Nanni 4.85

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Nanni 4.85

Berichtdoor Philip V » 24 Jul 2025, 07:34

Goedemorgen, zojuist aangemeld als lid van dit watersport forum, lees regelmatig mee over motorische vraagstukken, nu ik zelf een technische vraag hebt, zou ik graag gebruik willen maken van de kennis die er op dit forum is, om te bekijken wat mogelijk het antwoord is op mijn vraag. Ik zal mij even kort voorstellen, mijn naam ik Philip, ben in het bezit van een Vedette 12.30 met een Nanni 4.85 Een zeer prettig schip met uitstekende vaareigenschappen en technisch goed uitgerust. Als ik mijn motor wil starten, sleutel een kwartslag draaien om contact aan te zetten, daarna de knop indrukken om te starten, weigert soms de startmotor terwijl ik wel de relais hoor die aan de (start)motor zitten, wat zou dit kunnen zijn ?
Philip V

ligplaats: Zuid Holland
info: Vedette 12.30 bj 2014 met Nanni 4.85

Re: Nanni 4.85

Berichtdoor Pieterse » 24 Jul 2025, 07:40

Goedemorgen Philip V,

Van harte welkom op het forum. Ik zie dat je schip is van 2014, is intussen de startaccu al een keer vervangen?
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Philip V » 24 Jul 2025, 08:06

Goedemorgen heer Pieterse, dank voor uw reactie, startaccu in april jl vervangen, voor dat deze vervangen werd, deed zich het zelfde probleem al voor. Het kan ook gebeuren dat het wel in een keer werkt en dan start hij top. Het is ook geen probleem van te lage spanning of te weinig vermogen in de accu, wanneer hij normaal werkt hoor en merk je ook dat er meer dan voldoende kracht is om de startmotor rond te laten gaan en is het starten/lopen. Ik denk zelf aan het relais op de startmotor. Er is mij vertelt dat er 2 relais opzitten, zodat er niet te veel kracht/stroom op 1 relais komt en alles heel blijft. Dit laatste is mij vertelt en weet niet of dat ik het nu juist formuleert
Philip V

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jul 2025, 09:53

Philip V schreef: Er is mij vertelt dat er 2 relais opzitten, zodat er niet te veel kracht/stroom op 1 relais komt en alles heel blijft. Dit laatste is mij vertelt en weet niet of dat ik het nu juist formuleert

Denk het niet ! Op de startmotor bevindt zich 1 relais , dat doormiddel van aantrekken, eerst een mechanische tandwiel verbinding met het vliegwiel maakt, en vervolgens de hoofdstroom van de startmotor doorverbindt.
Als er in het eerste gedeelte een hapering ontstaat, gaat het 2de nooit plaats vinden !
In de stuurstroom vanaf het contactslot zou zich nog een klein relais kunnen bevinden, ter ontlasting van deze schakelaar en de daarop volgende bedrading.
Het is simpel vast te stellen in welk gedeelte de hapering zich voordoet, door b.v. met een schroevendraaier een moment doorverbinding te maken met de dikke B+ en het stuurstroom contact op de startmotor !
Doet de startmotor het nu naar behoren, dan dient in het stuurstoom gedeelte gezocht worden.
Je kan er ook altijd iemand bij halen die er verstand van heeft, je wisseling van je vorige startmotor heeft ook geld gekost (en niets opgeleverd)!
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Philip V » 24 Jul 2025, 18:34

Goedenavond heer Wolf1,
Dank voor uw reactie, ik denk dat ik er idd iemand bij gaat halen die kennis van zaken heeft en zal uw bericht hierin meenemen. Ter correctie, startaccu is vervangen, niet de startmotor. Mvr gr Philip
Philip V

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard