DAF 615 retourleiding

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

DAF 615 retourleiding

Berichtdoor jkb » 22 Jun 2025, 17:31

Een buurboot had last van lucht in het brandstofsysteem van zijn DAF 615. Ontluchten van het fijnfilter heeft geholpen. Het volgende is me opgevallen: Op mijn DAF 615 zit er een extra leidinkje vanaf mijn fijnfilter naar de retourleiding. Aan de ene kant op het fijn filter, aan de andere kant op de plek waar de overtollige diesel vanaf de verstuivers naar de retourleiding gaat. Zo staat het ook in tekeningen in de DAF handleidingen. Het lijkt me dat lucht die eventueel in het fijnfilter komt dan eerder in de retourleiding “ontsnapt”. Heeft iemand daar kennis of ervaring van? Is het aan te bevelen dat de buurboot zo een extra leidinkje laat aanleggen?
jkb

ligplaats:
info:

Re: DAF 615 retourleiding

Berichtdoor Oeverloos » 22 Jun 2025, 21:08

Nee, niet aan te bevelen.
Bij oudere DAF motoren met een CAV injectiepomp is de retour zo aangelegd om het systeem min of meer zelfontluchtend te maken.
Je ziet het ook wel bij een Yanmar of een oudere Volvo Penta, Solé of een Mitsubishi 4 cilinder.
Deze motoren hebben weinig retour, het meeste is lekolie en ze hebben ook weinig dieselolie nodig om de injectiepomp te koelen, de retourstroom is dus beperkt en dus kan de retour op het fijnfilter.

Op een gegeven moment zijn motorfabrikanten hiermee gestopt en ging de retour regelrecht de tank in.
De reden was dat het ontluchten toch niet altijd zo eenvoudig bleek op deze oude manier.
Daarnaast wilde men de retour brandstof in de tank afkoelen om zo koelere dieselolie weer naar de injectiepomp te kunnen leiden.
Bij recentere DAF 615 ging ook de retour direct naar de tank via de retourleiding.
Dieselmotoren gingen met hogere injectiedrukken werken waardoor de injectiepomp meer koeling nodig heeft door middel van de dieselbrandstof. De retour gaat samen met de lekleiding, direct de tank in om af te koelen.
Deze retourleiding en lekleiding wordt op druk gehouden en vrij van luchtbellen met een terugslagklep.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 23 Jun 2025, 08:54

Oeverloos, bedankt! Wat versta je onder “de retour”. Is dat de lekleiding die onder het kleppendeksel loopt en dan naar de dieseltank de overtollige diesel afvoert?
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jun 2025, 10:15

"Oeverloos" je zit op het water en ziet nergens land, is net zo als je zit bij een carillon maar welk belletje klink ?
Je bent heel wat klepeltjes kwijt !
Stelling: een verhoogde retourdruk verlaagt de verstuiverdruk !
Om deze reden wordt de verstuiver lek olie, druk loos naar de tank afgevoerd, door deze aan te sluiten achter de druk verhogende klep in de retourleiding op het filter.
Afbeelding
Afbeelding
De uitgaande leiding op de HD pomp is voorzien van een banjobout met een orfice, dit om eventuele lucht in de pompgalerij vrij baan naar de retour te geven.
De leiding achter de orfice zit dus aangesloten op het T-stuk met de verstuiver retour leiding, achter de drukverhogende klep op het filter.
Comprende ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 23 Jun 2025, 11:36

jkb schreef:Oeverloos, bedankt! Wat versta je onder “de retour”. Is dat de lekleiding die onder het kleppendeksel loopt en dan naar de dieseltank de overtollige diesel afvoert?

https://www.oudedaftechniek.nl/wp-conte ... uitleg.pdf
Op blz. 20 zie je een schema.
DAF gebruikte zowel Lucas CAV als Bosch injectiepompen.

Het kan zijn dat het bij je buurman met de DAF er zo uit ziet:
https://www.boatservicehaarlem.nl/daf-d ... 5dt615.pdf
Zie blz. 20.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 23 Jun 2025, 13:04

Bij mij zit het leidinkje tussen de cijfers 12 en 9 van de handleiding van boatservice. Dus vanaf het midden van het fijnfilter naar punt 14.
Bij de buurboot dan de tekening uit de eerste link die je noemt.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 23 Jun 2025, 13:07

Herstel. De tekening uit de eerste link zie ik niet bij mijn buurboot , is geheel anders.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 23 Jun 2025, 13:45

Zo ziet het er bij mijn DAF 615 uit:

Afbeelding
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jun 2025, 14:30

jkb schreef:Zo ziet het er bij mijn DAF 615 uit:

Dat is dus niet zoals het moet zijn, zo staat de 1.5 kg/cm² vuldruk dus op de verstuiver retour ! ! !
Ondanks het terugslagklepje in de bout aan de andere zijde van dit leidinkje.
Je verstuivers vinden die druk niet leuk en je smeerolie ook al niet
En dat 3/8" UNF banjoboutje hoort de filter ontluchting te zijn.
Allemaal handige buurman oplossingen ?
Heb je foto's laten zien hoe het moet.
Die foto's geven ook aan, hoe brandstofslangen er uit horen te zien, en dus niet van die staal omvlochten rotzooi waar de rubber kwaliteit niet van is te bepalen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jkb » 23 Jun 2025, 16:44

Beste Wolf1, die met staal omvlochten leiding is geen brandstofslang. Daar zit de draad in naar een sensor. Die groene slang is carterontluchting.
Aan de constructie van het ontluchtingsleidinkje ( als ik het zo mag noemen) is geen buurman te pas gekomen. Ik kocht de boot ca 16 jaar geleden en heb sindsdien niets hieraan gewijzigd. Begin dit jaar heb ik ca 1800 km gevaren. De motor heeft sinds de aankoop geen enkel probleem gegeven. Rookt niet en start bij wijze van spreken al als je naar de startknop wijst. Dus ik durf nog niet meteen dat leidinkje te verwijderen. Gek dat in een DAF handleiding dit leidinkje wel staat getekend. Misschien moet ik het nog eens aan Drinkwaard of Dintra vragen. Niettemin stel ik jouw kritische opmerkingen uiteraard wel op prijs.
jkb

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard