TijmenB schreef:Hoe denk je dat RWS de locaties van de schepen bepaald? Dat doen ze met de GPS gegevens. De AIS stuurt dit samen met gekoppelde informatie zoals scheepsnaam, opvarende, enz door naar een AIS station met daarbij de GPS positie.
De waterkaartenapp maakt ook gebruik van GPS en die sturen ze naar een centrale server. Dan kan een gemeente of andere overheidsinstantie die bruggen of sluizen bediend besluiten om deze gegevens te gebruiken als ze dat handig lijkt. Wie weet bieden de makers van de app wel kosteloos een webportal aan waar ze deze informatie kunnen inzien.
Jij noemt ook een aantal bedienposten op dat niet echt gericht is op pleziervaart...beetje appels en peren vergelijken. Tevens is de AIS+ data die in de waterkaarten app getoont wordt wel degelijk redelijk realtime (dus als je zelf geen AIS gekoppeld hebt). Misschien meer een paar seconden vertraging maar ik heb hier zelf ervaring mee dat dit behoorlijke accuraat is.
De eerste zin is al kolder, de bediencentrales hebben gewoon een eigen AIS transponder (die kan je zien op de plotter) en antenne op dak. Die zijn niet afhankelijk van het internet en AIS+ en ander BlaBla over AIS stations en GPS en meer uit uw schrijven. Om uw mededeling van appels en peren moet ik echt lachen. Er is geen appels en peren, wij maken als jachten gebruik van RWS/Provincie(s) en als we een transponder in de boot hebben dan zien ze ons op de bediencentrale waar je in de buurt vaart. RWS werkt niet met internet voor AIS, GPS appels en peren want uitval van internet zou onaanvaardbaar zijn, dan zou het havenverkeer stil komen te liggen. De bediencentrales zijn/worden met eigen glasvezelkabels gekoppeld en wisselen data uit.
Uw verhaal is een beetje klok en klepel over AIS stations en GPS posities en GPS gegevens. AIS+ is schijnveiligheid, er is risico dat een jachtschipper deze data betrouwbaar acht en de Waal oversteekt waarbij hij vervolgens onder een zesbaksduwvaart geraakt.
Ik vermoed dat u een belang heeft in genoemde apps. Veel plezier ermee en voor de schippers onder ons nogmaals: Probeer vanuit de vereniging eens een rondleiding te regelen op een bediencentrale en vraag over AIS+ en AIS stations enzo