Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Re: Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Berichtdoor Stootwil » 19 Jul 2025, 18:56

Heb ik het goed begrepen dat 20m + schepen om de X jaar het CVO moeten laten hernieuwen?
Op de rijn mag je tot 20meter zonder ‘sport’ patent varen?
Zijn er nog bijzondere uitrustingseisen voor 20m + schepen?

Ik heb de indruk dat 20m plus voor al veel keuringsgedoe geeft. Goed onderhoud zal ik zeker (laten) doen aangezien ik twee linkerhanden heb.
En, een schip van 20m plus is natuurlijk wat lastiger te hanteren.
Ik ben weer even achter ‘wat ruimere’ ligplaatsen aangegaan. Dat is knap lastig. Zeker als je ook nog op de boot wil overnachten (niet semi-permanent overigens).
Iemand nog tips waar er mogelijk geschikte ligplaatsen zijn?

Omdat nieuw laten bouwen binnen een jaar niet mogelijk is betekent dat een gebruikt schip aanschaffen. Ik realiseer me dat het schip vervolgens laten aanpassen aan mijn wensen mbt langdurig verblijf ook nog een uitdaging zal zijn. Voldoende electriciteit, verwarming, water en een ‘lozingsvrije’ zwartwater voorziening om er maar een paar te noemen.

Vanochtend met iemand mogen mee varen op een wat zgn snel schip. Best leuk, alleen had ik het gevoel dat ik met een kurk aan het varen was bij een lagere snelheid (bv 3-4 knopen). Maar dat kan verbeelding zijn.
Ik had vorig jaar een mooie tocht in het buitenland gemaakt op een motorcaramaran. Interssant van dat ding was dat ie een kleine diepgang had. Wel errrggg breed….
Het ontwerp was (hoorde ik zo juist) Bruce Roberts. Verrassend, aangezien dit schip perfect was afgewerkt. Die schepen die ik tot nu van BR gezien heb waren, ondanks de goede bedoelingen, matig afgewerkt. Niveau ‘2 jaar figuurzaag club’. Ook bij de zeewaardigheid grote vraagtekens. Maar die catamaran was dat dus wel.
Of een catamaran in NL een goed idee is heb ik mijn twijfels over.
Wat zijn de ervaringen met (de ontwerpen van) Bruce Roberts die gebouwd zijn door een goede (Nederlandse) werf?

Volgende week maar eens zoeken naar schepen van ‘recente datum’ die enigszins aan mijn eisen voldoen en beschikbaar.
(en waar je niet 2x de staatsloterij voor gewonnen hoeft te hebben).
Stootwil

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Jul 2025, 22:10

Nou Wolf, moet jij maar eens een luxe motor proberen te bouwen met platen die maar 1 kant op gebogen zijn. Rare doos zal dat worden ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 20 Jul 2025, 08:48

echte werven kunnen de platen stanzen in welke vorm dan ook met walsen kan men ook vele vormen krijgen dus niet altijd maar recht toe recht aan .
maar ja dan moet je wel een echt werf hebben en just op dat soort werf heb ik veel geleerd in die 2 lange winters .
googel maar eens teun vd beld scheepsbouw helaas al lang verdwenen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jul 2025, 08:59

Amersfow schreef:Nou Wolf, moet jij maar eens een luxe motor proberen te bouwen met platen die maar 1 kant op gebogen zijn. Rare doos zal dat worden ;-)

De K nog steeds niet gevonden, nog even door zoeken, Jij noemt het letters eten, schepen bouw je met je handen, daar snap jij dus niets van en de wals die je noemt is een "Engels wiel" ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 20 Jul 2025, 10:14

Wij hebben het thuis wellicht te goed, ik vind het op een boot toch altijd een beetje behelpen. Ook met de 14,5 m tjalk. Thuis voelt zoveel comfortabeler. Mooie ambitie om ook op een boot het thuisgevoel te krijgen.

Met boten achter het huis hoef ik niets te missen. Lekker op het achterdek genieten van weer en het bootjes gewoel.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jul 2025, 10:38

Amersfow schreef:Wij hebben het thuis wellicht te goed, ik vind het op een boot toch altijd een beetje behelpen. Ook met de 14,5 m tjalk. Thuis voelt zoveel comfortabeler. Mooie ambitie om ook op een boot het thuisgevoel te krijgen.

Met boten achter het huis hoef ik niets te missen. Lekker op het achterdek genieten van weer en het bootjes gewoel.

Wij noemen dat Yuppen gedrag ! Voel me helemaal thuis op 40m² tegen een prachtig gratis steiger aan "Somme" kan ik je blij maken met een foto, of het recept van diner gisteravond ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 20 Jul 2025, 11:46

Amersfow schreef:Wij hebben het thuis wellicht te goed, ik vind het op een boot toch altijd een beetje behelpen. Ook met de 14,5 m tjalk. Thuis voelt zoveel comfortabeler. Mooie ambitie om ook op een boot het thuisgevoel te krijgen.

Daarom hebben wij uiteindelijk na 40 jaar een motorsailor met comfortabele stuurhut. Als we niet meer kunnen zeilen: mast er af en verder als motorboot. Als wij met shit weer ergens (voor anker) liggen, dat zijn we blij dat we toch het juiste bootje hebben. Terwijl dan iedereen diep in de roef of kajuit verborgen zit.
Kortom, we vermaken ons prima aan boord, ook met slecht weer.

Vaar als de motorboot tijd ooit aanbreekt: Berlijn en Polen en Oostzee staan op de planning. (bij leven engezondheid)
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor Amersfow » 20 Jul 2025, 11:51

Hoe zit je met je diepte? Ik heb weleens verlekkerd naar zo'n goedkope Bavaria 48 gekeken, wat een slimme indeling. Maar 1,80m steken beperkt je vaargebied fors.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 20 Jul 2025, 12:03

Amersfow schreef:Hoe zit je met je diepte? Ik heb weleens verlekkerd naar zo'n goedkope Bavaria 48 gekeken, wat een slimme indeling. Maar 1,80m steken beperkt je vaargebied fors.

100cm (kimkielen), maar met ons en onze zooi wel 110cm :lol:
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor Amersfow » 20 Jul 2025, 12:12

Das wel acceptabel. Motorsailors zijn heel fraai. (Wat mij tegenviel van zeilboten is toch veel slingeren, zelfs bij aan de wind varen. Ik had verwacht dat zoon boot op zee altijd op een oor blijft. maar dat blijkt niet zo te zijn. Wellicht bij variabele wind en de golven die toch van alle kanten komen).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips