Ik laat binnenkort een monteur wat werkzaamheden uitvoeren aan de motor van mijn boot.
Onder andere heb ik gevraagd om de klepspeling te controleren en zonodig de klepppen te stellen.
Ik heb de boot nu zelf 8 jaar en ik heb geen idee of de kleppen ooit gesteld zijn.
Maar mijn monteur zegt daarover het volgende:
"Als de motor verder prima draait en er zitten geen rare geluiden in welke naar de kleppen/ klepspeling zouden kunnen leiden dan zou ik het laten voor wat het is.
Kleppen stellen wordt doorgaans alleen gedaan wanneer de cilinderkop is vervangen en alles opnieuw is gemonteerd."
Toch graag een second opinion daarover.
Ps De monteur is niet een "mannetje", het bedrijf (eenmanszaak) bestaat al langer. Vroeger met een compagnon en sinds een aantal jaar voor zichzelf. Representatief met een mooie grote vrij nieuwe bus.
Ik weet dat dit allemaal niets zegt, maar gewoon om jullie een beetje een beeld te geven. Deze man heeft voor mij dit jaar al een aantal keer wat klusjes gedaan en ik ben zeer tevreden over hem. Belangrijkste is dat hij in zijn schema altijd wat gaten vrij houd zodat hij eigenlijk altijd, ook nu in het hoogseizoen, wel wat tijd heeft.