.

Gevolg: Bij DC kunnen de contacten in een AC-automaat vastplakken of verbranden.

3. Thermisch-magnetische beveiliging anders afgesteld

De karakteristieken van stroomonderbreking (zoals tijd vs. stroomsterkte) verschillen bij AC en DC. Automatische zekeringen gebruiken:

Thermisch element (voor langdurige overstroom)

Magnetisch element (voor kortsluiting)

Bij DC kunnen de magnetische velden anders werken, waardoor de uitschakelkarakteristieken niet meer kloppen.

4. Nominale spanning en polariteit

Veel AC-automaten zijn slechts getest/gecertificeerd tot een bepaalde wisselspanning (bijv. 230/400V AC).

DC-spanningen gedragen zich anders, en een automaat moet daar expliciet voor gecertificeerd zijn.

Soms kan de polariteit bij DC ook uitmaken — iets waarmee AC-automaten geen rekening houden.

Of het in de praktijk verschil maakt? Denk ook aan wat de verzekering zal doen in geval van een brandje!

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 24 Sep 2025, 20:01

Chat GPT, helaas wat moet je ermee ? ben van de generatie die daar totaal niets mee kan. zie foto hier boven, die blauwe kastje geven toch wel direct aan waar dit gemonteerd zit.
henkvd
Beheerder

info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2025, 20:18

Is die foto het bewijs dat door profs AC 230v automaten gebruikt worden voor DC 12v? Ik kan het er niet uit afleiden, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk. Je hebt ook zwakstroom DC automaten voor ISO rail https://www.conrad.nl/nl/p/cbi-electric ... W7EALw_wcB
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra