Aanleggen aan wal, of op water?

algemene discussies

Aanleggen aan wal, of op water?

Berichtdoor Fishman » 21 Apr 2025, 10:26

Hoi,

Als ik mijn boot aan de wal afmeer, heb ik dan toestemming nodig van de eigenaar van de wal, of van het water?
Water is openbaar en ik ben zelf eigenaar van de wal.
Ik wil dus eigenlijk weten of de eigenaar van het water mij kan weigeren aan te leggen aan mijn eigen wal.
Fishman

ligplaats: Burgum
info: Alu sloep

Re: Aanleggen aan wal, of op water?

Berichtdoor heuvels » 21 Apr 2025, 10:46

We kennen de omstandigheden niet maar het voornaamste bezwaar is denk ik de breedte van het vaarwater en van je boot. Vaarverkeer mag geen hinder ondervinden.
Je mag ook niet overal een steiger de grond in slaan in verband met kwetsbaarheid van de oever.
Permanent er op wonen is ook aan regels gebonden.
Laatst gewijzigd door heuvels op 21 Apr 2025, 10:51, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor heuvels » 21 Apr 2025, 10:47

.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor chaea » 21 Apr 2025, 10:53

Ik bespeur dmv een korte vraag te stellen je een antwoord wil ontvangen die in jouw voordeel is ;)

Op basis van jouw stelling, het is jouw wal en het water is openbaar. Op basis van de beknopte informatie zal het geen probleem zijn.

Echter zullen er hoogstwaarschijnlijk meer punten zijn die hier niet genoemd worden. Ofwel de situatie is onbekend en daarom zal niemand hier jou een klinkend antwoord kunnen geven.

Is er al sprake van conflict?
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Fishman » 21 Apr 2025, 11:04

Er was een conflict (niet met mij)over de openbaarheid van het water. De rechter heeft inmiddels bealist dat dit zo is.
Het betreft een breed, doodlopend water.
Fishman

Berichtdoor Oeverloos » 21 Apr 2025, 12:08

De meeste openbare wateren in Friesland zijn in beheer van Wetterskip Fryslân, tenzij het een hoofdvaarweg is van Rijkswaterstaat of een provinciale vaarweg van de Provincie Fryslân.
Dus ga er maar van uit dat jouw kleine openbare water onder het beheer van het Wetterskip valt.
Dan is er nog de gemeente die een bestemmingsplan heeft voor het water waar jij wil liggen.
In veel gebieden mag je in Friesland kort aanleggen aan je eigen grond voor recreatief gebruik.
Sommige gemeenten hebben een beleid om ‘wildliggen’ of permanente ligplaatsen zonder vergunning te voorkomen.
Wil je je sloep langdurig aan je eigen grond afmeren, moet je eigenlijk formeel een melding doen bij het waterschap via het Omgevingsloket.
Ook al grenst je eigen grond aan openbaar water, dat betekent nog niet dat je er formeel het recht hebt onbeperkt of permanent aan te leggen.
Ik denk dus dat jouw kleine watertje onder de regels van het bestemmingsplan van de gemeente en het beheer van het Wetterskip Fryslân valt.
In de praktijk zou ik het gewoon een tijdje proberen.
Zolang je de enige bent valt het wellicht mee.
Komen er meer boten bij dan kun je te maken krijgen met de formele opstelling van de gemeente of het Wetterskip Fryslân, want die zijn dan genoodzaakt om te handhaven.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Apr 2025, 12:12

Fishman schreef:Hoi,
Als ik mijn boot aan de wal afmeer, heb ik dan toestemming nodig van de eigenaar van de wal, of van het water?
Water is openbaar en ik ben zelf eigenaar van de wal.
Ik wil dus eigenlijk weten of de eigenaar van het water mij kan weigeren aan te leggen aan mijn eigen wal.

Het ligt er even aan ,waar de kadastrale erfgrens ophoud.
De erfgrens is ook bepalend voor het aantal m2 waarover men OZB verschuldigd is.
Als deze midden in het vaarwater ligt ,of bv 1 meter van de wal af ,ben je in principe eigenaar van de wal,en dien je deze ook te onderhouden .
Ligt de erfgrens direct voor de wal ,dan heb je feitelijk geen recht op een aanmeerplek in het water voor je boot.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Fishman » 21 Apr 2025, 12:21

Het eigendom is van de buren. Bestemming is recreatie, voorheen jachthaven.

Oeverloos schreef:De meeste openbare wateren in Friesland zijn in beheer van Wetterskip Fryslân, tenzij het een hoofdvaarweg is van Rijkswaterstaat of een provinciale vaarweg van de Provincie Fryslân.
Dus ga er maar van uit dat jouw kleine openbare water onder het beheer van het Wetterskip valt.
Dan is er nog de gemeente die een bestemmingsplan heeft voor het water waar jij wil liggen.
In veel gebieden mag je in Friesland kort aanleggen aan je eigen grond voor recreatief gebruik.
Sommige gemeenten hebben een beleid om ‘wildliggen’ of permanente ligplaatsen zonder vergunning te voorkomen.
Wil je je sloep langdurig aan je eigen grond afmeren, moet je eigenlijk formeel een melding doen bij het waterschap via het Omgevingsloket.
Ook al grenst je eigen grond aan openbaar water, dat betekent nog niet dat je er formeel het recht hebt onbeperkt of permanent aan te leggen.
Ik denk dus dat jouw kleine watertje onder de regels van het bestemmingsplan van de gemeente en het beheer van het Wetterskip Fryslân valt.
In de praktijk zou ik het gewoon een tijdje proberen.
Zolang je de enige bent valt het wellicht mee.
Komen er meer boten bij dan kun je te maken krijgen met de formele opstelling van de gemeente of het Wetterskip Fryslân, want die zijn dan genoodzaakt om te handhaven.
Fishman

Berichtdoor Renegade » 21 Apr 2025, 12:46

Fishman schreef:Het eigendom is van de buren. Bestemming is recreatie, voorheen jachthaven.

Kun je ook aangeven waar het vaarwater zich bevind?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Fishman » 21 Apr 2025, 14:03

9251gb 29
Fishman

Volgende

Terug naar Steigerpraat