Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Renegade » 19 Sep 2025, 11:53

Budget-DIY schreef:De ramen die ik ga maken, krijgen een standaard aluminium frame. Hier ga ik gewoon niet gehard glas voor gebruiken. Dus geen gehard of veiligheids glas. Er zitten momenteel 7 lelijke plexiglas ramen in. (en 2 vol met metaal wegens flexen) Het weer zit erin, zit vol met kleine krasjes en bij sommige stukjes heeft een vorige eigenaar er zelfs met verf op zitten knoeien. Ik ben mij er van bewust dat dit niet het ideale glas is. En dat ik ook het risico loop dat het glas op een dag spontaan scheurt. Ik maak me echter niet druk om eventuele grote glas scherven die kunnen gaan prikken, zoals bij auto's: die hoge snelheden ga ik niet halen.

Het is onverstandig om gewoon huis en tuin glas te gebruiken in een boot.
Een boot is van staal,dat zet uit bij warmte en krimpt weer bij kou.
Dat "werkt" dus de ganse tijd.
Daar kan geen gewoon glas in.
Dat krijg je ook niet in een raamrubber , laat staan of je de pees er nog goed in krijgt zonder glasbreuk.
Niet voor niks hebben ze daar gehard glas voor uitgevonden.
Je kunt als alternatief wel lexaan nemen.
Dat noemen ze ook wel polycarbonaat glas.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Sep 2025, 12:02

Amersfow schreef:Ik vroeg het aan de TS. Er zijn minstens 6 definities van flex. Maar laat maar :D

In TS zijn context "vol met metaal wegens flexen" bedoeld hij ermee, dat bij gebruik van een haakse slijper( flex) er hete slijpstaal deeljes wegvliegen die zich in het plexiglas boren,als dat gebeurd in de buurt van plexiglas.
De andere 5 definities ken ik niet.
Welke zijn dat :?:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 12:12

Renegade schreef:In TS zijn context "vol met metaal wegens flexen" bedoeld hij ermee, dat bij gebruik van een haakse slijper( flex) er hete slijpstaal deeljes wegvliegen die zich in het plexiglas boren,als dat gebeurd in de buurt van plexiglas.

Dit kan helaas ook gebeuren met echt glas. 2 ramen van echt glas zitten vol met deze stukjes metaal. Voor het mooie wil ik die ramen dus ook gaan vervangen.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 12:21

Renegade schreef:Het is onverstandig om gewoon huis en tuin glas te gebruiken in een boot.
Een boot is van staal,dat zet uit bij warmte en krimpt weer bij kou.
Dat "werkt" dus de ganse tijd.
Daar kan geen gewoon glas in.

Tijdens m'n zoektocht naar gratis glas, kom ik ook zat "stal ramen" tegen. Deze zitten ook bijna altijd in (giet?)ijzeren frames. En ja, soms barst zo'n raampje. Ik weet dat het niet optimaal is.

Renegade schreef:Dat krijg je ook niet in een raamrubber , laat staan of je de pees er nog goed in krijgt zonder glasbreuk.
Niet voor niks hebben ze daar gehard glas voor uitgevonden.

Dan ben ik toch wel heel blij dat ik geen raamrubbers heb. Zoals ik eerder benoemde, heb ik aluminium lijsten rondom de ramen zitten. Raampjes een mm of 2 kleiner maken dan wat er nu in zit, extra dikke laag kit er tussen die flexibel blijf, aluminium lijsten niet te strak vast schroeven en ik zie het wel. Meld me wel wanneer alle ramen eruit gesprongen zijn.

Renegade schreef:Je kunt als alternatief wel lexaan nemen.
Dat noemen ze ook wel polycarbonaat glas.

En dat is helaas flink duur. Rond de 1000 euro (of misschien zelfs wel het dubbele?) uitgeven voor nieuwe ramen past gewoon niet in m'n budget. Af en toe een gebarsten raampje vervangen met gratis glas: dat gaat wel lukken.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 20:18

Net terug van een ~30 km fietstochtje. Heb zojuist 2 als-nieuw matrassen weten op te halen. 200x70x25 cm, 1 of andere "platinum" editie. Via Marktplaats gevonden/gekregen van een ouder echtpaar dat ze gebruikten voor een logeerkamer voor de kleinkinderen. Kleinkinderen kwamen veel te weinig logeren, dus weg ermee. Ze kwamen zelfs met de oorspronkelijke plastic transport zakken, ideaal voor in de opslag.

Het is nog even afwachten of de verkoper nog gaat reageren, maar ik heb in principe voor morgen nog een ophaal afspraak (nog zonder adres) staan, voor een heel groot dubbel glas raam. Als dat nog door gaat, kan ik daar zeker wel 4 bootramen uit halen. Moet er alleen nog even een bok voor maken, raam is te breed om plat op m'n kar te liggen.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor chaea » 19 Sep 2025, 20:33

Wat moet ik mij voorstellen met dat dubbelglas raam? Ga je delen als enkel gebruiken?

Ik snap sowieso niet dat je gewoon glas in een boot zet, gebruik dan plexiglas met uv bescherming, heb ik ook als ze zijramen in de kajuit. Kost geen drol en veel veiliger.

Ik ben echt wel van budgeteren en oplossingen zoeken maar als ik eerlijk je verhaal lees lijkt het een beetje houtje touwtje.
Jouw feestje natuurlijk.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Budget-DIY » 19 Sep 2025, 20:56

chaea schreef:Wat moet ik mij voorstellen met dat dubbelglas raam? Ga je delen als enkel gebruiken?

Dat is inderdaad het idee. Met een gewone flex schijf de ramen van elkaar halen. Het huidige verweerde en lelijke plexiglas als mal gebruiken. En dan de vormen uitsnijden met een handmatige glas snijder en een speciale flex schijf voor de rondingen.

chaea schreef:Jouw feestje natuurlijk.

Yupyup. Mijn feestje, en mijn lege beurs. Als gewoon glas niet lijkt te werken, meld ik het!
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2025, 23:01

Met een beetje scherpe glassnijder kun je prima rondingen maken. Heb je geen flex voor nodig. Ff oefenen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 20 Sep 2025, 23:40

Weet je zeker dat het een om616 is, het dashboard is een orginele van een om636 van rond 1970 deze werden door de agam geleverd
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Sep 2025, 01:30

sogna mi schreef:Weet je zeker dat het een om616 is, het dashboard is een orginele van een om636 van rond 1970 deze werden door de agam geleverd

Je hebt gelijk, het is een OM636 van +/- 1960, maar dat weet en ziet de sukkel niet !
Afbeelding
Maar daar heeft hij ook nu helemaal geen tijd voor, hij is nu veel te druk met zijn slijptol, ramen te snijden !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten