Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Amersfow » 23 Sep 2025, 11:41

Inderdaad super handige pompjes (ik gebruikte hem ook voor auto's van de kinderen die te beroerd zijn een kleine beurt bij de garage te laten doen; kun je de carterdop en ring lekker laten zitten). Je vaste carterpomp is het messing ding rechts naast je luchtfilter. Op het uitlaatje een slang met slangenklem zetten, dat in een leeg olieblik laten lopen en het messing pompje op en neer halen. (Als er heel weinig olie komt, doet die het niet meer goed en kun je het Ali pompje gebruiken).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 23 Sep 2025, 11:50

Budget-DIY schreef:Lijkt me inderdaad een OM 636, is de verkoper niet eerlijk geweest over de motor die erin lag. Is natuurlijk wel jammer.

Zit er bij jou ergens ook nog een optie ,dat de verkoper zelf in de veronderstelling was ,of het zelf ook gekocht heeft met een OM616 ,en dus niet beter wist dat zijn OM616 een OM636 was?
Daar komt bij dat een koper van een object zelf op onderzoek moet gaan ( op internet is veel te vinden, deze site kon je ook vinden) of alle gegevens die een verkoper verstrekt ook daadwerkelijk kloppen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 23 Sep 2025, 12:12

Renegade schreef:Zit er bij jou ergens ook nog een optie ,dat de verkoper zelf in de veronderstelling was ,of het zelf ook gekocht heeft met een OM616 ,en dus niet beter wist dat zijn OM616 een OM636 was?
Daar komt bij dat een koper van een object zelf op onderzoek moet gaan ( op internet is veel te vinden, deze site kon je ook vinden) of alle gegevens die een verkoper verstrekt ook daadwerkelijk kloppen.

Ja en nee. Verkoper had duidelijk veel meer ervaring en kennis met boten. Had in het verleden vaker handeltjes gehad met boten. Heeft o.a. ook de tank leeg gehaald ivm rommel erin waardoor de motor niet meer werkte. Ook heeft hij "de startmotor vervangen". De verschillen tussen een OM 616 en 636, zijn best wel duidelijk.

Ja, ik had ook veel beter kunnen opletten en alles kunnen controleren. Ik had ook kunnen kijken hoeveel ramen er van 1 of ander plexiglas waren gemaakt, en welke van echt glas. En hoe de staat van het echte glas was. Ik had ook het halve interieur eruit kunnen halen, om de romp van binnen beter te controleren. Had ook kunnen controleren of alle stopcontacten wel werkten. Of dat de (auto)radio het deed. Had ook de boot uit het water kunnen laten tillen voor een inspectie.

Het maakt mij niet heel veel uit dat er een andere motor in zit, dan was verteld. Ik vind het belangrijker dat hij zuinig is, en dat hij het doet. En gezien de prijs die ik heb betaald voor de (voor mij droom)boot: moet je soms gewoon je ogen een beetje dicht knijpen.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor chaea » 23 Sep 2025, 12:48

Hlet is fijn voor jou dat het jouw droombootje is, de verkeerde motorinfo ten spijt. Ik maak me meer zorgen om de toekomstige eigenaar.

Een boot kost geld, de term koop een boot en je werkt je dood is geen leugen. Ik vermaak me prima met je verhalen en eigenwijsheid hoor en gun je je "gepruts" volledig, voor op het forum is dit ook waardevol voor toekomstige booteigenaren om ze te wijzen op hoe iets niet moet.

Voor jou werkt het en dat is voor mij prima, blijf vooral posten.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Renegade » 23 Sep 2025, 13:27

Budget-DIY schreef:Het maakt mij niet heel veel uit dat er een andere motor in zit, dan was verteld. Ik vind het belangrijker dat hij zuinig is, en dat hij het doet. En gezien de prijs die ik heb betaald voor de (voor mij droom)boot: moet je soms gewoon je ogen een beetje dicht knijpen.

Even een vraag t.a.v. een verzekering.
Heb je voor deze boot ook een verzekering (minimaal WA) afgesloten?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 23 Sep 2025, 14:13

Renegade schreef:Even een vraag t.a.v. een verzekering.
Heb je voor deze boot ook een verzekering (minimaal WA) afgesloten?

In de haven waar ik lig, is minimaal WA verplicht. Gezien de huidige waarde van de boot, en wat eerdere eigenaars al wel niet geknutseld hebben, lijkt me meer niet nodig. Daarnaast ben ik ook een beginnend vaarder met dit formaat boot.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Budget-DIY » 04 Okt 2025, 15:08

Kleine update: vooruitgang is enorm traag. Met de nodige moeite heb ik het grote achter raam de middelste cabine weten te vervangen. Heb metaal mooi op maat gemaakt en in de lasbare primer gedaan. Dit moet aan de boot worden gelast, zodat ik daar het nieuwe interieur voor de slaap cabine aan vast kan bouten. Kwam erachter dat m'n inverter m'n goedkope lasapparaat niet aan kan. Walstroom zekering sprong ook direct. Dus zit (zat?) ik met een stevig probleem.

Heb veel zitten uitzoeken hoe de electra in m'n boot aangesloten is, en wat de capaciteit en opties zijn. Ben er nu vrij zeker van dat ik de 1 kw inverter van m'n fiets kan gaan aansluiten op de inverter van m'n boot. 1 kw via m'n fiets omvormer, 1.6+ kw via de boot omvormer: kom ik op 2.6+ kw uit. Terwijl m'n lasapparaat 2400 watt maximaal zou vragen. Moest alleen nog een kastje bestellen om de boot inverter gesschikt te maken, en die is vandaag geleverd.

Heb trouwens ook nog gekeken of ik m'n huidige "nieuwe" chineese 220v generator kon repareren en testen. Dit lijkt redelijk gelukt. Moet de voltage regulator nog even beter afstellen, omdat ik er nu maar 210 volt uit krijg. Maar omdat deze generator 2400 watt produceert, versprijd over 3 groepen, is deze generator best wel nutteloos voor mij. (3x 800 watt, en niet 1x 2400 watt belasting mogelijk)

Via marktplaats heb ik een "defecte" generator gevonden. Toen deze generator nieuw was, kon hij tot 2.2 kw aan stroom produceren, op 1 stopcontact. Verkoper gaf aan dat de motor niet meer wou starten. Ik hoop dat het gewoon een gevalletje is van carburateur schoon maken. Maar worst-case zet ik de zo goed als nieuwe 6.5 pk motor van m'n huidige generator erop. (deze motor heeft nog geen 30 minuten gedraait, en heeft electrische start) Mocht m'n electrische fiets inverter te weinig boost geven, dan kan ik deze generator er voor zetten, met een totaal vermogen (met boot inverter) van ruim 3.8 kw. (meende dat de boot omvormer gelimiteerd is tot 16A)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor chaea » 04 Okt 2025, 16:36

Tja wat had je verwacht van een walstroomaansluiting.

En een lasapparaat of het nu een inverter of trafo is heeft een hoge piekspanning, zelfs in de klusloods van onze haven moest ik meermaals naar de meterkast.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Budget-DIY » 05 Okt 2025, 09:42

chaea schreef:Tja wat had je verwacht van een walstroomaansluiting.

En een lasapparaat of het nu een inverter of trafo is heeft een hoge piekspanning, zelfs in de klusloods van onze haven moest ik meermaals naar de meterkast.

Ik had inderdaad lage verwachtingen van de walstroom aansluiting. Daarom probeerde ik het ook eerst met de inverter aan boord van m'n boot. Die doet volgens mij meer dan de (gedeelde) wal aansluiting. Maar door inverter A aan te sluiten op inverter B, denk ik dat er wel genoeg watt is.

Weer is vandaag helaas niet droog. En de inverter voor m'n zelfbouw e-bike is niet tegen regenwater te beschermen. Kan het helaas dus niet testen vandaag. Kan vandaag dus niet echt veel doen, al ga ik misschien nog wel naar de boot om wat dingen op te halen en te wijzigen.

(een vorige eigenaar was blijkbaar halverwege met een electra upgrade, met erg onlogische keuzes. Zo hebben ze een Xenteq power transfer switch geplaatst, tussen de walstroom aansluiting en de inverter. Maar de 2e aansluiting om iets te switchen, niet gebruikt. Zie ook niet in wat er te switchen zou zijn, naar de inverter toe. Dus die ga ik er tussen uit halen, en op Marktplaats zetten)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor henkvd » 05 Okt 2025, 09:56

Budget-DIY schreef: inverter A aan te sluiten op inverter B

Heb het idee dat dit niet goed gaat, heet zo iets als synchroon lopen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten