TijmenB schreef:Voordeel van de paravane t.o.v. de andere systemen lijkt mij ook het gebruik van (zeer) weinig stroom toch? Alleen de gieken en katrollen worden elektrisch bediend? De andere systemen hebben vaak een eigen stroombron nodig zoals een generator of extra motorcapaciteit voor hydrauliek.
Klopt TijmenB, in ons geval worden alleen de hijslijnen elektrisch bediend, de gieken uitschuiven en op en neer bewegen is handmatig.
Het voordeel van de hijslijnen elektrisch uit te voeren is dat je de mogelijkheid hebt om van uit de stuurstoel de diepte kunt bepalen van de paravane.
Normaal gesproken zitten ze 5 meter onder de waterspiegel, maar als het ondieper wordt kan je ze vanuit de stuurstoel omhoog hijsen.
Mooi voorbeeld; in het filmpje zie je aan het eind een beeld wat zich boven de Wadden afspeelt met een golfhoogte van circa een meter.
Dat was een tripje van Borkum buitenom naar Lauwersoog.
Toen wij de drempel tussen Schiermonnikoog en Ameland wilde passeren hebben we zonder snelheid te reduceren de diepte van de paravane met 3.5 meter verminderd om te voorkomen dat ze de bodem zoude raken.
Als je dit handmatig zou willen doen moet je de snelheid tot 0 reduceren anders krijg je ze niet gelicht, het is onvoorstelbaar hoe een enorme kracht deze genereren.
Ook met het oog op de toekomst, ja we worden een dagje ouder, hebben we gekozen om dit deel te mechaniseren.
Het stroomverbruik is nihil omdat het zeer kortstondig gebruikt wordt.
Ik moet ff kijken, volgens mij heb ik nog een filmpje als we de ondiepte passeren tussen de eilanden waar de brekers haast naast de boot rollen.
Mvg,
Pascal.