advies voor AIS gevraagd

communicatie en navigatie apparatuur

Re: advies voor AIS gevraagd

Berichtdoor Patrick55 » 08 Jul 2025, 10:50

Dag Aat,

Ik heb een Em-Trak in combinatie met een iPad met Cellular.(4 of 5G)
Bij de Em-Track zit er ook een AIS. transponder met Wiffi.
Er zit een splitter op de VHF antenne. Die wil er tussenuit halen met een tweede marifoonantenne.
Ik wil ook nog een extra wifi antenne met buitenplaatsing. In de middel of nowhere moet ik soms overschakelen op 4 of 5G omdat het wifi kanaal te zwak is. Ook 4 of 5G is somt met een erg zwak bereik.

Mijn AIS bepaling is erg accuraat. Het scheelt niet meer dan 20m met de realiteit.
Het grote voordeel van AIS is dat de beroepsvaart je ziet, je soms oproept om te overleggen en je vooral ook kan oproepen om te overleggen. Dit waarderen ze telkens wel.
Een ander voordeel is dat ze in ons vaargebied, Vlaanderen ze je reeds hebben zien aankomen en sluizen en bruggen soms als open staan. Ik vind het in ieder een geval een meerwaarde.
Natuurlijk vertrouw ik er niet blindelings op maar het blijft een handig hulpmiddel.

Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor ErikH2 » 08 Jul 2025, 11:22

Patrick55 schreef:Mijn AIS bepaling is erg accuraat. Het scheelt niet meer dan 20m met de realiteit.
Het grote voordeel van AIS is dat de beroepsvaart je ziet, je soms oproept om te overleggen en je vooral ook kan oproepen om te overleggen. Dit waarderen ze telkens wel.

Dit is ook mijn ervaring op druk water. Zien wat er om je heen zit en gezien worden door de verkeerspost of beroepsvaart. Tijdvertraging is er in theorie wel, maar valt alleen op als het andere schip zeer langzaam vaart.

Mijn setup; Emtrack AIS met eigen antenne en eigen GPS op het dak. Via N2K gekoppeld aan 2 afzonderlijke plotters.

Gr.

Érik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jul 2025, 11:35

Ik gebruik een Watch Eye transponder met eigen, ingebouwde GPS ontvanger en (eigen) externe antenne in de mast (stalen motorkruiser).
Via USB aangesloten op laptop met daarop OpenCPN (gratis) en ENC kaarten (idem)
Met als vaargebied vooral de grote rivieren zou ik niet meer zonder willen.
Vooral op rivieren die veel meanderen (IJssel, Moezel) een welkome aanvulling aangezien je "om de hoek" kunt kijken en eerder kunt anticiperen op opvaart die de binnenbocht pakt. Ook is het makkelijk bij "oversteken" (bv om een haven in te varen) omdat je op basis van de vectoren een "gat" kunt afwachten.

Ik heb geprobeerd om hem op een Android tablet aan te sluiten, tot op heden zonder succes, dus voorlopig gewoon op de laptop.

AIS via Internet (Vesselvinder, Marinetraffic) is voor mij bewezen onbetrouwbaar als navigatie hulpmiddel en zie ik behalve als leuk voor het thuisfront, slechts als "Toyz For Boyz/Girlz"
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jul 2025, 11:54

Als je alleen in de Biesbosch vaart en daarvoor de Amer over moet steken kan je best zonder !
Wordt je vaargebied iets groter dan kan je, en voor straks mag je, niet zonder.(grote haven gebieden)
Hoe comenuceer jij met je omgeving in het donker of met minder zicht en in drukke scheepvaart gebieden ?
Kom s'morgens 10uur stralende zon, Driemond uit richting Utrecht, 1/2uur later potdicht van de mist.
Nu is het A.damrijnkanaal niet zo moeilijk het is langs het damwand af diep genoeg, commenicerent met alles om me heen ging het probleemloos.
Totdat ik ogelopen werd door een jacht zonder AIS. maar met een zeerader in het midden van het vaar water, alom paniek.
10min later rijkswaterstaat langszij, of ik wist, dat ik zo niet varen mocht ?
Uitgelegd ben op de hoogte maar weet niet wat anders te doen, en dat het prima zo ging, ook verteld dat de problemen ontstonden met het 2de jacht zonder AIS. RWS weer weg.
Paar km. verderop jacht met RWS aan de kant, ze zwaaide nog naar me !
Zou niet meer zonder kunnen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 08 Jul 2025, 12:38

Dag.

Via de officiële site van Visuris Vlaanderen doorverwezen naar’
eurisportaal.eu
Daar klikken bovenaan links op “actueel” Verkeersbeleid en op kaart.

Real time AIS bewegingen voor een deel van Europa.

Mvg

Patrick
Patrick55

Berichtdoor aatv » 08 Jul 2025, 13:17

dank voor de reacties jongens! de em track daar was mijn oog ook op gevallen en dan wel de 953 5w.
nu heeft smartmarine ook een leuke aanbieding met een quark transponder. iemand ervaring met dit merk?

rest nog de vraag welke antenne[s] koop ik het beste.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jul 2025, 14:09

Patrick, schei nu toch eens uit, heb soms mensen die me bellen wat ik al die weken in Amsterdam doe ?
Zit ik te diep in Frankrijk zonder mast ondersteuning !
En jij wilt het goed praten, met zulke sistemen te navigeren ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 08 Jul 2025, 18:56

Dag Wolf.
Ik wil mijn gelijk niet halen. Ik stel alleen maar vast dat bij mij met deze combinatie werkt. Ik heb verschillende kruispunten waar de juistheid van gegevens van belang is. Mijn echtgenote staat steeds op de uitkijk want alles kan de mist in gaan. Tot nu toe tot op 20 meter accuraat en dit meerdere keren. Ook op de drukke waterwegen richting Frankrijk op De Schelde en De Leie steeds correct. Dat is wat ik vaststel. Hoe anderen hun combinatie is en jou dan bellen heb ik geen invloed of kennis van. Ik laat het hier verder bij

Patrick
Patrick55

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Jul 2025, 22:09

Wolf1 schreef:[color=#0000FF][i][size=110]heb soms mensen die me bellen wat ik al die weken in Amsterdam doe ?

Jij ook al?
Ik zal niet zeggen dat ze me bellen, maar ik heb er ook een aantal malen gelegen . . . op een plek waar ik niet eens kan komen . . .
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 09 Jul 2025, 07:52

helaas moet ik zeggen dat ik wel eens naar bepaalde schepen zoek (vrienden /familie ed )maar staat het schip nog op een plek waar ze allang niet meer liggen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica