Slingerende as

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Slingerende as

Berichtdoor Blacktoppie » 16 Apr 2025, 22:03

Lang verhaal maar ik zal proberen de boel zo duidelijk mogelijk neer te zetten.

Een vriend van mij heeft een proficiat kruiser en daarvan staat de schroefas behoorlijk te slingeren.. wat doen we fout.

Stukje voorgeschiedenis. Vorige winter(2023/2024) bij de hellingbeurt schade ontdekt aan de schroef, deze laten repareren bij een gerenomeerd bedrijf uit Dordrecht.. boot te water en de boel trilt als de ziekte.. dus boot weer uit het water en nog eens checken.. de schade bleek opgelost te zijn door het slechte deel van de schroef af te slijpen. Maw 1 blad was een cm korter.. dus schroef weer terug naar de reparateur, hoe het precies is opgelost weet ik niet maar de bladen zijn nu even lang(maar geloof korter dan ze ooit waren)
Anyway, spul weer onder de boot en de boel trilt nog steeds. Minder maar nog steeds, seizoen mee gevaren

We nemen een stap naar afgelopen winter(2024/2025) boot weer uit het water, die luxe hebben we nou eenmaal. Maatje heeft de motor ophoog getakeld en de motorsteunen vervangen, motor heeft 6k uren en met de net gerepareerde schroef zou dit zo maar het probleem kunnen zijn.
ook het watergesmeerde buitenlager is vervangen(zat speling op) en de volvoseal is vervangen. Boel zo goed als het kon uitgelijnt op de kant en nagesteld in het water. Motor staat nu rustig, weinig trillingen in de boot maar de as staat te dansen als een gek.

Omdat ea begonnen is na het repareren van de Schroef blijft dit verdacht.maar bekend bedrijf veel goede ervaringen dus toch vertrouwen in., ook een eventuele kromme as zou nog kunnen , dit is van de winter niet nagekeken.

Kleine opsomming
Proficiat kruiser 10m
Ford 5cil motor plusmin 6000 uur
18" 3 blads schroef
35 mm as met water gesmeerd buitenlager(2024/2025) met volvoseal(2024/2025) aslengte wilde gok 1.70cm waarvan zeker 50cm van binnenseal tot motor
R&d koppeling tussen as en keerkoppeling
Motorsteunen(2024/2025) meen 55 of 60 shore op aanraden van een bekend bedrijf uit friesland.

klein filmpje van de as

Iemand een mening, toch steunen nastellen of in de as of de schroef zoeken.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Re: Slingerende as

Berichtdoor Oeverloos » 16 Apr 2025, 22:22

Je laatste suggestie, een kromme as.
Daar lijkt het op.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH2 » 16 Apr 2025, 22:29

De as is toch redelijk eenvoudig te controleren? Statiefje + meetklokje. Aanslagje + voelermaatjes. Denk maar aan hoe je spaken spant van je fietswiel. Nauwkeuriger dan het bekijken van een video...

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Apr 2025, 22:57

Ik heb een paar jaar geleden aan een boot gewerkt die had precies dezelfde klacht. Bij wat hogere toerentallen begon de as etc. dusdanig te trillen en schudden dat je er bang van werd. Uiteindelijk bleek de oorzaak te zitten in een beschadigde pasrand waarmee de flexibele koppeling op de flens van de keerkoppeling moest centreren.
Het was maar een minimale beschadiging met een maximaal effect. Omdat de pasrand niet meer te redden was heb ik er toen een nieuwe en gelijk iets zwaardere pasrand aan gedraaid. Daarmee was het probleem toen opgelost. Wellicht is er bij je vriend ook zoiets aan de hand.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 17 Apr 2025, 04:39

Ik zou als eerst de schroefas controleren of deze niet krom is.
Aangezien de voorgeschiedenis, schade aan de schroef, heeft mogelijk daardoor ook de schroefas schade opgelopen.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 17 Apr 2025, 10:40

Blacktoppie schreef:ook het watergesmeerde buitenlager is vervangen(zat speling op) en de volvoseal is vervangen.

Dat is al een indicatie voor een kromme as.
.....maar de as staat te dansen als een gek.

Kromme as.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 17 Apr 2025, 11:59

En wellicht is de as nog getordeerd....
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Apr 2025, 15:36

Ik kan me er helemaal in vinden van de kromme as, maar het gekke is dat voor het vervangen van de steunen de as helemaal stil draaide, de rest stond wel te stuiteren.

Versleten buitenlager lijkt me voor een boot uit begin jaren 90 geen raar iets.

Als ik een boor scheef in mn boormachine stop, slingert deze(foute uitlijning) maar als ik een kromme boor in mn machine stop dan slingert de boel ook. Maw 2x hetzelfde gevolg door een andere oorzaak.

De boot ligt momenteel weer in het water en ondanks dat hij er wel uit kan is het toch weer even een gedoe. Ik geloof dat ze vanavond nog een keer de uitlijning verder gaan checken(wat uiteindelijk altijd lastig is met een as zonder steunlagers oid.)

M.v.g
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Apr 2025, 17:54

Daarbij moet ook nog gezegd worden, hoe hard moet je best doen om een as van 35mm dik krom te trekken als deze in een rubber binnen en rubber buitenlager zit, ja de schroef had schade maar het was niet dat er een blad helemaal om stond er zat slechts een klein plekje op, het lijkt mij dat het zachtere brons/messing geen idee waar de schroef van is deze klap eerder op zal vangen dan de relatief dikke as krom te slaan.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik toch ga naar een niet goed uitgelijnde motor of een Schroef die is gerepareerd maar uit balans is, of een combinatie van beide.

Dat we de as afgelopen winter niet nagelopen hebben op kromheid is sowieso een stomme fout natuurlijk...
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Apr 2025, 22:45

Ik vind voor een boot van 10m een as van ca. 1.70m lang en 35mm dia zonder stuwlager en zonder binnengland niet erg zwaar. Sterker nog, ik vind het erg licht. Daar is het minste geringste al voldoende om trillingen of slingering van de as te veroorzaken of toe te staan. In feite heeft deze as nauwelijks lagering. Aan de achterkant een rubber lager wat enige radiale beweging toestaat. En voorin het lager van de keerkoppeling wat met de motor mee staat te bewegen. Het zwevende lager kan je vergeten want dat zit er alleen voor de afdichting.
Dus er draait een 1.70 lange as die alleen op de uiterste uiteinden wordt gelagerd. Ik heb de getallen even niet bij de hand, maar bij een langere as moet je deze wel onderweg ook nog ergens lageren juist om slingering te voorkomen. Een overspanning van 1.70m lijkt me voor een 35mm as erg groot.
Waar ik dus wel benieuwd naar ben, en wat het verhaal niet vertelt, is of deze combinatie voorheen wel feilloos en trillingsvrij heeft gelopen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard