Gebrek aan snelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Flupke » 06 Jun 2025, 22:08

Je kunt ook overwegen om een gebruikte motor te nemen zoals een deze Yanmar 4jh
https://ab-marineservice.com/product/ya ... eepsmotor/
Yanmar behoord bij de topmerken.[/quote]

die motor had ik ook gezien. Zal eens informeren naar leeftijd, draaiuren, etc
Flupke

ligplaats: Mol
info:

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2025, 22:12

Amersfow schreef:Das Al een oudje, die Yanmar.

Dat zal best ,maar ik heb Yanmar aardig hoger op de ladder staan qua kwaliteit dan Mitsubishi.
Maar ,als een nieuwe Mits je binnen een jaar in de soep draait,heb je garantie .
Dat is met een gebruikte Yanmar niet zo.
En ik ga er niet vanuit dat een bedrijf als AB zijn eigen glazen zou ingooien met het verkopen van ouwe rommel.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 06 Jun 2025, 22:32

Flupke schreef:die motor had ik ook gezien. Zal eens informeren naar leeftijd, draaiuren, etc

Waar je zelf nu al een beetje naar kunt gaan zoeken ,is of de " nieuwe " motor zonder veel fundatie verbouwingen in het motorruim past.
Hoe staat de huidige erin?
Tussen de chassis balken op zijplaten?
Hoeveel ruimte heb je tussen de balken?
( Ik weet hoe het zit bij een Doerak ,en een Arthur Nova is ook van dezelfde bouwer)
Volgens de tekening van een DT166 is motor breedte op de steunen 43 cm in de breedte en 62 cm in de lengte. H.O.H .
Als je op die maten de nieuwe motor kwijt kunt ,heb je de minste kosten in de verbouwing wat fundatie betreft.
Hierin zit een tekening van de fundatie maten:
http://www.varen4u.nl/pdfs/peugeot/Peug ... 19-166.pdf

Update:
Die S4Q2 past daar niet tussen, de S4L2 wel.

Je kunt ook nog overwegen om je motor met keerkoppeling bij Drinkwaard in te gaan ruilen ,voor bv een gereviseerde XD2 of XD3 van Peugeot Indenor.
https://www.drinkwaard.com/gereviseerde ... psmotoren/
Past gelijk weer op de fundatie.
En met een XD2 of XD3 ben je gelijk van het "natte bussen" probleem af,want deze heeft geen losse cilinderbussen.
Kortom toch maar effe een praatje gaan maken in Sliedrecht zou denk ik niet onverstandig zijn.
Nee heb je , ja is altijd te krijgen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Jun 2025, 06:52

Renegade schreef:Dat zal best ,maar ik heb Yanmar aardig hoger op de ladder staan qua kwaliteit dan Mitsubishi.

Ik vind dit een suggestief advies. Dan moet je ook aangeven waar je deze uitspraak op baseert. Heeft zo'n Mitsubishi dan last van steeds terugkerende kwaaltjes die een Yanmar niet heeft? Bedenk dat, ondanks dat een Yanmar zeker (ook) een goede motor is deze toch ook kapot kan. Dat is echt niet voorbehouden aan een Mitsubishi of enig ander merk.
Een vriend van mij heeft al een paar jaar een 4 cil Mitsubishi van Drinkwaard. En daar valt niks negatiefs over te melden. Het ding doet alles wat hij moet doen, loopt als een naaimachine en start zodra je de sleutel aanraakt. Ik weet niet wat je nog meer kan wensen. Voor mij zou de keuze veel meer afhangen van verschil in maatvoering en/of prijs. Maar ik zou ook rustig een Mitsubishi kopen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 07 Jun 2025, 07:57

Dat zal best ,maar ik heb Yanmar aardig hoger op de ladder staan qua kwaliteit dan Mitsubishi.

Waar baseer je dat op? heb je een langere ervaring met Mitsubishi en Yanmar?

Ik heb zelf twee Mitsubishis , een 6 cilinder 95 PK (3000 uur over 10 jaar) en een 3 cilinder 27 PK als generator.
Met beiden al jaren geen problemen.

Beide basis blokken worden veelvuldig toegepast in allerlei toepassingen.
Meerdere motoren fabrikanten mariniseren ze.

Yanmar ken ik als merk, maar geen gebruikers ervaring. Ken iemand met een Yanmar en die is tevreden.

Dus om nu te zeggen dat de een beter is dan de ander moet je in deze handel zitten langere tijd lijkt mij.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor heuvels » 07 Jun 2025, 09:30

Flupke schreef:ik wil hebben dat de boot goed en betrouwbaar is.
voor mezelf maar ook voor de vrouw die echt nog moet wennen aan t fenomeen boot.
en als het dan constant sukkelen is, is de lol er gauw van af..

Misschien een week een boot huren om toch nog iets van een vaarvakantie te maken?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Flupke2 » 07 Jun 2025, 10:54

er ging iets mis met mijn gebruikersnaam en kon niet reageren. Inmiddels opgelost. Zie onderstaanc
Laatst gewijzigd door Flupke2 op 07 Jun 2025, 11:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Flupke2

info:

Berichtdoor Flupke » 07 Jun 2025, 11:00

iedereen super bedankt voor het meedenken, echt gewaardeerd.
ik ben net bij Drinkwaard geweest
Het gaat de MITSUBISHI S4L2 worden met 42 pk wat volgens hen voldoende zou moeten zijn.
Nog even getwijfeld om er 1 met turbo te pakken, 10 pk meet, en dan weer een stuk duurder.
ergens houdt t op

Ik wil liever voor de korte pijn gaan, nieuw en garantie.

Enig twijfel puntje , TMC60 keerkoppeling of voor een paar honderd euro meer de Hurth / ZF 12M.

Nu het spannende… ik moet rond de 25e Juni in Sliedrecht zien te geraken vanuit Mol ( Belgie).
hopelijk redt de keerkoppeling het nog… en ik zal alleen moeten varen.
Het zal een trip worden met 7,5 km per uur
Flupke

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Jun 2025, 11:19

Nou, je hebt de knoop snel door gehakt. En ze kunnen je erg snel helpen. Dat redt dan misschien je vakantie nog.
Met de keuze van je keerkoppeling kan ik je niet helpen. Met beide heb ik geen ervaring.
Probeer, zodra de oude motor eruit is, alles eronder goed schoon te maken (ontvetten). Nog mooier is als je ook nog de kans krijgt om het gelijk te schilderen. Die kans krijg je namelijk niet gauw meer.
Maak je nog een paar mooie foto's voor dit forum? Daar zijn we gek op.
Succes met het hele project. We horen graag van de afloop.... en de snelheid met de nieuwe motor natuurlijk.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Flupke2 » 07 Jun 2025, 11:27

Van dat schilderen onder de motor is wel een super tip.
ik zal contact opnemen met Drinkwaard
En uiteraard zal ik foto’s maken
Flupke2

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard