advies voor AIS gevraagd

communicatie en navigatie apparatuur

Re: advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor kajoe » 11 Jul 2025, 13:27

tja en die steun masten die staan er wel degelijk .
hier 20 meter van mijn huis hadden ze uitgedokterd dat hij moest staan van alles beschikbaar stroom genoeg en glasvezel aanwezig .
maar gelukkig werd het de kpn mast 200 meter verder .
dus ook met die mensen gepraat zodoende dat ik het over die mast had .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jul 2025, 16:13

Kajoe, je snapt er geen barst van ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2025, 18:04

Wolf1 schreef:Kajoe, je snapt er geen barst van ! ! !
Gr. Wolf1

Die indruk heb ik ook . . . .
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 11 Jul 2025, 19:26

Renegrade, ik moet je toch teleurstellen.
Eergisteren lagen we 7 kilometer naast onze werkelijke positie en daarbij hebben we ook nog eens ons snelheid record gebroken, we liepen maarliefst 75kn.
Gezien op Marinetraffic, in werkelijkheid lagen we afgemeerd.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 11 Jul 2025, 20:04

pascall schreef:Gezien op Marinetraffic,

Nou noem je dr eentje.
Die spoort niet . :mrgreen: :mrgreen:

Enigste waarvoor in Marinetraffic raadpleeg is, als ik via ENI nummer de naam van een binnenvaartschip wil weten.
VF geeft geen ENI nummers weer ,dat doet MT meestal wel.
Maar voor tracing vind ik MT niks.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH2 » 11 Jul 2025, 20:11

Dat Marinetraffic en Vesselfinder er wel eens naast zitten kan komen door het beperkte aantal ontvangststations in combinatie met het beperkte zendbereik van de AIS transmitter. Ook heb ik gemerkt dat schepen te lang op de kaart blijven staan na een laatste ontvangst door een walstation. Dit verklaard een aantal fouten. https://stations.vesselfinder.com/coverage

Aan boord zul je met een AIS ontvanger + plotter/laptop/tablet accuratere gegevens te zien krijgen doordat je de schepen om je heen rechtstreeks en met minder tijdvertraging ontvangt. Gemiste AIS berichten van schepen in de buurt zijn vrijwel uitgesloten wat bij Marinetraffic en Vesselfinder niet is uitgesloten. In de kaartsoftware zijn er instellingen te vinden hoe lang een schip op de kaart zichtbaar blijft na een laatst ontvangen AIS bericht. Zoals ik ook opmerkte in het andere draadje zenden schepen die langzaam varen of stil liggen met langere tussenpozen uit.

Misschien bedoeld Kajoe ondersteuningsmasten voor VHF/AIS/radar voor de verkeerscentrales die een groter gebied bestrijken?

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2025, 21:14

Een paar voorbeelden:
- Ik zag mij zelf een paar keer in Amsterdam op een plek waar ik gezien mijn kruiphoogte niet eens kan komen
- Ik zag mij zelf een keer voor Stavoren liggen, waar ik niet alleen 10 jaar geleden voor het laatst ben geweest maar op dat moment op de Rijn in Duitsland lag
- Vorige week zou ik ergens op de Lek gelegen hebben terwijl ze gewoon op haar plek in de thuishaven ligt
Is zelfs serieus uitgezocht door Havendienst en Politie Amsterdam, maar die konden geen schip vinden wat mijn bericht uit zond.
En toch lag ik daar volgens VF/MT
Ra ra hoe kan dat?

Vermoedelijke oorzaak:
Het niet uitvoeren van een CRC (methode om een bericht zelf controlerend te maken)
Kan me niet voorstellen dat KPN/RWS dat niet doen

Er zullen best ontvangers op de wal staan die de informatie doorsluizen naar bv posten, maar er zijn ook heel veel particulieren die dat doen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 12 Jul 2025, 08:23

gelukkig dat ik er geen barst van snap .
maar ja waar je mee werkte die mensen die zullen niet liegen .
dus als ik zeg dat water dun en nat is lul ik er maar wat in om immers het is anders .
gelukkig zijn er mensen die ongelofelijk goed zijn en alles kunnen en weten en ja soms leer ik nog wat bij van die lui .
kajoe

info:

Berichtdoor kajoe » 12 Jul 2025, 14:57

tja onzin ?? al vele jaren geleden heb ik meermaals een gesprek gehad met de afdeling telecom en van een aantal leveranciers die ais leverden .
deze moesten niets van die ais over een marifoon antenne hebben zeker niet met splitsers maar ja dat betrof eerst se A klasse voor rijn en binnenvaart plus ev walstations op sluizen .
ook gevraagd voor mijn bootje om dat te doen via vhf antenne antwoord niet doen zijden zij .
er zal ondertussen wel wat veranderd zijn maar ach ik heb zo een speeltje niet nodig voor die paar weken op het water en dan nog alleen over dag .
ik vraag mij wel af hoe ik al die jaren met veel schepen heb kunnenvaren door het Benelux landen en duitsland maar gelukkig ik ben nooit de weg kwijt geraakt .en geen aanvaringen gehad en dat zonder AIS een wonder .
gelukkig wel wat hulp gehad van prachtige radars en de kaarten van de anwb en wat andere om door zeeland te kunnen varen
kajoe

info:

Berichtdoor pascall » 13 Jul 2025, 14:34

Op verzoek, (alle) niet gerelateerde post verwijderd .

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica