Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Berichtdoor Stootwil » 15 Jul 2025, 16:22

Onlangs ben ik (zo goed als) gestopt met werken. Dus heel veel vrije tijd. Die (motor)boot moet er dus echt van komen. In het verleden vaak meegevaren met familie en vrienden in binnen- en buitenland. Vaak ook op wat grotere boten (15 meter plus).
In Nederland regelmatig wat gehuurd (10-12 meter).
Ik zou graag iets willen kopen waar ik semi-permanent kan wonen, ook buiten standaard seizoen. Ik hou mijn huis, waar ik ook blijf wonen, dus geen gedoe met postadressen etc. Dus verdeeld over verschillende periodes dus zeker 8-9 maanden verblijf.
Nu heb ik een forse wensenlijst dus een schip laten bouwen zou voor de hand liggen. Ik heb geen zin om pak hem beet 1 jaar te wachten. Dus de afgelopen twee maanden wat jachtmakelaars bezocht. De keuze is reuze. Veel comfort en een wat langer verblijf met partner en zo nu en dan (klein)kinderen betekent een wat langer en breder schip (vaak ook wat hoger).
Volgens de jachtmakelaars zijn er geen problemen. Vaak is men ‘welwillend’ voor ligplaats voor het lopende seizoen en is het budget dat ik er voor over heb de enige beperking bij de aanschaf.
Het budget is nu niet zo zeer het probleem, dat Nederland een beetje vol ligt met bootjes wel….
Mijn wensen beperkingen met zich mee qua vaargebied en mogelijke (vaste) ligplaatsen.
Ik heb afgelopen week wat jachthavens afgebeld. Het werd me als snel duidelijk dat een seizoensligplaats voor een boot van plm. 18 meter een grote uitdaging wordt. Dat wist ik eigenlijk wel, maar dat het zo problematisch zou zijn…..
Daarnaast zijn de kleinere (vaak mooiere) vaarwegen met ‘iets van 18x5’ lastig, naast de wachtijd bij bruggen gezien de hoogte.
Het is dus zoeken naar een evenwicht qua grote en comfort/ruimte en een groter beschikbaar vaargebied, en, niet onbelangrijk, een acceptabele ligplaats.
Wie heeft tips, adviezen mbt ligplaatsen en bootsize / vaargebied?
Stootwil

ligplaats:
info:

Re: Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Jul 2025, 17:43

Ik denk dat je moet beginnen met het antwoord op de belangrijkste vraag: "Welk vaargebied heb ik voor ogen?"
En die vraag kunnen wij niet voor je beantwoorden, althans ik niet.

En dan de volgende vragen:
Wil je door de kleine slootjes in Friesland? Dan is 18m waarschijnlijk geen goede keuze
Wil je een schip met hoge opbouw (Flybridge)? Houd er dan rekening mee dat, met name in de Randstad bijna alle bruggen voor je open moeten (Hmax 245) en dat die vaak een splitssluiting hebben
Wil je naar Frankrijk, houd dan rekening met je kruiphoogte en je diepgang, want dat is vandaag de dag steeds vaker een probleem agv watergebrek.
Heb je geduld en houd je van relaxed varen, of ben je een "ik wil lekker hard varen" type.

En wat die (klein)kinderen (en ander bezoek) betreft:
Ik kom van oorsprong uit een vissersdorp en daar was de spreuk: Visite en fris blijven drie dagen fris

Advies:
Bedenk eerst wat je met je boot wilt doen (buiten er op wonen) en ga op basis daarvan bepalen wat voor schip je daarvoor nodig hebt.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 15 Jul 2025, 18:59

Kom maar een keer langs. op de meeste van je vragen hebben we wel antwoord !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Jul 2025, 20:36

Als je toch veel tijd hebt; wellicht is een oude tajlk / platbodem een optie? Daar willen gemeentes maar wat te graag er meer van zien. Ligplaats is dan misschien makkelijker. (voorbeeld, met onze tjalk wordt ons in Katwijk gevraagd in de binnenhaven te gaan liggen voor een symbolisch bedrag).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Stootwil » 16 Jul 2025, 13:08

Hartelijk dank voor de reacties.
De directie thuis hecht veel waarde aan ruimte en comfort. Als dat betekent dat de kleine slootjes in Friesland een ‘no go’ zijn, helaas…..
De fout die ik gemaakt heb was om vorig jaar met een kennis te mogen meevaren op zijn motor catamaran op Bali. Van alle gemakken voorzien. Mijn partner realiseerde zich wel dat dat schip wel erg breed was en dat het ‘lastige vaarwerk’ werd gedaan door de vaste bemanning (kost daar bijna niets).
Wat overigens de wensenlijst weer langer maakt: het varen zonder de inzet van ervaren bemanning is een must. Heb best wel wat jeugdtrauma’s opgelopen van de vaartochtjes van London naar Dinteloord met een oom die als ervaren vlagofficier bij de marine moeite had zijn onervaren bemanning (mij dus) te motiveren.
Of mijn zonen bereid zijn om vaarbewijs II is onderwerp van gesprek het komende familie weekend in augustus.
De tip mbt een tjalk/platbodem spreekt mij aan. Mijn familie in het Zeeuwse telde een aantal oestervissers totdat de deltawerken dat deed stoppen. Als klein kind erg veel op visserschepen gezeten, dus dat spreekt mij zeker aan. Het vele werk aan schepen uit de bruine vloot niet. Ik zag die schepen natuurlijk vooral als ze aan de wal lagen voor onderhoud etc.
Daarnaast heb ik een technische achtergrond, maar met mijn handen werken heb ik helaas nooit geleerd. Dus al het onderhoud zal ik uitbesteden. Het interieur spreekt mijn partner ook niet echt aan.
Met een wat groter schip zijn de Zeeuwse wateren uiteraard goed te doen. Daar liggen veel van onze kenissen/familie. Dat zijn natuurlijk ook geen objectieve adviseurs. Maar nederland heeft zoveel mooie andere stukjes vaarwater, vandaar mijn dilemma’s. Nu heeft een catamaran veelal een relatief kleine diepgang, maar is relatief breed, dus is denk ik niet handig op binnenwater. Althans, ik heb er op de vecht of hollandse ijssel geen gezien…..
Ik ben bang dat de prioriteiten mbt comfort weinig andere opties bieden dan de Zeeuwse wateren en/of het IJsselmeer / randmeren. Of zie ik dat verkeerd. Daarnaast zal ik me nu al moeten inschrijven voor een ligplaats. Hoe groter het schip, hoe langer de wachtlijst……
Stootwil

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 16 Jul 2025, 16:06

Misschien een idee om even te googlen op "Luxe motor" dit type schip biedt veel binnenruimte maar heeft toch een geringe doorvaarthoogte. Dit type kom ik ook vaak in Frankrijk tegen. Veelal 6 maanden per jaar bewoond. Ze worden nog steeds nieuw gebouwd.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor kajoe » 16 Jul 2025, 19:05

hou er wel rekening mee dat ook een recreatie schip moet voldoen aan de zelfde eïssen als de binnenvaart schepen maar kan tot 40 meter gevaren worden met klein vaarbewijs 2 maar niet in duitsland groot vaarbewijs deel 2
zie ed side van het duitse ELWIS.
maar eerlijk gezegd met een luxe motor of iets dergelijks is het mooi varen maar helaas altijd over wat wij zijden de ,,snelwegen ,,'
heb er tijdelijk een gehad van 25 x4.20 diepg 1.20 en een kruiphoogte van 3.20 ok heel frankrijk kwamen we ook door hier in ons land kwam je niet zover of je moet onder 2.40 blijven veel oude sluisjes hier in ons land zijn rond 26 meter dus dat gaat wij hebben er veel plezier mee gehad .
ons andere schip was 28x5,05 maal 1.30 diepgang op de hak met leeg schip maarja was beroepsmatig maar wel door belgie en frankrijk in duitsland kwamen we eigenlijk nooit ten zij het sneller ging als we ten daal moesten .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aadbloem » 16 Jul 2025, 19:26

Pieterse schreef:Misschien een idee om even te googlen op "Luxe motor" dit type schip biedt veel binnenruimte maar heeft toch een geringe doorvaarthoogte. Dit type kom ik ook vaak in Frankrijk tegen. Veelal 6 maanden per jaar bewoond. Ze worden nog steeds nieuw gebouwd.

Qua merken moet je dan denken aan een Euroship en een Piper barge ook wel genaamd Dutch Barge. Beide moderne type van wat men noemt “luxe motor”. Je komt ze vaak tegen in Frankrijk.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Jul 2025, 19:28

kajoe schreef:hou er wel rekening mee dat ook een recreatie schip moet voldoen aan de zelfde eïssen als de binnenvaart schepen maar kan tot 40 meter gevaren worden met klein vaarbewijs 2

Deze bewering klopt niet. Met een klein vaarbewijs mag je in NL met een jacht tot 25m varen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 16 Jul 2025, 19:42

waarom staat er bij mij dan op tot 45 meter leeg schip ,maar je mag alleen met je eigen mensen varen dus niet beroeps matig dus alleen eigen bemanning en niet op patent plichtig gebied .
of het kan dat ik een van de uitzonderingen ben vanwege het inleveren van het groot vaarbewijs deel 1 en 2
maar de patenten die je hebt blijven wel geldig en ook je diploma,s maar mag dus niet meer beroepsmatig varen .op grote schepen en alles wat er mee door gaat .
nog iets googel is naar kleinpleziervaart vaarbewijs daar staat 25(40)meter .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips