Hirondelle kruiser

algemene discussies

Hirondelle kruiser

Berichtdoor Leipuri » 14 Jun 2025, 21:03

Hoi, ik ben nieuw hier , woon in Finland en heb hier een Nederlands kruisertje op het oog.
Het zou een Hirondelle kruiser moeten zijn maar ken er op het internet niets over Hirondelle kruisers vinden.
Dus mijn vraag is wie weet wat te vertellen over hirondelle kruisers?
Bv goed, slecht ,bouwkwaliteit ,soort,staal ,dikte, en ervaringen met Iveco aifo motoren.

Grt Ed
Leipuri

ligplaats: Kuopio
info: Op dit moment een houten vissersboot 7.5mlang 7,5pk volvo-penta

Re: Hirondelle kruiser

Berichtdoor Blacktoppie » 14 Jun 2025, 23:15

Heb je een foto van het schip.. wellicht is er dan meer over te vertellen.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Leipuri » 15 Jun 2025, 07:35

Hoi, geen idee hoe ik hier een foto moet plaatsen dus dan maar een link naar de fb advertentie. Hopelijk werk dit zo en is het geen probleem zo te doen.

https://www.facebook.com/share/p/1ETBakAF8a/
Leipuri

Berichtdoor Renegade » 15 Jun 2025, 10:14

Ik heb het vermoeden dat het gaat om een Zwaluw kruiser.
De naam Hirondelle als kruiser ken ik niet.
Wat ik wel weet ,is dat een Zwaluw in het frans een Hirondelle is .
Een Zwaluw kruiser bestaat wel.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 15 Jun 2025, 14:57

Hier wordt ook een Hirondelle aangeboden.
https://www.boats.co.uk/boats-for-sale/863/edit.pdf

Zou best van de Zwaluw werf kunnen zijn uit Lage Zwaluwe, zoals Renegade hierboven zegt, wellicht ergens begin jaren 70, vanwege de peesrubbers in de ramen.

Citaat:
“Jachtwerf Zwaluw werd in 1964 opgericht en was destijds gevestigd in Lage Zwaluwe.
In eerste instantie legde de werf zich toe op het bouwen van vletten in de lengte variërend van 6 tot 8 meter , later werden hier motorkruisers aan toegevoegd.
De eerste motorkruiser die door de werf in serie werd gebouwd is de Zwaluw 700 welke in 3 modellen leverbaar was; met buitenboordmotor, met hekmotor of met binnenboordmotor en schroefas. De werf bouwde vele soorten type vletten en later motorkruisers.De eerst vlet, welke in 1964 te Zevenbergen gebouwd werd, had een lengte van 6 meter.Later werden de 7 en de 8 meter vletten gebouwd. Van de 8 meter versie werden 2 exemplaren in totaal afgeleverd. Verder valt te melden dat het merendeel van de door de werf afgebouwde Zwaluwkruisers werden voorzien van een Peugeot Indenor of een Renault Marine binnenboordmotor in combinatie met een Hurt koppeling. De Zwaluwkruisers die nu nog geregeld 2e hands worden aangeboden zijn met name eind jaren zeventig gebouwd. Begin jaren tachtig adverteert de werf nog een enkele keer in “de Waterkampioen” . Uiteindelijk stoppen de nieuwbouw activiteiten definitief.”
Bron:
https://www.motorbootmatch.nl/?page=merkenoverzicht

Bij de jachtbouw in staal werd meestal 5-6 mm voor het onderwaterschip aangehouden en 4 mm staalplaat voor de opbouw. Stalen schepen roesten van binnen uit. Vooral op zout water.
Check de binnenkant van het vlak, met name onder tanks en bij de wc, de ankerbak en het gasluik op roest. Gebruik een hamer om de platen af te kloppen. Let ook op de afsluiters en doorvoeren. Eventueel vervangen door bronzen afsluiters. Gewoon een klap met een hamer om zeker te zijn dat ze niet inwendig rot zijn.
Bij een stalen boot kun je altijd, indien nodig, een dun stuk vervangen. Dun is dunner dan 3 mm voor het vlak.
Spanten om de 40 cm is solide en sterk.

De Fiat Aifo is een oerdegelijke, professionele gietijzeren motor. Heet tegenwoordig FPT (Fiat Powertrain Technologies) en Iveco.
Het zou deze motor kunnen zijn:
http://www.varen4u.nl/pdfs/fiat/manual fiat scheepsdiesel 803- 804-806- -AM.pdf
Rond 1975:
Type 804 M 3119 cc 4 cil 70pk@3200 rpm.
Type 804 AM 3460 cc 4 cil 80@3200 rpm, grotere boring.
Tandwiel distributie.
Maar, als deze motor er later ingezet is vanaf 1990 of zo, kan het ook een recentere 8041MO9 zijn:
https://www.maesco.com/products/mar_prop/L11032029.pdf
3,9 liter 4 cil 84@3000 rpm light duty
3,9 liter 4 cil 95@3000 rpm pleasure duty
Tandwiel distributie. Als er rechts onder de vloer een vierkant expansievat zit met Iveco Aifo er op dan is dit hem.
Manual:
https://nhmr.nl/wp-content/uploads/2022 ... SERIES.pdf

Maar het kan ook een 8041MO8 SABB/Fiat motor lifeboat engine zijn van rond 1997:
http://www.varen4u.nl/pdfs/iveco/iveco_8061m12.pdf

Let op de vloeistoffen, de impeller en zorg voor schone dieselbrandstof. Het vervangen van de voorfilter tussen tank en opvoerpompje, door een modern professioneel filter van minimaal 10 micron is een goede investering als je op zee vaart.
Als dit nog de originele motor is dan heeft de opdrachtgever daar wellicht expliciet voor gekozen bij de bouwopdracht, want deze motor was duurder dan de standaard gebruikte motoren.

Deze vier cilinder Fiat Aifo motoren zijn super solide, maar wel een beetje luidruchtig, zo pal onder de vloer, dus voor hedendaags vaarcomfort zou je iets aan de geluidsisolatie kunnen doen.

Bij oude boten en motoren hangt het er maar net van af hoe er op gepast is.
Op de foto’s ziet het er goed uit. Het ankertje kun je gebruiken op je bureau als presse-papier. Zorg voor een fatsoenlijk anker en een lange ketting.
Ik heb zelf met mijn vlet rond gevaren tussen de Åland eilanden en Turku in 2005, nou, een mooier vaargebied om te ankeren is er niet in de wereld.
Fer, de dieseldokter heeft vast wel onderdelen voor je:
https://www.dedieseldokter.nl/search/?search=Iveco
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Leipuri » 16 Jun 2025, 07:30

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Zijn gisteren wezen kijken en er zit best wat werk aan het bootje. Meerder ramen zullen eruit moeten ivm roest onder de rubbers en een deel van de ramen met aluminium omlijsting ook omdat er roest achter zit. Van de aluminium ramen missen er ook veer rubber afdekstrippen. 2 patrijspoorten moeten helemaal vervangen worden. Maar grootste probleem door lekkage van raam linksachter het hout van het bed deels in schimmel en deels kapot gescheurd waarschijnlijk door nat zijn in de koude winters die we hier hebben. Zoals ik het zie moet de achterhut opnieuw ingetimmert worden. De rest van de boot origineel 1974 hele boot buiten verven en binnen lakken. Motor kon niet gestart worden omdat de boot nog op het droge staat. Zou weinig draaiuren moeten hebben maar kon dit dus niet aflezen omdat de motor niet gestart kon worden. Motor is ong 90 pk. Lijkt mij wel wat overgemotoriseerd? Vlak zag er aardig uit maar op een plek ongeveer 50x50 cm veel pitten in het vlak??
18000€ wil de eigenaar er voor hebben.
Nu kosten die Nederlandse bootjes in Finland wel wat meer dan in Nederland maar deze kost mij naar mijn mening wel te veel daar er stiekem best veel aan moet gebeuren.

Grt Ed.
Leipuri

Berichtdoor jkb » 16 Jun 2025, 07:44

Als de boot op de kant staat en de motor wordt met interkoeling gekoeld, kun je die wel starten, gewoon de waterslang in de wierpot en de kraan naar buiten dicht. Misschien bij de uitlaat weer oovangen.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Leipuri » 16 Jun 2025, 09:18

Zo doe ik dat bij mijn huidige bootje zelf ook altijd als ik onderhoud ga plegen als hij eruit is. Geen idee waarom de eigenaar geen moeite doet voor zoiets. Best belangrijk om ook de motor te kunnen laten lopen als je je boot wil verkopen :D
Leipuri

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Jun 2025, 12:13

Leipuri schreef:Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Zijn gisteren wezen kijken en er zit best wat werk aan het bootje. Meerder ramen zullen eruit moeten ivm roest onder de rubbers en een deel van de ramen met aluminium omlijsting ook omdat er roest achter zit. Van de aluminium ramen missen er ook veer rubber afdekstrippen. 2 patrijspoorten moeten helemaal vervangen worden. Maar grootste probleem door lekkage van raam linksachter het hout van het bed deels in schimmel en deels kapot gescheurd waarschijnlijk door nat zijn in de koude winters die we hier hebben. Zoals ik het zie moet de achterhut opnieuw ingetimmert worden. De rest van de boot origineel 1974 hele boot buiten verven en binnen lakken. Motor kon niet gestart worden omdat de boot nog op het droge staat. Zou weinig draaiuren moeten hebben maar kon dit dus niet aflezen omdat de motor niet gestart kon worden. Motor is ong 90 pk. Lijkt mij wel wat overgemotoriseerd? Vlak zag er aardig uit maar op een plek ongeveer 50x50 cm veel pitten in het vlak??
18000€ wil de eigenaar er voor hebben.
Nu kosten die Nederlandse bootjes in Finland wel wat meer dan in Nederland maar deze kost mij naar mijn mening wel te veel daar er stiekem best veel aan moet gebeuren.

Grt Ed.

Het klinkt mij als veel te duur voor een recht toe, recht aan kruiser waar teveel achterstallig onderhoud aan zit. Voor 10k minder zou je het misschien kunnen overwegen mits je tenminste niet tegen zoveel werk op ziet.
Dat onderhoud wat dan gedaan moet worden levert altijd meer werk, meer zorg en meer kosten op dan je vantevoren inschat. Als je je ramen eruit moet halen dan is de kans dus ook groot dat je daar nieuwe stukken staal in moet zetten. Alleen het feit al dat je moet gaan slijpen en lassen in de opbouw levert veel zorg op omdat je alles goed af moet dekken en tussendoor ook nog regendicht moet houden.
En als de achterhut vergaan is door inwatering ga je daar mogelijk ook meer tegen komen dan alleen je betimmering en bekleding. Dat water wat naar binnen geregend is dat is ook ergens gebleven. En dat is ergens op het vlak.
Ik zou zo'n boot laten liggen en helemaal voor die prijs. Maar als je er toch op door wil gaan doe dan op zijn minst de nodige diktemetingen op de meest kwetsbare plaatsen.
En de werf zou voor mij de boot in het water mogen gooien (op kosten van de verkoper) zodat de motor gestart kan worden en er proefgevaren kan worden. Bij proefvaren test je tenslotte niet alleen de motor maar ook de keerkoppeling, schroefasafdichting, huiddoorvoeren etc. Allemaal belangrijke zaken.
Als verkoper hier niet aan mee wil werken, dan maar niet. Dan voor deze boot een andere. Het barst van dit soort motorkruisers die te koop staan. En er zijn er zeker ook bij die nog wel in een redelijke staat zijn.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Leipuri » 17 Jun 2025, 06:18

Tot die conclusie was ik ook gekomen. Gaat gegarandeerd meer tegenkomen.

Zoals ik eerder schreef woon ik in Finland en hier is bar weinig knap te vinden kwa plzierbootjes van een meter of 10. Allemaal veel aan te klussen en zelden voor minder dan 15K.
Daarnaast zijn meerdere grote vaargebieden niet met elkaar verbonden waardoor je ook al gauw aan kostbaar transport vast zit.
Leipuri

Terug naar Steigerpraat