advies voor AIS gevraagd

communicatie en navigatie apparatuur

Re: advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor jkb » 13 Jul 2025, 16:29

Je vroeg o.a. ook of je Navionics ook op de iPad kan gebruiken. In principe niet. Maar mijn Raymarine Axiom 9 heeft wel een remote app waarmee je dan wel weer Navionics op je iPad ziet en kunt bedienen. Op mijn iPad heb ik nog Boating, volgens mij hetzelfde als Navionics. Die heb ik alleen omdat je dan Navionics via Boating kunt kaart-updaten, zonder het SD kaartje uit de plotter te hoeven halen. Verder heb ik een Emtrack B921 via een N2K Micro-C Mini Netwerk kabel op de Raymarine met een aparte AiS antenne op de EM Track. Jammer dat de Waterkaartenapp niet op de Raymarine Axiom draait. Dus toch een iPad erbij met een ventilator of een witte doek voor de koeling.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 13 Jul 2025, 17:02

Ik heb een zonnekap over mijn simpele Lenovo tablet. Afgelopen weken best zon en warmte gehad, maar geen centje pijn. (En gaf met onbeperkt internet ook steeds wifi in de hele boot, geen last van de kooi van Faraday). Hoefde me niet te ergeren aan haven "wifi".
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 18 Jul 2025, 07:02

Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2025, 09:51

Amersfow schreef:Hier staat ook eea.
Een bevestiging van wat je reeds verteld was !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 19 Jul 2025, 15:18

Goedendag forumleden,

Ik zit met stijgende verbazing allerlei beweringen en meningen te lezen aangaande AIS. Ik ben werkzaam in de AIS infrastructuur, zowel offshore als op land, tevens betrokken bij ontwikkeling van diverse AIS apparatuur. Kortom het is mijn boterham als ILT erkend AIS Surveyor.
Eerst maar wat feiten en kennis om alle onzin uit te bannen:
- Klasse-B CSTDMA (2Watt) zend elke 30 seconden als er ruimte is en als het voldoende snelheid maakt.
- Klasse-B SOTDMA (5Watt) zend naar gelang de snelheid vaker uit en overlegd dit met andere AIS toestellen.
- Klasse-A SOTDMA (12,5Watt) zend naar gelang de snelheid vaker en overlegd dit met andere AIS toestellen.
- Er bestaan wel walstaions van Rijkswaterstaat die AIS uitzenden, 29 op de Noordzee en pakweg 80 in het binnenland. Deze ontvangen de schepen uitsluitend voor Rijkswaterstaat en niet voor internet. De uitzendingen zijn op de elektronische kaart zichtbaar als een vierkantje. (OpenCPN).
- Vrijwel Alle AIS op internet is nep of fake, onbetrouwbaar en onzin. De data hiervoor wordt door hobbyisten aangeleverd, zolang hun computer aan staat. ieder computer harrie kan van alles toevoegen wat niet bestaat. Ik heb hier van de afgelopen 20 jaar veel voorbeelden van.

Voorlopig maar even zo.

Helaas heb ik nog niet ontdekt hoe ik plaatjes of bestanden kan toevoege.
Laatst gewijzigd door Calidris op 19 Jul 2025, 17:04, in totaal 2 keer gewijzigd.
https://youtube.com/shorts/P1ktSYR6U4M

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Dirty Herrie Lister CS 1/6

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jul 2025, 15:31

Mensen met verstand ergens van, zijn we altijd blij mee, van harte Welkom !
In JPG. aanleveren !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 19 Jul 2025, 15:59

Hé hé, eindelijk heel wat aannames de wereld uit, bedankt!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 19 Jul 2025, 17:00

Wolf1 schreef:[color=#0000FF][i][size=110]Mensen met verstand ergens van, zijn we altijd blij mee, van harte Welkom !
In JPG. aanleveren !
Gr. Wolf1

Dank voor je verwijzing, ik snap de insteek voor dit forum, maar dat gaan we dus niet doen wegens onverenigbare privacy statements van Imgur.

Als iemand meer wil lezen of weten over AIS dan stuurt die maar een PM.

Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Jul 2025, 19:04

Dank voor dit (deels) heldere verhaal . . .

Deels, want ik ben nieuwsgierig naar:
Calidris schreef:- Er bestaan wel walstaions van Rijkswaterstaat die AIS uitzenden, 29 op de Noordzee en pakweg 80 in het binnenland. Deze ontvangen de schepen uitsluitend voor Rijkswaterstaat en niet voor internet. De uitzendingen zijn op de elektronische kaart zichtbaar als een vierkantje. (OpenCPN).

Wat zenden die dan uit?
- Hun eigen positie (bv van een platform oid)
- Zijn het relay-zenders die de berichten van schepen er om heen versterkt uitzenden? (zoals sluizen dat ook wel eens doen met het semi-duplex kanaal en zoals ze dat ook voor kanaal 10 doen op de Rijn in de buurt van de Loreley)
- Alleen ontvangers om posities door te geven aan VTS posten ivm afstanden

Calidris schreef:- Vrijwel Alle AIS op internet is nep of fake, onbetrouwbaar en onzin. De data hiervoor wordt door hobbyisten aangeleverd, zolang hun computer aan staat. ieder computer harrie kan van alles toevoegen wat niet bestaat. Ik heb hier van de afgelopen 20 jaar veel voorbeelden van.

Dar is ook wat ik eerder stelde, maar door anderen met kracht werd ontkend.
En dat het onbetrouwbaar is, heb ik zelf ook al een aantal malen ervaren waarbij ik op plekken lag waar ik nooit geweest ben en soms niet eens kán komen.
Zit er een CRC op dit uitgezonden berichten?
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 19 Jul 2025, 19:23

Hier staat uitgebreide informatie over het AIS systeem:
https://zeilersforum.nl/index.php/downl ... o-versie-9

De laatste versie is versie 12, maar die staat daar nog niet.

Wal stations:
AIS walstations zijn géén relaiszender! Ze kunnen een bepaald punt of object markeren, maar dienen hoofdzakelijk als atoomklok voor overige schepen. De uitzendingen zijn eigenlijk overbodig, maar ze doen het wel elke 4 seconden. Het zijn eigenlijk allemaal luisterposten voor Rijkswaterstaat en havenbedrijven. Een walstation kan wel de AIS verkeers hoeveelheid beïnvloeden of een speciaal gebied aangeven, of zelfs alle AISsen laten zwijgen binnen een bepaalde regio.
Het standaard symbool is een vierkantje, als je software dit niet toont is het ongeschikt voor navigatie (te oud of te slecht).

AtoN (Aid to Navigation):
Dit zijn AIS zenders die objecten (platformen, wrakken, etc) kunnen aangeven. Of zelfs virtuele doelen en punten kunnen aangeven (verboden gebieden of vaargeul etc). AtoN kan ook elke boei aangeven. Een AtoN ziet er uit als een ruitje op de kaart en is belangrijk om te kunnen zien!
Als je AtoN's niet ziet moet je onmiddellijk andere software gaan gebruiken!!! je kan dan namelijk belangrijke aanwijzingen missen. Al die apps doen het vaak niet en dus troep!

Op het moment van schrijven zit ik 350km noord van Den Helder op een gasplatform om AIS bewakings apparatuur te installeren en testen. Ik heb hier gister dus ook een AIS AtoN geplaatst, zodat we her op de elektronische navigatie kaarten staan.

De kustwacht beheert ook AtoN's snel wrakken of gebieden aan te kunnen geven in geval van calamiteit, dit wordt voor de KNRM al paar jaar gebruikt.

Áls je tenminste AtoN's kán zien. Via internet lukt slecht.

Einstein:

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica