Jorisss schreef:Hebben sinds 2 maanden de IndelB 130 en vind deze erg vaak aanslaan de laatste 2 weken.
In begin sloeg deze 3 tot 4 keer per uur aan en draaide dan een minuut of 5.
Laatste 2 weken slaat hij elke 3 minuten aan en loopt dan anderhalve minuut. Ik vind het belachelijk vaak. Aangezien hij dit in het begin niet deed vermoed ik een defect.
Isotherm en IndelB komen beide uit dezelfde fabriek overigens. Ook de IndelB heeft hetzelfde klepje voor het vriesvak als de Isotherm (ook oppasen dus).
Als ik dit zo lees verdenk ik je accu. Weet dat vele moderne koelkasten op 12 of 24 volt een onderspanningsbeveiliging hebben. Dat houdt in dat ze uitschakelen als de aangeboden spanning te laag wordt. Dit ter bescherming van je accu.
Stel jouw accu is niet meer van de meest vitale soort. Dan gaat bij belasting de accuspanning vrij snel zakken. Hoe snel hangt af van de conditie van de accu maar ook van het afgenomen vermogen. Jouw koelkast zal een opgenomen vermogen hebben van rond de 45w. Een goede accu kan dat heel lang uithouden maar bij een slechte accu kan dit leiden tot een vrij snelle spanningval. Dat heeft als gevolg dat je koelkast uitschakelt terwijl er wel een koelingsvraag is. Als de koelkast zich uitschakelt zal de accuspanning zich langzaam herstellen. Als die weer hoog genoeg is zal de koelkast weer aanslaan. En dat riedeltje blijft zich herhalen tot de accu niet genoeg meer herstelt.
Daarom, meten is weten. Hang even een spanningsmetertje aan de aansluitingen van je koelkast en zet de zaak dan aan. Kijk dan wat die accuspanning doet tot het moment dat je koelkast weer uitschakelt. dat zou dus in jouw geval al na 1,5 minuut zijn.
Verder is het een fabeltje dat een 230v.koelkast veel zuiniger is dan een 12/24v. exemplaar. Tenminste als het 12/24v. exemplaar ook een compressorkoelkast is. dan is het dezelfde techniek als een 230v. exemplaar. Met een absorbsiekoelkast is dat een heel ander verhaal. Deze gebruiken makkelijk het 3 voudige. Dat zijn die koelkasten die over het algemeen ook op gas kunnen werken. Die moet je dus niet hebben als stroomgebruik een dingetje is.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan