Leuk bootje

algemene discussies

Re: Leuk bootje

Berichtdoor pascall » 16 Apr 2025, 04:09

Heb 3x een touw in de schroef gehad, 2x sloeg de motor af, 1x bleef deze draaien, in geen van de 3 gevallen was er schade door ontstaan.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor benE » 16 Apr 2025, 07:07

Ik ben een keer bij een klant van mij geweest,die een touw in de schroef had gekregen,en dit was in het steunlager getrokken.
De motor was van zijn motorsteunen afgetrokken,steunlager verbrand,en omdat de motor van zijn steunen was getrokken was er ook een dynamosteun afgebroken doordat de motor tegen de wand was getrokken.
Zelfs een stalen steun voor een motorsteun was afgebroken.
Dus je kan er heel veel schade door hebben.
benE

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2025, 07:42

wij hadden vaker dik polypropyleen in de schroef ook wel ander materiaal wat ze heerlijk verstopt hadden op de kanaal bodems maar ook touwwerk dat rond dreef .dit verloren door schepen die een dikke golf over kregen en het touw werk los op dek hadden liggen dat er af spoelde door wat dikke golven .
maar hoe dan ook nooit schade gehad daar waar wij de motoren ingebouwd platste ze 2 stuwlagers tussen de koppeling en de uitgaande as .
dus hebben we dat maar dan een fiks stuwlager tussen de python (die volgens mij zelf ook een stuwlager heeft)laten zetten ,of het nodig is weet ik niet in de jaren dat ik deze boot heb nog nooit wat in de schroef gehad .
toen stonden de motoren star opgesteld en nu dus op rubbers maar afwachten wat er gebeurd .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aadbloem » 16 Apr 2025, 08:56

kajoe schreef:dus hebben we dat maar dan een fiks stuwlager tussen de python (die volgens mij zelf ook een stuwlager heeft)laten zetten ,of het nodig is weet ik niet in de jaren dat ik deze boot

De Python Drive is inderdaad een volledig stuwdruklager dat stevig bevestigd tussen motor en schroefas. De schroefas wordt vastgehouden in een klemset en die is demontabel voor onderhoud. Daar wil je geen rek- of breekboutjes in.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 16 Apr 2025, 10:30

Nou dat laatste snap ik niet. Wat is er fijner dan een breekpen hebben die je, na het obstakel te hebben verwijderd, even moet vervangen. Ik heb een 1991 Vetus boegschroef waar vorig seizoen de hele schroef was verdwenen (door wellicht iets in de tunnel). Er bleek geen breekpen bij de motor te zitten. Wellicht zit dat bij nieuwere wel, dan is het ff onder water checken, breekpen vervangen en weer door. Nu moest ik in het hoogseizoen een plek vinden om te kranen.

(heb overigens verder nooit iets stuk ervaren door spul in de schroef; wel van alles er in gehad, de gebruikelijke vuilniszakken, touw en visdraad. Altijd zwemmend kunnen verwijderen).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 16 Apr 2025, 13:20

Amersfow schreef:Ik heb een 1991 Vetus boegschroef waar vorig seizoen de hele schroef was verdwenen. Er bleek geen breekpen bij de motor te zitten.

Tegenwoordig zit er een wel breekpen in de rode plastic schroef. Zelfde idee als bij bb motoren. Uitsparing (op de foto aan de andere kant) in de schroef voor de breekpen. Wordt je ook niet vrolijk van, ver onder water :(
Afbeelding
aadbloem

info:

Berichtdoor Amersfow » 16 Apr 2025, 13:47

Inderdaad. Had voor mij dan wel extra schoefje uitgespaard, maar het kranen was duurder. Volgens mij is een breekpen in een BBM inmiddels klassiek; er zit nu een rubberen slipkoppeling in.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 16 Apr 2025, 20:08

Amersfow schreef:Inderdaad. Had voor mij dan wel extra schoefje uitgespaard, maar het kranen was duurder. Volgens mij is een breekpen in een BBM inmiddels klassiek; er zit nu een rubberen slipkoppeling in.

Bovenstaand schroefje is nieuw, ondanks de breekpen was van het vorige schroefje één blad afgebroken. :(
aadbloem

info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat