Dit is GEEN paid promotion, en ik heb helemaal geen financieel (of ander) gewin!
Door de aanschaf van een varende projectboot heb ik al m'n "vaste lasten" tegen het licht gehouden. Ik betaalde ongeveer 50 euro per maand voor een vaste internet aansluiting via het telefoonkabel netwerk. Had hier 100 mbit download, 30 mbit upload. Wist dat ik goedkoper kon, en nu was het dan toch wel tijd.
Toen ik ging zoeken naar een goedkoper abbonement, keek ik voor de gein ook naar de prijzen voor internet via een dongle. Dan heb je internet via het mobiele telefonie netwerk. In het verleden waren de providers hier niet blij mee, en was het vaak zelfs niet toegestaan om je (telefoon) sim kaart in een dongle te stoppen.
Blijkt dat er een nieuw soort abbonement is via Odido (voorheen o.a. Tele2?). "Klik en klaar" ofzo. Voor maar 25 euro per maand krijg je een draadloos/mobiel internet modem. Dit internet werkt via hun eigen 5G mobiele telefonie netwerk. Je krijgt altijd de maximaal haalbare snelheid (hun marketing woorden), waarbij het internet misschien minder snel is wanneer het erg druk op hun netwerk is. Met mobiele telefonie internet heeft "onbeperkt internet" vaak addertjes onder het gras. Maar omdat dit "mobiele" internet bedoelt is als vervanging voor een vaste kabel aansluiting, zijn er eigenlijk geen addertjes te vinden. Datalimiet is ingesteld op 2 terrabyte per maand, wat voor vrijwel alle consumenten bij normaal gebruik, een limiet is dat je nooit haalt. Als je wel dit datalimiet zou aantikken, kun je het (weet niet precies hoe) het limiet voor die ene maand gewoon verhogen.
Het modem is ongeveer het formaat van een groot (2 liter) pak melk. Het modem heeft 2 ethernet (in huis bekabeld) aansluitingen. Heb zelf 2 mobiele telefoons op het wifi netwerk aangesloten, en ongeveer 15 "smart devices". Op m'n telefoon via een Wifi verbinding in mijn huis 250 mbit download en 45 mbit upload behaald. (in een stad in Friesland met "groene dekking", ze hebben een dekkingskaart) Onder op het modem op de sticker staat een "power rating" van 15v/3A (dus worst-case scenario 45 watt).
Dit internet is bedoelt als vervanging voor een vaste internet aansluiting, in je woning. Maar het werkt natuurlijk overal waar er 5G dekking van Odido is. Wanneer ik nu naar m'n boot ga om te knutselen, gaat m'n modem onder de arm mee. Daar plug ik hem gewoon in op de 220v aan boord, en ik heb mobiel, "super snel" en vooral onbeperkt internet op alle electronica dat ik mee neem.
Leek me dus wel handig om ook hier te vermelden.
*PS: aldus de verkoop medewerker die ik in-persoon sprak, is dit een "speciale sim kaart", die niet in telefoons werkt.