Route app water?

Re: Route app water?

Berichtdoor aadbloem » 19 Mrt 2025, 16:24

TijmenB schreef:Hoe denk je dat RWS de locaties van de schepen bepaald? Dat doen ze met de GPS gegevens. De AIS stuurt dit samen met gekoppelde informatie zoals scheepsnaam, opvarende, enz door naar een AIS station met daarbij de GPS positie.
De waterkaartenapp maakt ook gebruik van GPS en die sturen ze naar een centrale server. Dan kan een gemeente of andere overheidsinstantie die bruggen of sluizen bediend besluiten om deze gegevens te gebruiken als ze dat handig lijkt. Wie weet bieden de makers van de app wel kosteloos een webportal aan waar ze deze informatie kunnen inzien.

Jij noemt ook een aantal bedienposten op dat niet echt gericht is op pleziervaart...beetje appels en peren vergelijken. Tevens is de AIS+ data die in de waterkaarten app getoont wordt wel degelijk redelijk realtime (dus als je zelf geen AIS gekoppeld hebt). Misschien meer een paar seconden vertraging maar ik heb hier zelf ervaring mee dat dit behoorlijke accuraat is.

De eerste zin is al kolder, de bediencentrales hebben gewoon een eigen AIS transponder (die kan je zien op de plotter) en antenne op dak. Die zijn niet afhankelijk van het internet en AIS+ en ander BlaBla over AIS stations en GPS en meer uit uw schrijven. Om uw mededeling van appels en peren moet ik echt lachen. Er is geen appels en peren, wij maken als jachten gebruik van RWS/Provincie(s) en als we een transponder in de boot hebben dan zien ze ons op de bediencentrale waar je in de buurt vaart. RWS werkt niet met internet voor AIS, GPS appels en peren want uitval van internet zou onaanvaardbaar zijn, dan zou het havenverkeer stil komen te liggen. De bediencentrales zijn/worden met eigen glasvezelkabels gekoppeld en wisselen data uit.

Uw verhaal is een beetje klok en klepel over AIS stations en GPS posities en GPS gegevens. AIS+ is schijnveiligheid, er is risico dat een jachtschipper deze data betrouwbaar acht en de Waal oversteekt waarbij hij vervolgens onder een zesbaksduwvaart geraakt.

Ik vermoed dat u een belang heeft in genoemde apps. Veel plezier ermee en voor de schippers onder ons nogmaals: Probeer vanuit de vereniging eens een rondleiding te regelen op een bediencentrale en vraag over AIS+ en AIS stations enzo :D
Laatst gewijzigd door aadbloem op 19 Mrt 2025, 17:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor kajoe » 19 Mrt 2025, 16:35

hou wel in de gaten dat ais ook niet heilig is wij gebruiken het regelmatig maar hier blijkt er meestal een verschil van aanduiding en het visuele beeld toch wel een dikke 300 meter en meer te zitten het beeld loopt dus achter van dat van de werkelijke plaats waar het schip zich bevind het kn op veel plaatsen wel aardig bij de tijd te zijn maar hier princes margriet kanaal dus niet .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor TijmenB » 19 Mrt 2025, 16:50

aadbloem schreef:De eerste zin is al kolder, de bediencentrales hebben gewoon een eigen AIS transponder (die kan je zien op de plotter) en antenne op dak. Die zijn niet afhankelijk van het internet en AIS+ en ander BlaBla over AIS stations en GPS en meer uit uw schrijven. Om uw mededeling van appels en peren moet ik echt lachen. Er is geen appels en peren, wij maken als jachten gebruik van RWS en als we een transponder in de boot hebben dan zien ze ons op de bediencentrale waar je in de buurt vaart. RWS werkt niet met internet voor AIS, GPS appels en peren want uitval van internet zou onaanvaardbaar zijn, dan zou het havenverkeer stil komen te liggen. De bediencentrales zijn/worden met eigen glasvezelkabels gekoppeld en wisselen data uit.

Uw verhaal is een beetje klok en klepel over AIS stations en GPS posities en GPS gegevens. AIS+ is schijnveiligheid, er is risico dat een jachtschipper deze data betrouwbaar acht en de Waal oversteekt waarbij hij vervolgens onder een zesbaksduwvaart geraakt.

Ik vermoed dat u een belang heeft in genoemde apps. Veel plezier ermee en voor de schippers onder ons nogmaals: Probeer vanuit de vereniging eens een rondleiding te regelen op een bediencentrale en vraag over AIS+ en AIS stations enzo :D

Wanneer gaat u eens goed lezen? De eerste zin is helemaal geen kolder... AIS is een systeem, deze maakt gebruik van een aantal infra componenten zoals GPS en VHF. GPS voor de locatie en VHF voor het versturen van informatie. Ik schrijf ook dat deze naar een AIS station gestuurd wordt (LEES: transponder). Dat gaat via VHF.

Ik heb het nergens over dat AIS internet gebruikt of wel? De waterkaartenapp gebruikt dat wel om de GPS positie naar de servers te sturen. Maar jij haalt deze dingen zelf door elkaar... Je hebt het tevens alleen over RWS, maar niet alle vaarwegen in NL zijn in beheer door RWS. Heb je überhaupt op de link van de provincie Noord-Holland geklikt? Je loopt continu vol te houden dat het maar een broodje aap moet zijn. En mijn verhaal is helemaal geen klok en klepel. Je praat zelf maar wat en baseer je totaal niet op feiten. Volgens mij snapt u zelf niet helemaal hoe AIS of de waterkaarten app werkt of u wilt zich niet baseren op de feiten.

En NEE ik heb geen belang in de app. Stopt lekker met zo eigenwijs te zijn.
TijmenB

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Mrt 2025, 17:33

TijmenB schreef:En NEE ik heb geen belang in de app. Stopt lekker met zo eigenwijs te zijn.

Ik had het wel verwacht dat er van iemand uit de branche zelf een reactie kwam.
Lag er dubbeldik bovenop toch?
Het is het verdienmodel tegenwoordig.
Met leugens en bedrog iets verkopen als zijnde ,dat het ontzettend positief is om deze gadget te kopen ,cq verkopen.
Het brengt geld in het laadje.
Dat de randen van wat onder privacy valt ,en zogenaamd ter verbetering van diensten,wat het zogenaamd vergoed, deze rand is zeer wazig.
Je pleidooi is doorspekt van hoe positief het allemaal is.
Een complete reklame uiting pur sang.
Dat jij zo naïef wil zijn ,om ons te doen geloven dat jij de waarheid spreekt ,is gewoon leugenachtig.
Om met je eigen woorden te spreken uit je laatste zin : Stop lekker met zo eigenwijs te zijn.
Iedereen ,jij ook ,kan een pleidooi houden .
Maar jij en ik ,en velen met ons zijn hier anoniem met een Nickname of eigen naam die nergens tot te herleiden is.
Je bent gewoon iemand die of uit die branche komt ,of daaraan via reklame uitingen daaraan gelieerd is.
En dan is alles schijnbaar geoorloofd ten gunste van het gewin.

En hetgeen je eerder aangeeft ,dat als men niet getraceerd wenst te worden ,je dan je gsm uit moet zetten .
Dat zegje is een dood doenertje van al diegenen die garing willen spinnen uit gegevens die niet afgeschermd zijn,en bij voorbaat denken , " jij beschermt je data niet ,dus ik mag het (mis)gebruiken".
Want dat is de teneur van je opmerking inzake gsmtracking.

Kerel kerel,ik had verwacht dat je clevverder was.
Maar o o,wat ben je naïef.
Laatst gewijzigd door Renegade op 19 Mrt 2025, 17:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 19 Mrt 2025, 17:36

TijmenB schreef:En NEE ik heb geen belang in de app. Stopt lekker met zo eigenwijs te zijn.

Prima en ter info ik vaar al meer dan 10 jaar met AIS transponder en navigatieprogramma OpenCPN met ECDIS kaarten van Nederland, Belgie, Frankrijk en Duitsland. OpenCPN ondersteunt vrijwel alle AIS transponders. Ik overweeg om mijn AIS transponder binnenkort te vervangen voor een nieuwere versie met SOTDMA protocol.
Ik wens u en de uwen veel plezier met AIS+ vergeet niet uw hoogte te vermelden voor de vlotbruggen in het NH kanaal.
kajoe schreef:hou wel in de gaten dat ais ook niet heilig is wij gebruiken het regelmatig maar hier blijkt er meestal een verschil van aanduiding en het visuele beeld toch wel een dikke 300 meter en meer te zitten het beeld loopt dus achter van dat van de werkelijke plaats waar het schip zich bevind het kn op veel plaatsen wel aardig bij de tijd te zijn maar hier princes margriet kanaal dus niet .

Dat klopt en dat is voornamelijk bij grote drukte op de twee AIS kanalen vooral met class B transponders. Gelukkig is daar nu het SOTDMA protocol waarmee de class B transponders net zoveel "aan de beurt" kunnen zijn als class A transponders.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Romkes » 19 Mrt 2025, 19:27

Ik gebruik naast de waterkaarten app ook Orca, https://getorca.com/ die naast hun apparatuur een vrij goede gratis app aanbieden
Romkes

ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Berichtdoor pascall » 19 Mrt 2025, 19:44

Bedieningcentrales een eigen AIS transponder, dat is nieuw voor mij.
Welke zijn dat dan want bijvoorbeeld verkeerspost Wemeldingen, Hansweert, Vlissingen heb ik nog nooit op mijn plotter gezien en ook niet op bijvoorbeels Marine trafic?
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 19 Mrt 2025, 20:22

Renegade schreef:De goede doorvaarthoogte in de instellingen bij vlotbruggen,altijd handig. :lol:

Ja heel leuk, er zijn ook nog gewone beweegbare bruggen in het kanaal, de meesten kan ik gewoon onderdoor.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 19 Mrt 2025, 20:35

Haha ,nu nog een app uitvinden ,waarmee we de spoorbruggen open krijgen ,zodat de trein voor ons stopt. :mrgreen: :mrgreen:
Wij als bootjes mensen hebben niets aan zo'n obstakel toch? :P
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 19 Mrt 2025, 20:59

De instelling van de brugwachters is het belangrijkst. Hier in de randstad komen de jachtjes achteraan de rij. Paar jaar terug was ik in Friesland en wist niet wat ik meemaakte, leek wel of alle bruggen vanzelf opengingen... watersport is daar mainstream.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips