Kruiskoppeling versus homokineten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Kruiskoppeling versus homokineten

Berichtdoor eagle » 05 Apr 2025, 18:25

Kruiskoppelingen geven als single geen eenparige rotatie-overdracht. Indien eenparigheid gewenst is, kan die door het combineren van twee gelijke types worden verkregen, echter onder voorwaarde dat de hoeken van beide dezelfde zijn, en in hetzelfde vlak liggen. Wordt hier van afgeweken, vindt er geen eenparige overzet plaats. Dat levert vooral problemen in situaties waarbij zowel de in- als de uitgaande as een groot GD2 hebben (Vliegwielen, propellers).
Een speciale uitvoering is de zg Universal Joint: een kort bouwende set van twee gepaarde kruiskoppelingen.

Homokineetkoppelingen geven als single wel een eenparige rotatie-overdracht mits de hartlijnen van de in-en uitgaande as elkaar kruisen binnen de slag van de koppeling.
Indien er naast de hoek ook verzet moet worden overbrugd, dienen er uiteraard twee stuks te worden toegepast. Die hoeven Niet dezelfde hoek te hebben..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Apr 2025, 20:59

Amersfow schreef:Er zit natuurlijk altijd een schuif stuk in het midden van een kardanas, schuift per omwenteling in en uit. Ik vind het maar herrie en gevaarlijke dingen. En vet spat een beetje rond. Wellicht een kap eroverheen maken?

Iedere draaiende as is in principe een gevaar. Dat geldt ook voor een homokineet.
Ik denk niet dat je ooit met een cardanas hebt gevaren. Als je installatie goed is rammelt of trilt het helemaal niet. Bovendien heeft zo'n ding in een boot het eeuwige leven. Want er komt geen zand en geen pekel bij. En het draait altijd op constante toerentallen. Je moet alleen een of twee keer per jaar 2 spuitjes vet in iedere kruiskoppeling doen. Dat is alles. En als je eventueel overtollig vet gelijk van de smeernippels weg veegt vliegt er ook geen vet in het rond. Ze zijn gewoon probleemloos. Ik ben in mijn werkvlet zo'n 30 jaar geleden begonnen met een nieuwe, op maat gemaakte cardanas. Deze heeft me nooit in de steek gelaten. Zelfs als er een halve boom door de schroef was heen gegaan was er niks aan de hand. De schroef was dan af en toe niet zo fris meer, maar de cardanas gaf geen krimp. Heeft alle jaren als een zonnetje gedraaid. En het was toentertijd ook nog eens een fractie van de prijs van een homokineet. Hoe die verhoudingen nu liggen zou ik niet weten.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Apr 2025, 12:56

Ik heb een boot met motor voorin gehad, met een cardan koppeling ging de as naar achteren. Eerst met een MB diesel ervoor, later met een Renault benzine motor erin (jaja ik weet het). Met die Renault kwam uit de bak waar die koppeling zat meer herrie dan het torretje.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Poelie » 07 Apr 2025, 18:16

Dank voor reacties.
In ons geval staat hart motor horizontaal, de ingaande as keerkoppeling staat horizontaal, er is een verticaal hoogte verschil van 5 cm tussen deze 2 over een lengte van 70cm. Dit is geen probleem voor zowel een homkineet als dubbele kruiskoppeling. Ook staat de motor 4 cm "naast" de keerkoppeling, ook dit is geen probleem voor de homokineet, hoe is dit in mijn geval met een dubbel kruiskoppeling ??
Poelie

ligplaats:
info:

Berichtdoor Poelie » 07 Apr 2025, 18:42

Voor de duidelijkheid; 5 cm verticaal hoogte verschil en daarnaast ook 4 cm horizontaal verschil en dat alles over een lengte van ongeveer 70cm.
Voor zover ik weet kan dit niet met dubbele kruiskoppeling!
Voor homokineten geen probleem.
Gaarne reacties. Dank.
Poelie

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Apr 2025, 19:37

Ik kom uit op een resultante van 6,4 cm en een hoek van 6,1 graad voor ieder kruisje (zonder garantie). Bij de hoekberekening ben ik uitgegaan van een hartafstand van 60 cm tussen de kruisjes.
Het lijkt me dat dit ook met een cardanas moet kunnen. Maar vraag het voor de zekerheid na. En kan je anders je motoren een beetje omhoog, omlaag en/of opzij bewegen zodat die afstanden en daarmee de hoek kleiner worden?
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 08 Apr 2025, 00:23

Zolang de hartlijnen maar parallel lopen, maakt het niet uit.
De aanduiding "Horizontaal" en "Ernaast" zijn beschouwrichtingen, nodig voor bijvoorbeeld een tekening, maar men zou ook het verzetvlak als beschouwrichting kunnen nemen. In de dwarsdoorsnede kies je er dan voor om de harten bijvoorbeeld op een vertikale lijn de tekenen; de horizon komt dan onder een hoek te staan...
Ofwel: maakt niet uit, kan gewoon..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Apr 2025, 07:14

Als het maar om 5 en 4cm gaat, kun je er dan geen blokken onder maken zodat ze wel in lijn staan en je er een as met 2 flenzen tussen kan zetten?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Poelie » 08 Apr 2025, 17:59

Erg lastig/behoorlijk onmogelijk om motoren van plaats te veranderen. Doen inmiddels aanvragen bij leverancier kruiskoppelingen.
Laat zeker nog weten wat uitkomst is.
Als er nog mensen zijn die varen met dubbele kruiskoppelingen gaarne info over het wel en wee van die dingen.
Dank.
Groet.
Poelie

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 08 Apr 2025, 18:17

op youtube allerlei systemen te zien zelfs haakse overbrenging...
https://www.youtube.com/results?search_ ... skoppeling
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard