Heb ik het goed begrepen dat 20m + schepen om de X jaar het CVO moeten laten hernieuwen?
Op de rijn mag je tot 20meter zonder ‘sport’ patent varen?
Zijn er nog bijzondere uitrustingseisen voor 20m + schepen?
Ik heb de indruk dat 20m plus voor al veel keuringsgedoe geeft. Goed onderhoud zal ik zeker (laten) doen aangezien ik twee linkerhanden heb.
En, een schip van 20m plus is natuurlijk wat lastiger te hanteren.
Ik ben weer even achter ‘wat ruimere’ ligplaatsen aangegaan. Dat is knap lastig. Zeker als je ook nog op de boot wil overnachten (niet semi-permanent overigens).
Iemand nog tips waar er mogelijk geschikte ligplaatsen zijn?
Omdat nieuw laten bouwen binnen een jaar niet mogelijk is betekent dat een gebruikt schip aanschaffen. Ik realiseer me dat het schip vervolgens laten aanpassen aan mijn wensen mbt langdurig verblijf ook nog een uitdaging zal zijn. Voldoende electriciteit, verwarming, water en een ‘lozingsvrije’ zwartwater voorziening om er maar een paar te noemen.
Vanochtend met iemand mogen mee varen op een wat zgn snel schip. Best leuk, alleen had ik het gevoel dat ik met een kurk aan het varen was bij een lagere snelheid (bv 3-4 knopen). Maar dat kan verbeelding zijn.
Ik had vorig jaar een mooie tocht in het buitenland gemaakt op een motorcaramaran. Interssant van dat ding was dat ie een kleine diepgang had. Wel errrggg breed….
Het ontwerp was (hoorde ik zo juist) Bruce Roberts. Verrassend, aangezien dit schip perfect was afgewerkt. Die schepen die ik tot nu van BR gezien heb waren, ondanks de goede bedoelingen, matig afgewerkt. Niveau ‘2 jaar figuurzaag club’. Ook bij de zeewaardigheid grote vraagtekens. Maar die catamaran was dat dus wel.
Of een catamaran in NL een goed idee is heb ik mijn twijfels over.
Wat zijn de ervaringen met (de ontwerpen van) Bruce Roberts die gebouwd zijn door een goede (Nederlandse) werf?
Volgende week maar eens zoeken naar schepen van ‘recente datum’ die enigszins aan mijn eisen voldoen en beschikbaar.
(en waar je niet 2x de staatsloterij voor gewonnen hoeft te hebben).